ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آژانس فضایی اروپا چراغ سبز توسعه تلسکوپ فضایی Ariel را داد

آژانس فضایی اروپا چراغ سبز خروج پروژه تلسکوپ فضایی «اریل» (Ariel) از فاز مطالعاتی و ورود آن به فاز پیاده‌سازی را داد و اعلام کرد سازنده اصلی این تلسکوپ احتمالاً در اواسط سال ۲۰۲۱ معرفی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

آژانس فضایی اروپا چراغ سبز خروج پروژه تلسکوپ فضایی «اریل» (Ariel) از فاز مطالعاتی و ورود آن به فاز پیاده‌سازی را داد و اعلام کرد سازنده اصلی این تلسکوپ احتمالاً در اواسط سال ۲۰۲۱ معرفی می‌شود.

با اینکه بیش از ۴ هزار سیاره فراخورشیدی کشف شده، مطالعه بیشتر آن‌ها از سطح مقدماتی فراتر نرفته است. اما آژانس فضایی اروپا (ESA) و دیگر سازمان‌های فضایی می‌خواهند با ساخت نسل جدید رصدخانه فضایی مطالعه سیارات فراخورشیدی را وارد مرحله جدیدی کنند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها رصدخانه اریل سال ۲۰۲۹ سوار بر راکت آریان ۶ از پایگاه فضایی گویان فرانسه به فضا پرتاب خواهد شد. این فضاپیما سپس در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین و در مدار دومین نقطه لاگرانژی یا L2 مستقر خواهد شد تا اتمسفر تقریباً ۱۰۰۰ سیاره فراخورشیدی مختلف را به منظور آگاهی از دما و ترکیبات شیمیایی آن‌ها مطالعه کند.

در این مأموریت عمدتاً سیارات گرم و داغ ار جمله ابَرزمین‌ها (Super-Earth) و غول‌های گازی نزدیک به ستاره میزبان با اتمسفرهای ترکیب شده مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.

آژانس فضایی اروپا می‌گوید پیمانکار اصلی برای ساخت اریل احتمالا اواسط سال ۲۰۲۱ انتخاب خواهد شد. در ساخت برخی از تجهیزات و سیستم‌های این تلسکوپ بیش از ۵۰ مؤسسه تحقیقاتی از ۱۷ کشور اروپایی شرکت خواهند کرد و قسمت‌هایی از آن نیز توسط ناسا ساخته خواهد شد.

این تلسکوپ طیف‌سنج‌هایی خواهد داشت که جو سیاره هدف را حین گذر از مقابل ستاره میزبان تحلیل کرده و به تجهیزات آن امکان اندازه گیری تغییرات در خمیدگی نور تا حداکثر ۱۰۰ بخش در میلیون (ppm) نسبت به ستاره میزبان را می‌دهند. طیف‌نگارهای ارسال شده توسط این تلسکوپ نیز به محققان کمک می‌کنند تا نشانه‌های حیات مثل بخار آب، کربن دی اکسید و متان را در جو سیارت فراخورشیدی شناسایی کرده و از وجود تغییرات فصلی در آن‌ها آگاه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی