ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عبور نمونه اولیه مریخ نورد DuAxel از موانع با نصف شدن بدنه [تماشا کنید]

مریخ نورد «DuAxel» ناسا با قابلیت تغییر شکل، ابعادی در اندازه یک خودروی سواری دارد و می‌تواند به راحتی روی سطوح ناهموار حرکت کند. قابلیت تغییر شکل دادن این مریخ‌نورد باعث می‌شود در کاوش‌های فضایی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

مریخ نورد «DuAxel» ناسا با قابلیت تغییر شکل، ابعادی در اندازه یک خودروی سواری دارد و می‌تواند به راحتی روی سطوح ناهموار حرکت کند. قابلیت تغییر شکل دادن این مریخ‌نورد باعث می‌شود در کاوش‌های فضایی و در مسیرهای صعب‌العبور بسیار کارآمد باشد.

نمونه اولیه مریخ نورد DuAxel مجهز به چهار چرخ است و در حالت عادی و روی سطوح معمولی با چهار چرخ خود حرکت می‌کند. در مسیرهای صعب‌العبور، امکان جدا شدن دو چرخ جلویی مریخ‌نورد وجود دارد.

قابلیت تغییر شکل DuAxel باعث می‌شود به گزینه مناسبی برای عبور در مسیرهای شیب‌دار و دارای سنگ و کلوخ زیاد، تبدیل شود. همان‌طور که در ویدیو مشاهده می‌کنید، چرخ‌های جلو از بدنه‌ DuAxel جدا می‌شوند و به تنهایی در مسیرهای پر فراز و نشیب حرکت می‌‌کنند.

قسمت جلویی مریخ‌نورد می‌تواند به بررسی و کاوش سطوح مختلف بپردازد و بعد از انجام امور اکتشافی مجددا به محل استقرار مریخ نورد بازگردد و به بدنه اصلی متصل شود.

نمونه اولیه این مریخ نورد ناسا در صحرای موهاوی کالیفرنیا مورد آزمایش قرار گرفت. «ایسا نسناس»، تکنسین رباتیک در بیانیه ای اعلام کرد:

«DuAxel عملکرد خوبی از خود نشان داده است و می‌تواند برای عبور در مسیرهای سخت و با شیب زیاد، گزینه خوبی باشد.»

یکی از انگیزه‌های توسعه DuAxel، بررسی و کاوش در مورد برخی سطوح ناهموار دهانه‌ دریاچه‌های مریخ است که به دلیل شیب زیادی که دارند، نیازمند چنین مریخ‌نوردهایی هستند.

ناسا اعلام کرده این مریخ‌نورد می‌تواند علاوه بر حرکت روی سطح مریخ، در سایر کاوش‌های فضایی از جمله ماه، عطارد و احتمالا برای بررسی قمرهای یخی به کار گرفته شود.

محققان، بعد از تست مریخ نورد در صحرای موهاوی اعلام کردند که از نتیجه تست‌های انجام شده رضایت خاطر دارند. بی‌شک تلاش محققان به همین جا ختم نخواهد شد و روی توسعه سایر مریخ‌نوردها با قابلیت‌های بیشتری کار می‌کنند. باید ببینیم در ادامه مریخ‌نوردهای بعدی با چه مشخصاتی در معرض آزمایش قرار می‌گیرند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی