ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سالم ترین مومیایی گرگ با ۵۷ هزار سال قدمت در کانادا کشف شد

یک معدنچی طلا در کانادا به طور تصادفی کامل‌ترین مومیایی گرگ تا به امروز را پیدا کرد. این جاندار ۵۷ هزار سال پیش در لایه همیشه منجمد زمین موسوم به خاک منجمد گرفتار می‌شود، به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

یک معدنچی طلا در کانادا به طور تصادفی کامل‌ترین مومیایی گرگ تا به امروز را پیدا کرد.

این جاندار ۵۷ هزار سال پیش در لایه همیشه منجمد زمین موسوم به خاک منجمد گرفتار می‌شود، به همین خاطر آنقدر سالم مانده که محققان اطلاعات زیادی در مورد رژیم غذایی، ژنتیک و زندگی و مرگ او بدست آورده‌اند.

خاک منجد یا Permafrost دمای بسیار پایینی دارد به همین دلیل بافت‌های نرم جانوران به مدت چند هزار سال در آن سالم باقی می‌مانند. محققان در گذشته حیوانات منقرض شده دیگری از جمله ماموت‌ها را در آنها پیدا کرده‌اند. توله گرگ مورد بحث که Zhùr نام گرفته در همین لایه پیدا شده و قسمت‌های مختلف بدن آن از جمله پوست، خز و ارگان‌های آن سالم مانده‌اند، به همین خاطر محققان توانستند با مطالعه آنها اطلاعات زیادی کسب کنند.

«جولی میچن» (Julie Meachen)، یکی از محققان اصلی این پژوهش می‌گوید: «Zhùr سالم‌ترین مومیایی گرگ تا به امروز است. او ۱۰۰ درصد سالم مانده و تنها اندام‌هایی که از بین رفته‌اند چشم‌ها هستند. سالم بودن این مومیایی به ما اجازه داد تا آن را به دقت مطالعه کرده و زندگی او را بازسازی کنیم.» محققان با توجه به رشد دندان‌ها و استخوان‌های این مومیایی، سن او را هنگام مرگ حدود ۷ هفته تخمین زده‌اند. ایزوتوپ‌های محتویات شکم نشان می‌دهند که او از آبزیان تعذیه می‌کرده و احتمالاً ماهی سالمون یکی از غذاهای مورد علاقه او بوده است.

محققان می‌گویند برای اینکه بافت‌های نرم بدن سالم بمانند، لاشه حیوان باید به سرعت در خاک منجمد مدفون شود، به همین دلیل احتمالاً زمانی که Zhùr درون لانه بوده سقف آن روی سرش ریزش کرده و حیوان نگون بخت را در دم کشته است. محققان پس از تحلیل ژنوم‌های این گرگ او را به گرگ‌های Beringian و گرگ‌های خاکستری روسی نسبت داده‌اند که هر دو از نیاکان گرگ‌های خاکستری امروزی به شمار می‌روند.

با اینکه محققان اطلاعات زیادی در مورد زندگی و مرگ Zhùr کسب کرده‌اند، سوالات زیادی بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. میچن می‌گوید: «از ما پرسیده شد که چرا او در لانه تنها بوده و اینکه چه اتفاقی برای مادر یا خواهر و برادرانشان افتاده است؟ احتمالاً او تک فرزند بوده و یا گرگ‌های دیگر حین ریزش لانه درون آن نبوده‌اند. متأسفانه جواب قطعی این سوالات را هرگز پیدا نخواهیم کرد.»

Zhùr در نمایشگاه Yukon Beringia Interpretive Centre در شهر «وایت‌هورس» پایتخت استان یوکان کانادا به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی