ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

شهرپی معرفی شد؛ زیرساختی یکپارچه برای پرداخت خرد با موبایل در تهران

مرکز آمار و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از پروژه‌هایی نظیر پلتفرم شهری برای پرداخت‌های خرد و چندین پروژه دیگر رونمایی کردند. «مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این مراسم اعلام کرد که کیف‌پول‌های الکترونیکی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۴

مرکز آمار و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از پروژه‌هایی نظیر پلتفرم شهری برای پرداخت‌های خرد و چندین پروژه دیگر رونمایی کردند. «مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این مراسم اعلام کرد که کیف‌پول‌های الکترونیکی که می‌خواهند در این بستر کار کنند نیاز به دریافت مجوزهای خاصی ندارند. شهردار تهران نیز اعلام کرد با پرداخت یکپارچه از رانت جلوگیری می‌شود. رییس سازمان فاوای تهران هم گفت که شهرپی زیرساختی برای پرداخت خرد در سطح شهر تهران است که همه کیف پول ها می توانند در بستر آن عمل کنند و مردم محدود به نرم افزار خاصی نیستند.

«محمد فرجود» رییس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در ابتدای مراسم رونمایی از پروژه‌های مرکز آمار شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات تهران که عصر امروز به صورت آنلاین و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به رونمایی از پلتفرم «شهرپی» آن را زیرساختی برای پرداخت خرد در سطح شهر تهران دانست و گفت:

«می‌خواهیم تمام کیف پول‌های شهری در این بستر با هم تعامل کنند. پذیرنده‌های تاکسی، میادین تره بار و مراکز تفریحی و فروشگاه‌های شهروند و هر جای دیگری را به این ابزارهای پرداختی متصل کنیم تا مردم به جای استفاده از پول با موبایل خود پرداخت‌ها را انجام دهند. این موضوع زیرساخت را آماده می‌کند تا بخش خصوصی بتواند در آن کار کند و همه کیف‌پول‌های الکترونیکی در این بستر می‌توانند فعالیت کنند. در واقع مردم اصلا در پلتفرم شهرپی محدود به استفاده از یک اپلیکیشن نیستند و فضای رقابتی ایجاد کرده‌ایم.»

معاون بانک مرکزی: رقابت سالم در حوزه کیف‌پول‌های الکترونیکی به وجود می‌آید

«مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در ادامه این نشست ضمن ابراز خشنودی از راه‌اندازی این پلتفرم اعلام کرد که کیف‌پول‌های الکترونیکی که می‌خواهند در این بستر کار کنند نیاز به دریافت مجوزهای خاصی ندارند: «بحث رقابت همیشه بحث خوبی است و ما هم پیگیر آن هستیم اما در برخی موارد نباید اجازه دهیم که شرکت‌های بزرگ مانع از فعالیت بازیگران کوچکتر شوند و رگولاتوری در آنجا را لازم می‌بینیم. در حوزه پرداخت‌های خرد نیز این اتفاق رخ داده است. در برخی کشورها می‌گذارند کیف پول‌های الکترونیکی فعالیت کنند و میدان رقابت را به خود این تیم‌ها و نتیجه کارشان می‌سپارند ولی ضمن اعتقاد به بازار رقابتی معتقد هستیم که بحث تنظیم‌گری در برخی موارد اهمیت ویژه‌ای دارد.»

به گفته محرمیان سازمان فناوری شهرداری تهران با این پلتفرم یکپارچه امکانی را به وجود آورده تا همه بازیگران که قبلا در این حوزه بودند و یا می‌خواهند وارد آن شوند وارد یک رقابت برابر شوند: «بحث تعامل پذیری بین کیف پول‌های الکترونیکی یک بحث مهم است و سوییچ تعامل پذیری آن در بانک مرکزی ایجاد شده است. اقدامی که شهرداری انجام داده کار خوبی است و باری را از دوش بانک مرکزی برداشته، قطعا این مقدمه خوب را با جلسات فنی بیشتر با آنها ادامه خواهیم داد تا کار در جزییات نیز به درستی پیش برود.»

شهردار تهران: با پرداخت یکپارچه از رانت جلوگیری می‌شود

«پیروز حناچی» شهردار تهران نیز  ضمن اشاره به این موضوع که دیگر نمی‌توان چالش‌ها را به صورت سنتی حل کرد گفت: «باید آمار و اطلاعات به روزی داشته باشیم تا ما را از تصمیم‌گیری روشن و شفاف بهره‌مند سازند.» به گفته حناچی، با راه اندازی سامانه یکپارچه پرداخت شهری، شرایط پرداخت مجازی برای تمام شرکت‌ها فراهم و از رانت جلوگیری می‌شود.

او گفت بهره گیری صحیح از آمارها می‌تواند سرعت در ارائه خدمت را بالا ببرد و شهروند مداری اعلا را ترویج دهد: «از همه مهم‌تر، تمام این اقدامات در امتداد شعار تهران شهری برای همه است و شرایطی عادلانه را برای تمامی شهروندان به وجود می‌آورد. داشتن اطلاعات به روز و زودتر از دیگران می‌تواند رانت ایجاد کند اما این اطلاعات در دسترس همگان است.»

به باور حناچی استفاده از این داده‌ها جلوی رقابت ناسالم را می‌گیرد و شفافیت را به وجود می‌آورد و در نتیجه توسعه و تحولات سازمانی به وجود می‌آید: «در آستانه بازدید طرح راهبردی شهر تهران هستیم و برای این مسیر باید بدانیم که تا امروز کجا بودیم و الان کجا هستیم تا بدانیم در آینده چه باید بکنیم. این کار از همین آمارها به وجود می‌آید.»

او از حضور دانشگاهیان و تیم‌های دانشگاهی در پروژه‌های مختلف شهرداری استقبال کرد و حضور این تیم‌ها را محسوس دانست و گفت: «این ارتباط را باید بیشتر کنیم و بتوانیم با جامعه آکادمیک کشور ارتباط بهتری داشته باشیم. با کمک این افراد می‌توان شهری بهتر به عنوان پایتخت کشور داشته باشیم.»

رییس مرکز آمار و رصد شهری: وظیفه خطیری در این مرکز داریم

دیگر مواردی چون سند حکمروایی شهرداری تهران، آمارنامه‌های شهر و شهرداری، سامانه جامع متغیرهای آماری و شاخص‌های کلیدی، داشبورد محله محوری، سامانه تحلیل داده‌ها و پیش بینی سفرهای درون شهری، سامانه محاسبه پویای ماتریس مبدا و مقصد سفر در شهر تهران، سامانه تبدیل آدرس‌های متنی به اطلاعات مکانی، سامانه پیش بینی آلودگی هوای تهران، داشبورد تحلیل نظارت شهروندی، بازدید مجازی از موزه نقشه و داشبورد جامع مدیریت خدمات شهری از جمله مواردی بود که در این نشست از آنها رونمایی شد.

«سارا بوربور» رئیس مرکز آمار و رصد شهری در این نشست خلاصه‌ای از برخی موارد مطرح شده را عنوان کرد. به گفته او مرکز آمار متولی گردآوری و تحلیل داده‌های کل شهرداری است و فعالیت‌های این مرکز جمع آوری مکانیزه داده‌ها و یکپارچه سازی صحت سنجی و تولید این داده‌ها است: «داده‌هایی که ما داریم یا ثبتی هستند یا غیر ثبتی. موارد ثبتی به صورت سیستماتیک جمع می‌شوند و بیش از ۶ هزار مورد هستند و در کل ۱۵۰ داشبورد مدیریت از آنها استفاده می‌کنند. در سال ۹۹ تا به امروز بیش از ۷۰۶ هزار داده ثبتی داشتیم. داده غیر ثبتی نیز توسط اپراتورها پر می‌شوند و ۵ سطح متفاوت دارند.»

بوربور گفت آنها برای آمارنامه شهر تهران با ۸۰ ارگان خارج از شهرداری در تعامل هستند و برای دیگر پروژه‌ها نیز همکاری‌های متعددی با دیگر سازمان‌ها دارند. او به تشریح سامانه تبدیل آدرسهای متنی به لایه های اطلاعات مکانی پرداخت و گفت «هدف از این پروژه اینست که بسیاری از موارد داده‌هایی که داشتیم در قالب آدرس متنی بود و باید نقطه‌های مکان محور روی نقشه پیدا می‌کردیم. این پروژه را به صورت متن کاوی شروع کردیم. این کار برای اولین بار در کشور انجام شده است.»

به گفته بوربور پروژه پیش‌بینی هوشمند آلودگی هوای تهران نیز از روش هوش مصنوعی استفاده می‌کند که در آن نیازی به سنسور و هزینه‌های گزاف نیست و همراستا با تکنولوژی روز دنیاست. از دیگر مواردی که بور بور به تشریح آن پرداخت تور مجازی برای موزه نقشه تهران بود که از هم اکنون برای همگان در دسترس است و همچنین سامانه داشبورد محلات که برای عموم مردم کاربردی است: «برای اینکه شهروندان اطلاعات بیشتری درباره محل سکونت خود داشته باشند و بتوانند محلهای مختلف تهران را باهم مقایسه کنند، این سامانه را راه‌اندازی کردیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ozone
    ozone | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    مردم از خیلی از این امکانات اصلا خبر ندارند! مثل سامانه داشبورد محله ها، داشبورد نظارت شهروندی، سند حکمروایی شهرداری تهران. پیش بینی آلودگی هوا باید در اپلیکیشن مربوطه ارائه بشود که نشده و سایر موارد. خلاصه این که پروژه هایی تعریف و اجرا میشوند ولی بدون استفاده مردم!

  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    خیلی خوبه

مطالب پیشنهادی