ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD از کارت‌های گرافیک سری RX 6000 رونمایی کرد

کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 6000 بر پایه معماری ۷ نانومتری RDNA 2 تولید شده و نسبت به نسل قبل دو برابر عملکردی بهتر دارند. جدیدترین کارت‌های گرافیک AMD شامل ۳ مدل RX 6800، RX 6800 XT و RX 6900 ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۵

کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 6000 بر پایه معماری ۷ نانومتری RDNA 2 تولید شده و نسبت به نسل قبل دو برابر عملکردی بهتر دارند.

جدیدترین کارت‌های گرافیک AMD شامل ۳ مدل RX 6800، RX 6800 XT و RX 6900 XT می‌شود که از این میان RX 6800 XT را می‌توان مهمترین عضو خانواده دانست. این کارت ۶۴۹ دلاری از ۷۲ واحد محاسباتی و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می‌برد و روی فرکانس ۲۰۱۵ مگاهرتز فعالیت می‌کند اما در صورت نیاز تا ۲۲۳۰ مگاهرتز نیز اوج می‌گیرد. AMD  توان مصرفی این کارت را ۳۰۰ وات عنوان کرده که از رقیب مستقیم آن یعنی RTX 3080 کمتر است.

یکی دیگر از ویژگی‌های RX 6800 XT حافظه فوق سریع «اینفینتی کش» ۱۲۸ مگابایتی است که بر پایه کش Zen L3 طراحی شده و با کاهش تاخیر، مصرف توان و باتلنک‌های DRAM به افزایش کارایی در مواردی مثل پردازش ویدیوهای 4K و 1440p کمک می‌کند. در نمودار زیر AMD به مقایسه کارایی کارت‌های گرافیک RX 6800 XT با RTX 3080 پرداخته که از برتری محصول آنها در اکثر موارد حکایت دارد.

ارزانترین کارت AMD در این خانواده RX 6800 است که به عنوان رقیب RTX 2080Ti و RTX 3070 روانه بازار خواهد شد. این کارت نیز از ۶۰ واحد محاسباتی برخوردار است اما فرکانس بازی آن به ۱۸۱۵ مگاهرتز محدود شده که در حالت بوست به ۲۱۰۵ مگاهرتز می‌رسد. RX 6800 نیز شانس مجهز شدن به ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با نرخ انتقال ۱۶ گیگابیت در ثانیه و حافظه اینفینتی کش ۱۲۸ مگابایتی را داشته اما چون واحدهای محاسباتی کمتری دارد، توان مصرفی آن از ۲۵۰ وات فراتر نمی‌رود. AMD در چارت‌های خود مدعی شده که کارت‌ گرافیک 6800 حدود ۲۰ درصد از RTX 2080 Ti سریعتر است.

در نهایت نوبت به RX 6900 XT می‌رسد که با ۸۰ واحد محاسباتی و فرکانس کاری و بوست مشابه RX 6800 XT قدرت چشمگیری را به ارمغان می‌آورد. این کارت با حافظه ۱۶ گیگابایتی و نرخ انتقال ۱۶ گیگابیت در ثانیه قرار است نقش رقیب RTX 3090 را بازی کند اما ۵۰۰ دلار از آن ارزانتر است و با قیمت ۹۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد.

در نمودار زیر شاهد مقایسه عملکرد این دو کارت با هم هستیم اما نتایج را باید با کمی دیده تردید نگریست چرا که AMD در کارت خود قابلیت‌های SAM برای دسترسی هوشمند به حافظه و Rage Mode را فعال کرده که با حذف برخی محدودیت‌های توان کارت را اورکلاک می‌کند.

برای دسترسی به قابلیت SAM باید کارتی از سری RX 6000، پردازنده دسکتاپ رایزن ۵۰۰۰ و مادربورد سری ۵۰۰ داشته باشید. این پیکربندی با فعال کردن قابلیتی خاص در بایوس به پردازنده اجازه می‌دهد از تمام ظرفیت ۱۶ گیگابایتی VRAM کارت گرافیک بهره برده و بیشترین بازدهی را در اختیار کاربر قرار دهد.

نسل دوم RDNA هرچند از همان لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده می‌کند اما بهینه‌سازی و باز طراحی آن باعث شده در توان مصرفی مشابه ۵۰ درصد بازدهی بهتری داشته باشد، واحدهای پردازشی تا ۳۰ درصد بهینه‌تر شوند و امکان فعالیت بیشتر در فرکانس‌های بالاتر فراهم شود.

معماری نسل دوم RDNA با تکیه بر DirectX 12 Ultimate مایکروسافت امکان پشتیبانی از قابلیت‌هایی نظیر ردیابی پرتو، سایه‌زنی نرخ متغیر، سایه‌زنی مش، بازخورد نمونه‌گیری و غیره را فراهم کرده که پیش از این تنها در تعدادی از کارت‌های خاص انویدیا در دسترس بودند.

AMD همچنین در کنار تکنیک‌های خاص خود برای افزایش سرعت و کاهش لگ نظیر FidelityFX، رادئون Anti-Lag و رادئون بوست از DirectStorage هم پشتیبانی می‌کند که با میسر کردن امکان اتصال مستقیم به حافظه‌های NVMe به کاهش زمان لود و افزایش سرعت اجرای بازی‌ها کمک می‌کند.

شاید تنها نقطه ضعف کارت‌های سری رادئون RX 6000 عدم پشتیبانی از قابلیت موسوم به «سوپر سمپلینگ یادگیری عمیق» یا DLSS باشد که به عنوان نسخه مبتنی بر هوش مصنوعی آنتی الایزینگ، واپیچیدگی‌‌های مصنوعی را کاهش داده و بدون کاهش کارایی رزولوشن را بهبود می بخشد. البته AMD وعده فناوری دیگری به نام سوپر رزولوشون را داده که ظاهرا شبیه DLSS است اما جزییات بیشتری درباره آن اعلام نشده و هنوز در دست توسعه قرار دارد.

کارت‌های گرافیک RX 6800 و RX 6800 XT از ۲۸ آبان ماه و به ترتیب با قیمت‌های ۵۷۹ و ۶۴۹ دلار عرضه خواهند شد. RX 6900 XT اما از ۱۸ آذر و با قیمت ۹۹۹ دلار در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۸ آبان ۱۳۹۹

    چه بلایی واقعا سر این سایت اومده؟ چرا اینقدر افت کردید؟ این خبر رو من تو سخت افزار مگ و زومیت همین دیشب پیگیری میکردم شما تازه 2 ساعت پیش پستش رو گذاشتید. بشدت سایت از نظر محتوایی افت داشته

  • molavy
    molavy | ۸ آبان ۱۳۹۹

    واقعا AMD کارش خیلی درسته،

مطالب پیشنهادی