ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رصدخانه افسانه‌ای Arecibo بعد از ۵۷ سال کار علمی ارزشمند به کار خود پایان می‌دهد

امروز روزی غم‌انگیز برای جهان اخترشناسی است. رصدخانه آرسیبو (Arecibo) در پورتو ریکو که تا به امروز میزبان یک دیش تلسکوپ ۳۰۵ متری بود قرار است برای همیشه به کار خود خاتمه دهد. این رصدخانه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

امروز روزی غم‌انگیز برای جهان اخترشناسی است. رصدخانه آرسیبو (Arecibo) در پورتو ریکو که تا به امروز میزبان یک دیش تلسکوپ ۳۰۵ متری بود قرار است برای همیشه به کار خود خاتمه دهد. این رصدخانه اخیرا و در ماه آپریل به خاطر پاره شدن یکی از کابل‌ها، محتمل آسیبی شدید بود و شرایط از آن موقع، فقط بدتر شده است. به همین ترتیب، بنیاد ملی علوم (NSF) در این کشور می‌گوید که بزودی و بعد از ۵۷ سال، کار با این تلسکوپ متوقف می‌شود.

NSF در بیانیه خود می‌گوید که: «این تصمیم زمانی اتخاذ شد که چندین کمپانی مهندسی مستقل به بررسی شرایط پرداخته و متوجه شدند ساختار تلسکوپ در خطر نابودی فاجعه‌بار است و کابل‌هایش احتمالا دیگر قادر به تحمل وزن سازه طراحی شده نباشند.»

اوایل ماه نوامبر امسال بود که یکی دیگر از کابل‌های نگهدارنده تلسکوپ پاره شد. این بار اما یکی از کابل‌های اصلی با مشکل مواجه شده بود و ضمن برخورد با دیش بازتاب‌دهنده، هم به دیش و هم دیگر کابل‌های پیرامونش آسیب زد. این کابل‌ها به گونه‌ای طراحی شده بودند که قادر به تحمل وزن یک پلتفرم ۹۰۰ تنی در ارتفاع ۱۳۷ متری بالای دیش باشند.

دانشگاه فلوریدای مرکزی که مدیریت این تاسیسات را در همکاری با NSF برعهده گرفته بود می‌گوید: «هر یک از کابل‌های باقی‌مانده در این سازه حالا در حال تحمل وزنی بیشتر از هر زمان دیگر هستند و این یعنی احتمال پارگی یک کابل دیگر بالا رفته و در نهایت شاهد ریزش تمام بنا خواهیم بود».

اگر پیشتر با رصدخانه آرسیبو آشنایی نداشتید، باید گفت که این سازه، تصویر پس‌زمینه یکی از نبردهای به‌یادمادنی جیمز باند در فیلم GoldenEye سال ۱۹۹۵ با بازی پیرس برازنان بود. این رصدخانه در سال ۱۹۹۷ نیز در فیلم Contact با بازی جودی فاستر رویت شد. اما میراث واقعی آرسیبو، انبوهی از کشف‌های علمی است که بدون آن امکان‌پذیر نبودند. آرسیبو به گشت‌وگذار در میان تپ‌اخترها پرداخت، دانش ما را راجع به سیاره عطارد افزایش داد و متوجه حضور سیارات فراخورشیدی در فضا شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی