ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشدار متخصصان: استفاده از نور فرابنفش برای از بین بردن کرونا به چشم آسیب می‌زند

لامپ‌های ماورا بنفش که برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها به کار برده می‌شود، منجر به بروز آسیب‌های جبران ناپذیری به چشم و التهاب شدید قرنیه می‌شود. بعد از همه گیری کرونا، استفاده از ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۶

لامپ‌های ماورا بنفش که برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها به کار برده می‌شود، منجر به بروز آسیب‌های جبران ناپذیری به چشم و التهاب شدید قرنیه می‌شود.

بعد از همه گیری کرونا، استفاده از نور ماورا بنفش برای از بین بردن ویروس کووید-19 مورد توجه قرار گرفت. در گذشته نیز برای کنترل شیوع برخی بیماری‌ها مانند سل که از طریق هوا منتقل می‌شد، از لامپ‌های مخصوص استفاده می‌کردند. این روزها در برخی بیمارستان‌ها و برای برخی مشاغل نیز از نور ماورا بنفش برای ضد عفونی کردن اتاق‌ها و تجهیزات استفاده می‌شود.

مشکل اما اینجاست که اشعه ماورا بنفش می‌تواند به انسان هم آسیب برساند. وقتی پوست و قرنیه چشم در معرض تشعشعات ماورا بنفش قرار می‌گیرد، دچار حالتی مانند آفتاب سوختگی می‌شود. در واقع نور ماورابنفش، باعث بروز التهاب دردناکی در قرنیه چشم به نام «فوتوکراتیت» یا «برف کوری» می‌شود.

در بررسی جدید، پزشکان دانشگاه میامی وضعیت 7 بیمار که دچار التهاب فوتوکراتیت شده بودند را بررسی کردند. علاوه بر تحریک و قرمزی چشم، برخی از بیماران علائم خفیفی مانند احساس باقی ماندن چیزی در چشم خود داشتند.

برخی از بیماران نیز از سوزش شدید، دردناک و حساسیت به نور شکایت داشتند. سه نفر از بیماران، لامپ‌های ضد عفونی کننده UV را در منزل نصب کرده بودند. سه بیمار دیگر لامپ‌های UV را در محل کار نصب کرده بودند. بیمار هفتم نیز بعد از مراجعه به مطب دندانپزشکی در معرض نور ماورا بنفش قرار گرفته بود.

این نخستین بار نیست که چنین گزارش‌هایی در مورد استفاده از نور ماورا بنفش و بروز مشکل مطرح می‌شود. پزشکان هنگ کنگی نیز پیشتر از التهاب چشم سه بیمار دیگر به دلیل استفاده از نور UV برای ضد عفونی اطلاع داده بودند.

هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که نور UV واقعا تاثیری در عدم انتشار ویروس دارد یا خیر. هرچند نوع قوی اشعه ماورابنفش برای از بین بردن ویروس بسیار موثر است؛ اما قرار گرفتن در معرض نور خطرات بیشتری دارد. به همین دلیل استراتژی خوبی برای ضد عفونی محسوب نمی‌شود. سازمان بهداشت جهانی صراحتا به مردم هشدار داده است که از لامپ‌های UV برای ضد عفونی استفاده نکنند.

پزشکان هم در این مورد هشدار داده‌اند که نصب لامپ‌های ضد عفونی کننده ماورا بنفش در مراکز درمانی نیاز به تکنسین‌های کاملا آموزش دیده دارد تا از مواجهه مستقیم با نور جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی