ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای هایابوسا 2 ژاپن برای اولین بار نمونه گازهای اعماق فضا را به زمین آورد

ماموریت فضاپیمای «هایابوسا ۲» با موفقیت به پایان رسید و توانست نخستین نمونه‌های سیارکی «ریوگو» را به زمین منتقل کند. ژاپن با نمایش نمونه خاک سیارک ریوگو از جمع‌آوری نمونه گاز این سیارک خبر داد. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ماموریت فضاپیمای «هایابوسا ۲» با موفقیت به پایان رسید و توانست نخستین نمونه‌های سیارکی «ریوگو» را به زمین منتقل کند. ژاپن با نمایش نمونه خاک سیارک ریوگو از جمع‌آوری نمونه گاز این سیارک خبر داد. این نخستین بار است که نمونه گاز از اعماق فضا به زمین منتقل می‌شود.

دانشمندان JAXA ( سازمان فضایی ژاپن) این محفظه ارزشمند را به آزمایشگاه «QLF» منتقل کرده تا به بررسی آن بپردازند. شواهد اولیه از گازهای کمیاب در این محفظه خبر می‌دهد. در ابتدا مشخص نبود که این گازها از ریوگو وارد محفظه شده یا از زمین؛ اما بررسی‌های ثانویه آزمایشگاه QLF روی گازهای کشف شده تایید می‌کند که گازها منشا فرازمینی دارند.

نمونه خاک جمع آوری شده از سیارک ریوگو
نمونه خاک جمع آوری شده از سیارک ریوگو

جاکسا در جریان کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که حدود ساعت 11 صبح امروز به وقت محلی محفظه A کپسول فضاپیمای هایابوسا 2 را در «ساگامیهارا» ژاپن باز کرده‌اند. وزن نمونه جمع آوری شده 100 میلی‌گرم است که اصطلاحا به صورت غیررسمی به آن «tamatebako» یا «جعبه گنج» می‌گویند.

 

دانشمندان جاکسا قصد دارند طی روزهای آینده محفظه C را نیز باز کرده و با کمک میکروسکوپ نوری و بررسی طیف‌های مادون قرمز، نمونه‌های جمع آوری شده را بررسی کنند.

اوایل سال 2021 بررسی‌های بیشتری روی نمونه‌های جمع آوری شده انجام خواهد شد. در پایان سال 2021 نیز، این نمونه‌ها با سایر نمونه‌های جمع آوری شده توسط آژانس‌های فضایی از جمله ناسا به اشتراک گذاشته می‌شود.

دانشمندان به دنبال کشف منبع حیات زمینی روی سیارک‌ها هستند و به همین علت چنین نمونه‌هایی برای آنها بسیار ارزشمند است. ناسا با فضاپیمای «OSIRIS-REx» به دنبال برگرداندن نمونه‌ای از سیارک «بنو» به زمین بود و دانشمندان جاکسا نیز در تلاش هستند نمونه‌هایی را جمع آوری کنند.

کاوشگر جاکسا نزدیک به یک سال قبل از ریوگو جدا شد و درنهایت با محموله خود در تاریخ 16 اذرماه در منطقه «وومرا» استرالیا به زمین نشست.

جاکسا، کپسول حاوی نمونه جمع آوری شده را باز کرده به گنج ارزشمند جمع آوری شده از فضا دسترسی پیدا کرده است. نخستین تصاویر این جعبه گنج در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است.

فضاپیمای هایابوسا 2 سال‌های 2018 و 2019 در حدود 16 ماه در حال ماموریت برای جمع آوری‌ نمونه از سیارک ریوگو بوده و با دو بار برخورد روی سطح سیارک، نمونه‌هایی را جمع آوری و در کپسول ذخیره کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی