ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اتحادیه اروپا احتمالا با همکاری سامسونگ و TSMC کارخانه ساخت تراشه تاسیس می‌کند

اتحادیه اروپا می‌خواهد یک کارخانه پیشرفته تولید نیمه‌هادی در این قاره تاسیس کند تا وابستگی کمتری به شرکت‌های آمریکایی و آسیایی داشته باشد. این احتمال وجود دارد که این اتحادیه برای ساخت چنین تاسیساتی، با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵

اتحادیه اروپا می‌خواهد یک کارخانه پیشرفته تولید نیمه‌هادی در این قاره تاسیس کند تا وابستگی کمتری به شرکت‌های آمریکایی و آسیایی داشته باشد. این احتمال وجود دارد که این اتحادیه برای ساخت چنین تاسیساتی، با شرکت‌های TSMC و سامسونگ همکاری کند.

اتحادیه اروپا در حال بررسی نحوه ساخت نیمه‌رساناها با لیتوگرافی کمتر از ۱۰ نانومتر و تا ۲ نانومتر است. یکی از اهداف این پروژه، وابستگی کمتر به کشورهای دیگر مانند تایوان برای تراشه‌های موردنیاز در سیستم‌های بی‌سیم 5G، خودروهای متصل، کامپیوترهای پرقدرت و دستگاه‌های دیگر است.

در حال حاضر TSMC و سامسونگ در این بازار حرف اول را می‌زنند و یکه‌تازی می‌کنند، بنابراین شاید در پروژه اتحادیه اروپا نقش داشته باشند. با این وجود طبق گفته وزیر دارایی فرانسه، تا به امروز در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است.

راه‌اندازی کارخانه ساخت تراشه زمانی مطرح شده که کمپانی‌های مختلف با کمبود نیمه‌رساناها دست و پنجه نرم می‌کنند و کارشناسان و تحلیلگران از چندین ماه پیش نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند.

این کمبود باعث شده بزرگترین خودروساز اروپا یعنی فولکس واگن از برنامه‌هایش برای تولید ده‌ها هزار خودرو عقب بیفتد و همچنین دایملر برای رفع چنین مشکلی، حاضر به انجام هرکاری باشد. اگرچه این مشکل کوتاه‌مدت است و با افزایش تولید، تراشه به اندازه کافی در اختیار کمپانی‌ها قرار می‌گیرد، اما اتحادیه اروپا همچنان به کشورهای دیگر وابسته خواهد بود.

اتحادیه اروپا برای نابودی این وابستگی، می‌تواند یک کارخانه موجود را بروزرسانی کند یا تاسیسات جدیدی بسازد. اروپا که زمانی یکی از قطب‌های تولید نیمه‌رسانا در جهان بود، در ۲۰ سال گذشته نقش بسیار کمرنگی در این بازار داشته و شرکت‌هایی مانند «ان‌ایکس‌پی» و «اینفینئون» ترجیح می‌دهند که محصولات خود را توسط شرکت‌های دیگری مانند TSMC تولید کنند.

خودروسازان اروپایی در پایان ۲۰۲۰ به دنبال سفارش شمار بالایی تراشه بودند، اما نتوانستند به هدف خود دست پیدا کنند چرا که بیشتر ظرفیت تولید توسط صنایع دیگر مانند گوشی‌های هوشمند رزرو شده بود.

در کنار اتحادیه اروپا، چین هم می‌خواهد به یکی از بازیگران صنعت نیمه‌رسانا تبدیل شود و میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده. علاوه بر این، شمار بالایی از شرکت‌های چینی هم با همکاری یکدیگر می‌خواهند به پیشرفت این صنعت در کشورشان کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی