ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گزارش ویدیویی: مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی سال 2020

در سال ۲۰۲۰، علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از ماموریت‌های فضایی طبق برنامه پیش رفتند و موفقیت‌های چشمگیری را رقم زدند. در ادامه و در این گزارش ویدیویی می‌توانید ۵ رویداد فضایی مهم سال ۲۰۲۰ ...

محمدصالح تیمار
نوشته شده توسط محمدصالح تیمار | ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

در سال ۲۰۲۰، علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از ماموریت‌های فضایی طبق برنامه پیش رفتند و موفقیت‌های چشمگیری را رقم زدند. در ادامه و در این گزارش ویدیویی می‌توانید ۵ رویداد فضایی مهم سال ۲۰۲۰ را در یوتوب و آپارات دیجیاتو ببینید. در ادامه این مقاله همچنین با شرح بیشتر، هر یک از این رویدادهای مهم را توضیح داده‌ایم.

تماشا در یوتوب دیجیاتو:

تماشا در آپارات دیجیاتو:

۱) بازگشت هایابوسا ۲

بازگشت ماموریت بلندپروازانه سازمان فضایی ژاپن، یعنی هایابوسا ۲ یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های فضایی ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. هایابوسا ۲ که در سال ۲۰۱۴ برای نمونه‌برداری از سیارک ریوگو به فضا پرتاب شده بود، 5 دسامبر ۲۰۲۰ با دست پر به زمین برگشت.

این ماموریت در ۲۷ جون ۲۰۱۸ به سیارک ریوگو رسید و قرار بود حدود ۱۰۰ میلی‌گرم از ذرات این سیارک را به سیاره ما برساند. وقتی کپسول حامل این ذرات به زمین رسید و مورد بررسی دانشمندان قرار گرفت، مشخص شد که این ماموریت موفق شده بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم از ذرات سیارک ریوگو را به دست ما برساند تا بتوانیم با مطالعه این نمونه‌ها، دانش‌مان را در مورد منشا حیات افزایش دهیم. این نمونه‌ها همچنین به ما کمک می‌کنند تا از معماهای پرپیچ و خم چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی پرده برداریم.

۲) اوزیریس-رکس و نمونه‌برداری موفق

اوزیریس رکس یک ماموریت سمپل ریترن مشابه هایابوسا 2 است که ناسا برای نمونه‌برداری از سیارک بنو که در فاصله حدود ۳۰۰ میلیون کیلومتر از زمین قرار دارد، آن را به فضا فرستاد. ماموریتی که در سال ۲۰۱۶ به فضا رفت و در سال میلادی گذشته موفق به نمونه‌برداری شد.

کپسول حامل نمونه‌های جمع‌آوری شده از بنو همین الان در راه زمین است و تا سال ۲۰۲۳ به دست دانشمندان می‌رسد. اوزیریس رکس پس از رسیدن به بنو، بیش از ۲۰ ماه مشغول بررسی این سیارک و ارسال داده به زمین بود. داده‌هایی که به دانشمندان کمک می‌کرد تا محل دقیق نمونه‌برداری را مشخص کنند و تا جای ممکن ریسک از دست رفتن ماموریت را کاهش دهند.

بد نیست بدانید که بنو یک سیارک نوع بی است. سیارک‌های نوع بی سرشارند از کربن که چنین مشخصه‌ای آن‌ها را به سوژه‌ای مناسب برای بررسی مواردی در مورد منشا حیات تبدیل می‌کند و به همین علت ناسا، بنو را مقصد اوزیریس رکس قرار داده است.

۳) اکتشافات مریخ

۲۰۲۰ یکی از شلوغ‌ترین سال‌های تاریخ عصر فضا در ارسال ماموریت‌ها به سوی مریخ است. سه ماموریت از ۳ کشور چین، امارات و ایالات متحده، همین الان در راه مریخ هستند و به‌زودی به سیاره سرخ خواهند رسید تا نگاه بشر را روی این سیاره وسعت دهند و پرده از رازهای آن بردارند.

مریخ که هر روز بیشتر از دیروز در خبرهای فضایی به چشم می‌خورد، میزبان پرسویرنس و اینجنیوییتی از سازمان فضایی آمریکا یعنی ناسا خواهد بود. ماموریت رباتیکی که قرار است نمونه‌هایی را از سطح مریخ جمع‌آوری کند تا در ماموریت‌های بعدی این محموله را به زمین برگردانند. همچین قرار است اولین تجربه بشر در پرواز یک بالگرد در جایی غیر از زمین با این ماموریت رقم بخورد. بالگرد اینجنیوییتی با نبوغ در کنار مریخ‌نورد پرسویرنس یا پشتکار، یکی از هیجان‌انگیزترین ماجراجویی‌های بشر ورای زمین را رقم خواهد زد.

امارات هم که با همکاری دانشگاه‌های برکلی،کلورادو و آریزونا، مدارگرد مسبار الامل یا امید را به مریخ فرستاده است، با بررسی جو مریخ و مسائلی مرتبط به اقلیم این سیاره، نام خود را در کنار بزرگان حوزه فضا ماندگار می‌کند. البته ناگفته نماند که این مدارگرد به کمک یک موشک ژاپنی از سایت پرتاب تانیگاشیما در ۱۹ جولای ۲۰۲۰ عازم فضا شده است.

اما قدم‌های بلند چینی‌ها در حوزه فضا در سال ۲۰۲۰ واقعا دیدنی بود. تیانون ۱، ماموریت پیچیده چینی‌ها به مقصد مریخ است. ماموریتی که از یک سطح نشین یک مریخ‌نورد و یک مدارگرد تشکیل شده و اگر با موفقیت روی مریخ فرود بیاید، چین را پس از آمریکا به دومین کشوری تبدیل خواهد کرد که با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمده است.

۴) چانگه ۵

در یکی از کوتاه‌ترین و مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی ۲۰۲۰، چینی‌ها چانگه ۵ رو به ماه فرستادند. فضاپیمایی که ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰ زمین را به مقصد ماه ترک کرد، روی ماه فرود آمد و بعد از حدود ۴۵ سال نمونه‌هایی را از ماه جمع‌آوری کرد تا آن‌ها را به زمین برگرداند.

کپسول حامل ۱۷۰۰ گرم از ذرات سطح ماه در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ روی زمین  فرود آمد و به‌زودی قرار است اطلاعات زیادی را از همدم زمین، یعنی ماه در اختیار دانشمندان بگذارد. چانگه ۵ این نمونه‌ها را از نزدیکی یکی از کوه‌های دریای طوفان‌ها در سطح ماه جمع آوری کرده است. ذراتی که برخلاف نمونه‌های قبلی جمع آوری شده از ماه، جوان هستند و سنشان چیزی حدود ۱.۳ میلیارد سال است.

۵) گام بلند کرو دراگون

کرو دراگون نام فضاپیمای ساخت شرکت اسپیس اکس است که در ۳۰ می ۲۰۲۰ سوار بر موشک فالکون ۹ به فضا رفت و ۳۱ می با موفقیت، داگ هارلی و باب بنکن را به ایستگاه فضایی رساند. این ماموریت فضایی که اسپیس اکس آن را برای ناسا اجرا کرده است، اولین ماموریت یک شرکت خصوصی فضایی و اولین سفر فضایی سرنشین دار آمریکایی‌ها بدون کمک روسیه بعد از جولای ۲۰۱۱ بود.

داگ هارلی و باب بنکن بعد از حدود ۶۲ روز اقامت در ایستگاه فضایی، سالم و سرحال به زمین برگشتند. موفقیت کرو دراگون آغار عصری جدید در ماموریت‌های فضایی است که در آن سازمان‌هایی مثل ناسا به شرکت‌های خصوصی بیش از پیش اطمینان می‌کنند. شرکت‌هایی که قابلیت زیادی برای بلندپروازی‌های ماجراجویانه‌تر در حوزه فضا دارند و همچنین قادرند این ماموریت‌ها رو با قیمت‌های کم‌تری پیش ببرند.

امیدواریم سال ۲۰۲۱ هم سالی پر از ماجراجویی و موفقیت در مرزهای بیکران فضا برای بشر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی