ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان: بوییدن قهوه می‌تواند روش آسانی برای تشخیص ابتلا به کرونا باشد

برخی متخصصین سلامت می‌گویند بوییدن قهوه می‌تواند ابزار مناسبی برای تشخیص ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ با آن مواجه می‌شوند از بین ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

برخی متخصصین سلامت می‌گویند بوییدن قهوه می‌تواند ابزار مناسبی برای تشخیص ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ با آن مواجه می‌شوند از بین رفتن حس بویایی و چشایی است. حال برخی متخصصین سلامت می‌گویند افراد می‌توانند برای بررسی از بین رفتن حس بویایی خود تفاله قهوه را بو کنند.

«James Schwob» استاد زیست‌شیمی از دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس می‌گوید: «یکی از کارهایی که به آسانی می‌توانید در منزل انجام دهید این است که مقداری از تفاله قهوه را برداشته و ببینید تا چه فاصله‌ای همچنان می‌توانید رایحه آن را حس کنید. می‌توانید این تست را با شامپو یا الکل مالشی هم انجام دهید. اگر‌ بینی شما کیپ نیست و در تشخیص بوی قهوه یا دیگر رایحه‌های آشنا مشکل دارید احتمالاً وقتش رسیده تا به پزشک مراجعه کرده و تست کرونا دهید.»

مرکز پزشکی Penn Medicine نیز اعلام کرده است: «اگر متوجه شدید قهوه دیگر مزه ندارد و شکلات نیز مزه دیگری به غیر از تلخی و شیرینی ندارد، احتمالاً حس بویایی شما از بین رفته است.»

البته بوییدن قهوه یک راهکار علمی نیست و نباید آن را با تست پزشکی اشتباه گرفت. محققان دانشگاه پنسیلوانیا با انتشار مقاله‌ای در این رابطه اعلام کرده اند: «از بین رفتن حس بویایی مختص کووید-۱۹ است، ولی این مشکل در همه مبتلایان دیده نمی‌شود. توانایی بوییدن چیزهای مختلف لزوماً به معنی عدم ابتلا به کووید نیست. توانایی در تشخیص بوی قهوه یک نتیجه دو پهلو به دنبال دارد: یا به این معنی است که کرونا ندارید و یا می‌تواند به این معنی باشد که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید اما حس بویایی خود را از دست نداده‌اید.»

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) از بین رفتن حس بویایی (anosmia) را به عنوان یکی از رایج‌ترین علایم کووید-۱۹ شناسایی کرده است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که حدود ۵۰ درصد و حداکثر ۸۰ درصد از افرادی که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده از بین رفتن حس بویایی را تجربه کرده‌اند. خوشبختانه برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این حالت تنها یک لایه از سلول‌های بویایی‌بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پس از ۱۴ روز خوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی