ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل واچ سری ۶
نقد و بررسی‌

بررسی اپل واچ سری ۶ و SE؛ وقتی ارزان‌تر بهتر است

اپل واچ هر سال عنوان پرفروش‌ترین ساعت هوشمند را به خود اختصاص می‌دهد و به نظر هم نمی‌رسد هیچ محصول دیگری در این بازار بتواند با اپل رقابت کند. تا سال گذشته اپل تنها یک ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۷ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

اپل واچ هر سال عنوان پرفروش‌ترین ساعت هوشمند را به خود اختصاص می‌دهد و به نظر هم نمی‌رسد هیچ محصول دیگری در این بازار بتواند با اپل رقابت کند. تا سال گذشته اپل تنها یک مدل از ساعت هوشمند خود را معرفی و روانه بازار می‌کرد، اما سال ۲۰۲۰ علاوه بر تمامی مضراتش، چندین تغییر رویه را هم به همراه خود داشت. مهم‌ترین آن‌ها معرفی یک نسخه ارزان‌تر از محصولات محبوب و پرفروش از سوی کمپانی‌ها بود. اپل هم از این قاعده مستثنی نبوده و همراه با اپل واچ سری ۶ یک مدل هم تحت عنوان اپل واچ SE روانه بازار کرده که در عین داشتن قیمتی پایین‌تر، ارزش خرید بیشتری دارد؛ حداقل برای ما ایرانی‌ها. با بررسی این دو اپل واچ همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی

مشاهده در آپارات دیجیاتو:

مشاهده در یوتوب دیجیاتو:

طراحی و کیفیت ساخت

اپل واچ سری ۶

اپل واچ سری ۶ و SE در دو سایز ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری تولید می‌شوند که کمی از نسخه‌های پیشین ۳۸ و ۴۲ میلی‌متری بزرگتر هستند، اما حاشیه اطراف نمایشگر آن‌ها کمتر و از آن طرف هم نمایشگر‌ها بزرگ‌تر شده‌اند.

این دو ساعت هوشمند از نظر ظاهر و کیفیت ساخت هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و اگر هر دوی آن‌ها را کنار هم بگذارید، شاید اصلا متوجه نشوید که کدام یکی سری ۶ است و کدام یکی SE. این یعنی اپل با همان وسواسی که نسخه پرچمدار ساعت هوشمند خود را طراحی کرده، نسخه ارزان‌تر را هم طراحی کرده است.

اپل واچ سری ۶

بدنه آلومینیومی اپل واچ سری ۶ از نظر رنگ‌بندی متنوع‌تر است. اپل امسال رنگ قرمز و آبی را نیز به ساعت هوشمند خود آورده تا بتوانید آن را با آیفون ۱۲ پرو آبی و آیفون ۱۲ قرمز هم ست کنید.

به جز این، هر دو ساعت در ۳ رنگ، اسپیس گری، سیلور و گلد به بازار عرضه می‌شوند، هر دو تا عمق ۵۰ متری نسبت به نفوذ آب مقاوم هستند تا پایش ورزش‌های آبی بدون مشکل صورت گیرد و در جعبه هر دو، بندهایی با سایز‌های مختلف قرار گرفته تا تمامی کاربران بتوانند بسته به ابعاد مچ دست خود، سایز مناسب را انتخاب کنند.

اپل واچ سری ۶

اما چیزی که مهم است کیفیت ساخت بالای هر دو ساعت بوده که با وسواس مثال‌زدنی اپل تولید شده‌اند. با این حال یکسری تفاوت‌ها بین این دو ساعت دیده می‌شود.

برای مثال بخش زیرین اپل واچ سری ۶ به واسطه اضافه شدن سنسور تشخیص غلظت اکسیژن خون چینش متفاوتی دارد. همچنین دیجیتال کراون یا همان غربیلک کناری اپل واچ سری ۶، به دلیل جای دادن سنسور ECG، پوششی شفاف دارد، در حالی که اپل واچ SE اینچنین نیست. با دانستن این تفاوت‌ها اکنون به سراغ ویژگی‌های فنی هر دو ساعت رفته و از تفاوت‌ها آن‌ها برایتان می‌گویم.

مشخصات فنی و سخت‌افزار

اپل واچ سری ۶

اپل واچ سری ۶ مجهز به پردازنده S6 اپل بوده که به گفته اپل، نسخه شخصی‌سازی شده چیپ قدرتمند A13 بایونیک است. در اصل اپل دو هسته کم مصرف A13 بایونیک را برای چیپ S6 در نظر گرفته تا جدیدترین ساعت هوشمند اپل هم از نظر سرعت چیزی کم نداشته باشد. در کناری این چیپ، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و یک گیگابایت هم رم به چشم می‌خورد.

یکی از مزایای استفاده از نسخه شخصی‌سازی شده A13 بایونیک، بهره‌مندی اپل واچ سری ۶ از چیپ U1 بر پایه تکنولوژی اولترا واید بند است که به اپل واچ و دیگر محصولات این کمپانی اجازه می‌دهد درک بهتری از محیط اطراف خود داشته باشند و بهتر با یکدیگر تعامل کنند. البته برای بهره‌مندی از این ویژگی باید آیفون سری ۱۱ به بعد را داشته باشید. در کنار این‌ها، چیپ W3 اپل هم در هر دو ساعت وجود دارد.

اپل واچ سری ۶

از آن طرف اپل واچ SE را می‌توان نسخه‌ای ارزان‌تر از اپل واچ سری ۵ دانست. این ساعت هوشمند به پردازنده دو هسته‌ای S5 مجهز شده که در کنار آن ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و همان یک گیگابایت رم به چشم می‌خورد. این جا دیگر خبری از چیپ U1 نیست.

در رابطه با تفاوت‌های اپل واچ SE و سری ۶ می‌توان گفت ویژگی‌های سلامت محوری همچون پایش غلظت اکسیژن خون و ECG را از دست می‌دهید که در ایران غیرفعال هستند و آنقدر تاثیری در کارایی این ساعت هوشمند ندارند. این اتفاق نه به دلیل تحریم و نه به دلیل خصومت شخصی اپل با کاربران این کشورهاست.

اپل واچ سری ۶

به عقیده اپل از آن‌جایی که این ویژگی‌ها به طور مستقیم با سلامت کاربران در ارتباط است، سازمان غذا و داروی هر کشوری باید تائیدیه استفاده از این ویژگی‌ها را صادر کند که تاکنون بسیاری از کشورها این کار را نکرده‌اند. البته همان‌طور که می‌دانید، این ویژگی‌ها فعلا در ایران فعال نخواهند شد.

البته با کمی جستجو در فروم‌های اینترنتی می‌توانید راه‌حل‌هایی برای فعال ‌کردن ECG پیدا کنید، اما این روش‌ها عموما یا از طریق جیلبریک یا از طریق دست بردن در فایل‌های بک آپ آیفون صورت می‌گیرد که اصلا آن را توصیه نمی‌کنم.

اپل واچ سری ۶

موضوع دیگر نمایشگر همیشه روشن است. هر دو ساعت از نمایشگری LTPO اولد استفاده می‌کنند که غلظت رنگ بسیار بالایی داشته و با توجه به حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیتی، محتوا زیر نور خورشید هم به خوبی دیده می‌شود. از آن‌جایی که هر دو ساعت را می‌توانید در هر دو سایز خریداری کنید، مشخصات نمایشگرهایشان را یکجا می‌گویم. اپل واچ ۴۴ میلیمتری نمایشگر ۱.۷۸ اینچی با رزولوشن ۴۴۸ در ۳۶۸ پیکسلی دارد که تراکم ۳۲۶ پیکسل بر اینچ یا به قول اپل رتینا را به ارمغان می‌آورد. نسخه ۴۰ میلی‌متری، نمایشگر ۱.۵۷ اینچی با رزولوشن ۳۹۴ در ۳۲۴ پیکسلی و همان تراکم را در اختیارتان می‌گذارد.

اپل واچ SE از نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل نمی‌توانید تنها با یک نیم نگاه، ساعت را مشاهده کنید. البته این موضوع کم و بیش به نوع استفاده شما هم بستگی دارد. برای مثال به عنوان کسی که چند سالی می‌شود از اپل واچ استفاده می‌کند، می‌توانم بگویم داشتن نمایشگر همیشه روشن خوب است، اما نبودنش آنقدر تاثیرگذار نیست و جای خالی آن چندان احساس نمی‌شود. خصوصا این که بدانید تاثیر آن بر باتری و شارژردهی بسیار محسوس است.

اپل واچ سری ۶

با تمام این تفاسیر، مهم‌ترین موضوع توانایی اجرای روان نرم‌افزار است که این دو اپل واچ به بهترین شکل ممکن از پس آن بر می‌آیند. هر دو ساعت سیستم‌عامل watchOS 7.2 را به روان‌ترین و بهترین شکل ممکن اجرا می‌کنند و هیچ‌گاه تاخیری در اجرای برنامه‌ها و لگی در انیمیشن‌ها مشاهده نمی‌کنید.

البته اپل می‌گوید چیپ S6 تا ۲۰ درصد از S5 سریع‌تر است. این موضوع شاید در برخی از اپ‌های سنگین خود را نشان دهد، اما در باقی موارد اصلا و ابدا تفاوتی دیده نمی‌شود و به راحتی می‌توانید چندین برنامه را با هم باز کرده و به سادگی میان آن‌ها جابجا شوید.

نرم‌افزار

اپل واچ سری ۶

نرم‌افزار هر دو ساعت جدیدترین نسخه watchOS یعنی ۷.۲ بوده که ویژگی‌های جدیدی را به اپل واچ آورده است. یکی از آن‌ها پایش خواب است که کمی دیر به اپل واچ رسیده است. ویژگی بعدی یادآوری شستشوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه است که این روزها به یکی از عادات وسواس‌گونه ما تبدیل شده و اپل هم آن را به صورت جدی پیگیری می‌کند. این دو ویژگی در کنار سرویس فیتنس پلاس و فمیلی ست آپ، از جدیدترین ویژگی‌های watchOS 7 هستند که راهشان را به اپل واچ‌های سری ۳ و جدیدتر باز کرده‌اند.

سرویس فیتنس پلاس یک سرویس اشتراکی است که به شما اجازه می‌دهد با پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار، به تمرین‌های اختصاصی اپل دسترسی داشته باشید و ورزش در خانه را به صورت اصولی‌تر پیش ببرید. اگر با پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار مشکلی ندارید، این سرویس می‌تواند جایگزین خوبی برای باشگاه باشد چرا که بر اساس داده‌های بیومتریک شما، تمرین‌هایی اختصاصی را در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید بدون تجهیزات ورزشی نیز آن ها را انجام دهید.

سرویس فمیلی ست آپ هم به شما اجازه می‌دهد اپل واچ سری ۴ به بعد را برای یکی دیگر از اعضای خانواده خود راه‌اندازه کنید. این شخص می‌تواند کودک یا مسن باشد، یا حتی می‌تواند آیفون هم نداشته باشد. البته لازمه استفاده از این سرویس، داشتن اپل واچ سلولار با پشتیبانی از e-SIM است که در ایران هیچ اپراتوری از آن پشتیبانی نمی‌کند و من هم خرید آن را به شما پیشنهاد نمی‌کنم.

اپل واچ سری ۶

اما پایش خواب. پایش خواب در اپل واچ هنوز جای کار دارد. یکی از چالش‌های من در این چند هفته، عدم تشخیص درست بیداری‌های شبانه است. برای مثال ممکن است شما از خوب بیدار شوید، چرخی در خانه بزنید و دوباره به خواب بروید، بی آن که اپل واچ تشخیص دهد شما اصلا از خوب بلند شده‌اید. موضع دیگر به خود ظاهر اپل واچ بر می‌گردد.

این فرم فکتور با این ضخامت، برای استفاده در حین خواب مناسب نیست و به وضوح حضور آن را در دست خود احساس می‌کنید. یادآوری شستن دست‌ها هم ویژگی جدیدی است که پای خود را به اپل واچ‌ها باز کرده. این سیستم به کمک ژیروسکوپ و میکروفون‌های موجود در اپل واچ، شستن دست را تشخیص داده و شروع به شمارش معکوس می‌کند. در نتیجه اگر شما دست خود را کمتر از ۲۰ ثانیه هم بشورید، اپل واچ به شما یادآوری می‌کند آن چند ثانیه باقی‌مانده را هم ادامه دهید.

در کل اپل تلاش کرده با آپدیت watchOS 7، نواقص و کم و کاستی‌های نسخه قبلی را برطرف کند، چرا که هسته این سیستم‌عامل همانی است که بوده و تغییرات بنیادینی را به خود ندیده است. این پدیده اصلا بد نیست. اپل واچ از همان نسخه اولش تا الان همواره جزو بهترین ساعت‌های هوشمند بازار بوده و ویژگی‌های بسیاری را به بهترین شکل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. الان هم همین است. اپل واچ سری ۶ و SE تمامی ورزش‌های شما را به صورت خودکار پایش می‌کنند و اطلاعات دقیق آن را در کنار ضربان قلبتان در اختیارتان می‌گذارند. همچنین پیام‌ها، تمامی نوتیفیکیشن‌ها و همچنین تماس‌ها را هم می‌توانید مستقیما از روی خود اپل واچ پاسخ دهید.

اپل واچ سری ۶

ویژگی‌های دیگری نظیر تشخیص خودکار افتادن یا هشدار صدای زیاد محیط هم همگی در این دو اپل واچ حضور دارند و به درستی هم کار می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم سیستم تشخیص خودکار افتادن را فعال کرده و شماره نزدیکانتان را به عنوان شماره اضطراری به حسابتان اضافه کنید تا در صورت بروز مشکل، از وضعیت شما با خبر شوند. سیستم هشدار صدای بلند محیط هم به شما این امکان را می‌دهد تا محیط‌های پر سر و صدا را شناسایی کرده و آن جا را ترک کنید.

شارژدهی

اپل واچ سری ۶

قیاس بین این دو ساعت به دلیل متفاوت بودن ابعاد و ظرفیت باتری، چندان درست نیست. با این حال می‌توان میزان شارژدهی این دو اپل واچ را محاسبه کرد. اپل واچ سری ۶ در صورتی که نمایشگر همیشه روشن آن فعال نباشد، یک روز و نیم دوام خواهد آورد. یعنی می‌توانید به هنگام خواب نیز آن را دستتان کنید.

در نتیجه اگر شنبه صبح آن را از شارژر بر دارید، یک‌شنبه ساعت ۵ بعد از ظهر با ۲۰ درصد شارژ روبرو خواهید بود. در صورتی که نمایشگر همیشه روشن فعال باشد، یک‌شنبه ساعت ۱۰ صبح باید به دنبال شارژر بگردید. زمان شارژ کامل اپل واچ سری ۶ هم کمی کمتر از ۲ ساعت طول می‌‌کشد. پس بهتر است برای شارژ نیز برنامه‌ریزی کرده باشید.

از آن طرف اپل واچ SE، باتری حجیم‌تری داشته و نمایشگر همیشه روشن هم ندارد. طی این مدتی که از اپل واچ SE استفاده کردم، باید بگوییم شارژدهی آن بسیار بهتر از نسخه ۴۰ میلیمتری است. برای مثال در همان بازه مصرفی قبلی، به جای یک شنبه ظهر تا دوشنبه صبح ساعت ۸ را دوام می‌آورد. یعنی می‌توانید دو روز کامل از آن استفاده کنید. البته همان‌طور که گفتم قیاس این دو ساعت چندان منطقی نیست.

این را هم در نظر بگیرید که اپل واچ SE سرعت شارژ کمتری دارد. به صورت کلی، اپل شارژدهی ۱۸ ساعته را مد نظر قرار داده است. این یعنی شما به صورت مداوم ۱۸ ساعت اپل واچ را دستتان کرده و از آن استفاده کنید. هر دو ساعت هم به این عدد می‌رسند، اما اپل واچ SE کمی ساده‌تر. با این حال این را باید در نظر بگیرید که تعداد روشن و خاموش شدن نمایشگر به ازای هر نوتیفیکیشن، تناوب سنجش ضربان قلب و چندین فاکتور دیگر نیز در این زمینه دخیل هستند.

کدام را بخریم؟

اپل واچ سری ۶

اکنون نوبت به مهم‌ترین سوالی می‌رسد که در این بررسی به آن پاسخ می‌دهم؛ خرید کدام اپل واچ منطقی است؟ خرید اپل واچ سری ۶ در ایران با توجه به این که ویژگی‌های شاخص آن فعال نمی‌شود، اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. با توجه به قیمت ۱۲ میلیون تومانی اپل واچ سری ۶ و قیمت ۷-۸ میلیون تومانی اپل واچ SE و با در نظر گرفتن تفاوت‌های این دو، بهتر است به سراغ نسخه SE بروید، چرا که این اپل واچ تمامی نیازهای شما را برآورده کرده و در عین حال ویژگی مهمی را هم از دست نمی‌دهید. تنها می‌ماند آن نمایشگر همیشه روشن که با توجه به یکسان بودن سخت‌افزار این دو، بعید نیست سال آینده با آپدیتی نرم‌افزاری برای اپل واچ  SE هم فعال شود.

در نتیجه، اگر اپل واچ سری صفر، یک، دو و سه دارید و به دنبال خرید اپل واچ جدیدی هستید، پیشنهاد من به شما اپل واچ SE است. اگر اپل واچ سری ۴ و ۵ دارید که اصلا نیازی به خریداری اپل واچ جدید ندارید. تکلیف اپل واچ سری ۶ چه می‌شود؟ با توجه به این که ویژگی‌های جدید سلامت محور آن در ایران کار نمی‌کند و به نظر هم نمی‌رسد به این زودی‌ها به صورت رسمی فعال شود، خرید آن را پیشنهاد نمی‌کنم، چرا که نمایشگر همیشه روشن، آنقدر ارزش ندارد. پس آن تفاوت چند میلیونی را در جیبتان بگذارید و اگر به دنبال یک اپل واچ جدید هستید، سراغ نسخه SE بروید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • payadesign
    payadesign | ۸ دی ۱۳۹۹

    سلام. من سری 6 دارم کاش یه برنامه کامل در مورد نحوه کار کرد و برنامه هاش . چکارها میشه کرد . ترفند ها .بزارید چون آموزش به زبان فارسی نیست. هر چی هست در یوتیوب به زبان انگلیسی هستش.مرسی

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۸ دی ۱۳۹۹

      حتما می‌رم تو کارش.

      • payadesign
        payadesign | ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

        سلام همچنان منتظرم.

  • hosseinian
    hosseinian | ۸ دی ۱۳۹۹

    کوروش جان خیلی عالی بود دستت درد نکنه. حالا بین se , 5 شما کدوم رو پیشنهاد می کنید؟

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۸ دی ۱۳۹۹

      بین ۵ و se من بدون شک se رو پیشنهاد می‌کنم. مگر این که نمایشگر همیشه روشن بخوای. اون وقت می‌گم که سری ۶ بگیر. فقط هر چی می‌گیری ۴۴ میلی‌متری بگیر.

      • hosseinian
        hosseinian | ۱۰ دی ۱۳۹۹

        کوروش جان باز هم ممنون از راهنماییت

مطالب پیشنهادی