ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا واضح‌ترین تصاویر را از بزرگترین دره منظومه شمسی در مریخ منتشر کرد

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) به کمک دوربین پیشرفته خود تصاویر جدیدی از دره مارینر در سطح مریخ ثبت کرده که عظمت آن را با جزئیات بالا نشان می‌دهند. درهٔ مارینر (Valles Marineris) در مریخ ده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) به کمک دوربین پیشرفته خود تصاویر جدیدی از دره مارینر در سطح مریخ ثبت کرده که عظمت آن را با جزئیات بالا نشان می‌دهند.

درهٔ مارینر (Valles Marineris) در مریخ ده برابر طولانی‌تر و سه برابر عمیق‌تر از دره «گرند کنیون» (Grand Canyon) بوده و بزرگ‌ترین دره شناخته شده در منظومه شمسی به شمار می‌رود. درازای این دره بیش از ۴ هزار کیلومتر یعنی تقریباً برابر با طول ایالات متحده بوده و نزدیک به یک چهارم سطح سیاره سرخ را پوشانده است.

بیش از پنج میلیون سال قبل گرند کنیون در قسمتی از قاره آمریکا که امروزه ایالت آریزونا نام گرفته به تدریج به خاطر جریان آب در رودخانه کلرادو شکل گرفت. آنطور که محققان می‌گویند در گذشته بسیار دور در سطح مریخ نیز آب به شکل مایع جریان داشته و در بوجود آمدن دره مارینر نقش داشته است. البته به گفته آنها آب به تنهایی نمی‌توانسته چنین دره عمیق و طولانی را بوجود آورد و عوامل دیگری نیز احتمالا دخیل بوده‌اند.

به گفته محققان میلیاردها سال قبل فوران آتشفشان‌های مریخ در منطقه‌ای به نام Tharsis که مارینر امروزه در آنجا قرار گرفته سطح سیاره را شخم زد و پس از نشست مواد مذاب دره شکل گرفت. در طول هزاران سال و به خاطر رانش زمین، جریان یافتن مواد مذاب و آب، دره مارینر به شکلی که امروزه می‌بینیم درآمده است.

فوریه سال جاری میلادی مریخ نورد استقامت پس از سفری تقریباً ۷ ماهه و ماهواره‌های چین و امارات به مریخ می‌رسند. محققان امیدوارند به کمک این سه فضاپیما اطلاعات تازه‌ای از سطح مریخ از جمله دره مارینر کسب کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی