ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان مدعی ایجاد دقیق‌ترین نقشه مسطح از زمین شدند

محققان با ابداع روشی جدید برای ترسیم کره زمین به شکل یک تصویر صاف، مدعی ساخت «دقیق ترین نقشه مسطح زمین» شدند. نقشه سازان تا قرن‌ها به دنبال روشی برای چاپ نقشه زمین روی جسمی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

محققان با ابداع روشی جدید برای ترسیم کره زمین به شکل یک تصویر صاف، مدعی ساخت «دقیق ترین نقشه مسطح زمین» شدند.

نقشه سازان تا قرن‌ها به دنبال روشی برای چاپ نقشه زمین روی جسمی به غیر از کره بدون از دست رفتن جزئیات بودند. حال محققان دانشگاه‌های پرینستون و درکسل روش جدیدی برای چاپ دقیق نقشه کروی روی سطح صاف ابداع کرده‌اند که به گفته آنها «دقیق‌ترین نقشه مسطح تا به امروز» را ایجاد می‌کند. در این روش کره به دو قسمت تقسیم شده و نیمکره‌ها روی دو طرف یک صفحه چاپ می‌شوند.

کره‌های سه بعدی، دقیق‌ترین روش برای نمایش دقیق چیدمان یا لی‌اوت (Layout) زمین بوده و نمایش جزئیات مناطق روی آنها بسیار آسان‌تر از نقشه‌های دو بعدی است. روش‌های مختلفی برای تبدیل نقشه سه بعدی به دو بعدی موسوم به «فراتابی نقشه» (map projections) وجود دارند که البته هیچ کدام از آنها بی‌نقص نیستند.

یکی از معروف‌ترین روش‌های ترسیم نقشه زمین، روش «مرکاتور» (Mercator projection) است که در گوگل مپس نیز بکار رفته اما استفاده از آن سبب ایجاد اعوجاج (distortion) در نزدیکی قطب شمال و جنوب می‌شود. «وینکل تریپل» (Winkel Tripel)، روش دیگری برای ترسیم دو بعدی نقشه کروی زمین است که توسط نشریه نشنال جئوگرافیک استفاده می‌شود. این روش نیز کاستی خود را داشته و اقیانوس آرام را به دو نیم تقسیم می‌کند.

روش وینکل تریپل که نشنال جئوگرافیک از آن برای ایجاد نقشه‌های دنیا استفاده می‌کند. این روش اعوجاج کمتری نسبت به روش مرکاتور در قطب‌ها ایجاد می‌کند، اما همچنان در قاره جنوبگان اعوجاج ایجاد کرده و ژاپن را بسیار نزدیک به شرق کالیفرنیا نشان می‌دهد.

سال ۲۰۰۷، دانشمندان این تحقیق سیستمی برای امتیازدهی به دقت نقشه‌های مسطح ابداع کردند. در این سیستم، هر چه امتیاز به صفر نزدیک‌تر باشد، نقشه دقت بالاتری دارد. برای مثال، یک نقشه کروی در این سیستم امتیاز کامل (0) را می‌گیرد. محققان می‌گویند با استفاده از این سیستم، روش مرکاتور امتیاز ۸.۲۹۶ و روش وینکل تریپل امتیاز به مراتب بهترِ ۴.۵۶۳ را می‌گیرد. روش ابداعی آنها اما امتیاز چشمگیر ۰.۸۸۱ را ثبت کرد تا محققان آن را «دقیق‌ترین نقشه مسطح زمین تا به امروز» بنامند.

با اینکه این نقشه کاملاً مسطح است، اما چاپ کردن آن روی دو طرف کاغذ محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. محققان نیز به این محدودیت اعتراف می‌کنند: «نقشه مسطح دو طرفه ما در واقع بیشتر شبیه کره زمین است تا دیگر نقشه‌های صاف چون بوسیله آن نمی‌توان دو سوی نقشه را در آن واحد دید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی