ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ب‌ام‌و: اگر کراس‌اوور جدید iX را زشت می‌بینید، مشکل از نگاه شماست

شرکت ب‌ام‌و به واسطه تولید مدل‌های جذاب و راننده‌محور، طرفداران بی‌شماری در نقاط مختلف جهان داشته و یکی از محبوب‌ترین خودروسازان محسوب می‌شود. اما در ماه‌های اخیر زبان طراحی جدید کمپانی انتقادهای فراوانی را به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

شرکت ب‌ام‌و به واسطه تولید مدل‌های جذاب و راننده‌محور، طرفداران بی‌شماری در نقاط مختلف جهان داشته و یکی از محبوب‌ترین خودروسازان محسوب می‌شود. اما در ماه‌های اخیر زبان طراحی جدید کمپانی انتقادهای فراوانی را به بار آورده و بسیاری از طرفداران باواریایی‌ها را ناامید کرده است.

این مساله پس از رونمایی کراس‌اوور iX شدت بیشتری به خود گرفته، چرا که به اعتقاد طیف گسترده‌ای از کارشناسان و علاقه‌مندان، این خودرو نه تنها زیبا نیست، بلکه حتی از بیشتر زوایا زشت و بی‌تناسب دیده می‌شود.

با آنکه ب‌ام‌و پذیرفته محصول جدیدش یک طراحی متفاوت، غیر عادی و جنجالی دارد، ولی تبلیغات و واکنش‌های مربوطه حاوی این نکته است که اگر کسی iX را زشت می‌بیند، مشکل از خودش است! باواریایی‌ها در توجیه این ادعای خود تلویحا می‌گویند کسانی که iX را زشت می‌دانند، به خاطر ذهن بسته نمی‌توانند ورای آن را مشاهده کنند!

با رونمایی از iX، ب‌ام‌و کمپینی با عنوان «دلیل شما برای تغییر نکردن چیست؟» را راه‌اندازی کرده است. این کمپین کسانی که در برابر خودروهای برقی مقاومت می‌کنند را نشانه گرفته؛ در یکی از ویدیوهای تبلیغاتی این کمپین ب‌ام‌و پیش‌دستی نموده و به استقبال انتقادها رفته است. در این ویدیو باواریایی‌ها از اینکه ناشناخته‌ها و چیزهای جدید چگونه انسان را از تشخیص نوآوران واقعی محروم کرده، صحبت می‌کنند!

اما اتفاق جالب‌تر در توئیتر افتاده، جایی که ب‌ام‌و از عبارت OK, boomer در توئیت خود استفاده کرده است. این عبارت برای پایان دادن بحث با فردی بزرگسال که خبری از واقعیت‌های روز و تکنولوژی‌های نوین نداشته و همواره در گذشته بسر می‌برد، کاربرد دارد و عمدتا توسط نوجوانان و جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که آوردن دلایل مختلف برای چنین فردی بیهوده بوده و او به هیچ طریقی قانع می‌شود، با گفتن OK, boomer، طرف مقابل (تقریبا معادل باشه تو راست میگی در فارسی) بحث را خاتمه می‌دهد.

نکته تامل‌برانگیز اینکه شمار زیادی از طرفداران و مشتریان ب‌ام‌و را افراد میان‌سال تشکیل می‌دهند و این دسته از لحاظ وضعیت مالی در شرایط بهتری نسبت به نسل‌های جوان‌تر برخوردار هستند. از این رو احتمالا توئیت ب‌ام‌و چندان به مذاق این دسته خوش نیامده و باعث رویگردانی بعضی از آنها خواهد شد که آن هم ممکن است آمار فروش کمپانی را تحت تاثیر قرار دهد.

پاسخ ب‌ام‌و به یکی از کاربران که iX را زشت توصیف کرده: «گاهی مواقع برای رفتن به مسیرهای جدید، باید چهره‌های جدیدی را امتحان کرد.»

باواریایی‌ها سعی می‌کنند سبک طراحی جدید را زیبا و متفاوت جلوه دهند! آنها معتقدند جلوپنجره مدل‌های اخیر کمپانی بزرگ نبوده و دوست‌داشتنی است؛ همچنین خیلی طول کشیده تا آنها به چنین طراحی زیبایی برسند!

ب‌ام‌و می‌گوید زیبایی در چشمان بیننده است و این مساله درباره خودروها هم صدق می‌کند؛ یعنی ممکن است مدلی که برای شخصی کاملا جذاب است، برای شخصی دیگر زشت و بی‌ریخت باشد!

در هر صورت به باور افراد زیادی ب‌ام‌و iX طراحی خوبی نداشته و تناسبات رایج در بدنه آن رعایت نشده است. اما آنچه که اهمیت بالایی دارد، شیوه ب‌ام‌و در برخورد با این موضوع است. مسلما تقابل با طرفداران و نظرات کارشناسان و همچنین قدیمی خطاب کردن تفکرات آنها می‌تواند زمینه‌ساز جدایی شده و مشتریان کمپانی را به سمت رقبا هدایت کند.

وقتی شدت انتقادات تا این حد بالا بوده و تعداد قابل توجهی از طرفداران نسبت به خط مشی موجود ناراضی هستند، احترام به نظرات یا حداقل بی‌تفاوت رد شدن از کنار آنها، راهکار بهتری است تا مقابله به مثل و استفاده از عباراتی که شاید علاقه‌مندان را آزرده‌خاطر سازد. احتمالا راه‌اندازی این کمپین عجیب و غریب و واکنش‌های ب‌ام‌و در قبال انتقادات یکی از غیرهوشمندانه‌ترین تصمیمات کمپانی در سال‌های اخیر لقب بگیرد، زیرا این برند در بازارهایی حضور دارد که رقابت‌ شدیدی در آنها در جریان است و شرایطش مثل برخی خودروسازان انحصارگرا نیست که هر چه تولید کنند، مشتریان با ذوق و شوق در صف بایستند!

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۹ آذر ۱۳۹۹

    اینکه طراحی BMW زشته یا نه، نظری ندارم؛ ولی رفتارشون قطعا زشته!
    شرکتای خیلی زیادی با مشکلات مشابه مواجه بودن؛ پورشه با پانامرا و 718، رولز-رویس با ذات طراحیش و مدل شاسی‌بلندش، فلکس‌واگن با بیتل و...
    اما هیچکدوم رفتاری مشابه رفتار مدیران BMW نداشتن! اتفاقا برعکس! اگه طراحی ایراد داشته، اصلاح کردن و اگرم ایراد نداشته، سعی بیشتری در افزودن جزئیات و ظرافت و زیباییش انجام دادن.

  • hossein.bp
    hossein.bp | ۳ آذر ۱۳۹۹

    با اینکه زیبایی ماشینا سلیقه ای هست ولی به نظرم اونایی که با این طراحی مخالفن از تغییر میترسن ... این هم یه تغییر دیگس که اونا رو ناراحت می کنه ... به نظر من این ماشین به اندازه ی کافی زیبا هست ولی ممکنه زیبا ترین نباشه ? ?

  • Mohamad
    Mohamad | ۲ آذر ۱۳۹۹

    زشت نیست افتضاحه طراحیش

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۱ آذر ۱۳۹۹

    زیباست ولی ب م و داره مسیر بنز رو میره یعنی نگاهش به محصولات بنزه از لحاظ ظاهری میشه با مدل میباخ مقایسه کرد یا مدل های دیگه

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۱ آذر ۱۳۹۹

    دمش گرم اون همه مهندس و تکنسین اونجا نشستن ینی هیچی حالیشون نیس شماهایی ک فقط بلدین پاتون رو گاز بذارین بلدین؟ همون بابا تو خوبی

    • محمد جواد
      محمد جواد | ۲ آذر ۱۳۹۹

      تو بهتری

    • Sadra.Z
      Sadra.Z | ۹ آذر ۱۳۹۹

      شاید شما تصورت از ماشین باز بودن، فقط پا روی گاز گذاشتن باشه؛ ولی به هر حال، این چیزی از اشتباه BMW کم نمیکنه!
      شرکتای خیلی زیادی با این قضیه مواجه شدن و هیچکدومشون به این روش عمل نکردن!
      در ضمن؛ بحث، بحث این نیست که کی میدونه و کی نمیدونه! زیبایی و ظرافت هم چیز سنجیدنی نیست که ربطش داد به علم مهندسی! عین این میمونه که بگین: چون یه مهندس صنایع غذایی گفته یه شکلات خوشمزه‌س، حتما باید خوشمزه باشه و هرکی غیر اینو بگه، از شکلات فقط گاز زدنش رو بلده!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی