ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان: یک سوم مردان مبتلا به کرونا احتمالا با مشکلاتی در فرزندآوری مواجه می‌شوند

بنابر پژوهش‌هایی که اخیرا از سوی محققین دانشگاه میامی میلر صورت گرفته، بیماری کووید-۱۹ می‌تواند تاثیراتی بالقوه روی باروری مردان و همینطور بیماری‌هایی که با مقاربت جنسی انتقال می‌یابند داشته باشد. محققان به بررسی بافت‌های ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱

بنابر پژوهش‌هایی که اخیرا از سوی محققین دانشگاه میامی میلر صورت گرفته، بیماری کووید-۱۹ می‌تواند تاثیراتی بالقوه روی باروری مردان و همینطور بیماری‌هایی که با مقاربت جنسی انتقال می‌یابند داشته باشد. محققان به بررسی بافت‌های به دست آمده از کالبدشکافی ۶ مردی پرداخته‌اند که به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و متوجه شدند که ویروس کماکان در بیضه‌های آنان یافت می‌شود.

آن‌ها ضمنا کووید-۱۹ را درون بیضه‌های یک بیمار ۲۸ ساله یافتند که پیشتر به کرونا ویروس مبتلا و بدون نشان دادن هیچ علامتی، احیا شده بود. دکتر رانجیث راماسامی، دستیار پروفسور در دانشگاه میلر می‌گوید: «ما ضمنا متوجه حضور ویروس در بدن مردی شدیم که بافت‌برداری بیضه برای تشخیص ناباروری را پشت سر گذاشت اما پیشتر به کووید-۱۹ مبتلا شده بود».

«تست بیمار منفی بود و بعد از ابتلا به کووید-۱۹ نیز هیچ علامتی از خود نشان نداده بود، اما همچنان می‌شد حضور ویروس در بیضه‌ها را مشاهده کند. این یافته بسیار مهم و برجسته است و قطعا ارزش پژوهش‌های هرچه بیشتر را دارد.»

پس از این، محققان به طرح این پرسش پرداختند که چه مقدار از ویروس باید در بیضه وجود داشته باشد تا رد پای آن را بتوان در اسپرم یافت و سپس به بررسی انتقال آن از طریق مقاربت جنسی پرداخت. دکتر راماسامی می‌گوید: «من تقریبا مطمئنم که ۲۰ الی ۳۰ درصد از مردان [مبتلا به کووید-۱۹] در آینده شاهد اثراتی روی باروری خود خواهند بود». البته هنوز باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد تا واکنش بافت‌های بیضه به کووید-۱۹ کاملا درک شود، اما پژوهش کنونی یک گام به سمت شناخت هرچه بیشتر ویروس است.

تا آن زمان، دکتر راماسامی به تمام مردان (در هر سنی) پیشنهاد می‌کند که در صورت ابتلا به کووید-۱۹ و رنج بردن از درد بیضه، فورا به سراغ یک متخصص اورولوژی بروند. «درد بیضه همراه با علایم دیگر می‌تواند نشان‌دهنده ورود کووید-۱۹ به این بخش از بدن باشد و بنابراین مردان باید سطح تسترون خود را با تست خون و پارامترهای مربوط به اسپرم را با تست اسپرم بسنجند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی