ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی ال‌جی ولوت؛ بهترین جایگزین برای گوشی‌های تاشو [تماشا کنید]

آخرین باری که یک گوشی موبایل با اسم خاص و بدون پسوند و پیشوند و عدد و رقم اضافه معرفی شده بود به سال‌ها قبل برمی‌گردد. دنیای موبایل امروز پر است از گوشی‌هایی با نام‌های ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

آخرین باری که یک گوشی موبایل با اسم خاص و بدون پسوند و پیشوند و عدد و رقم اضافه معرفی شده بود به سال‌ها قبل برمی‌گردد. دنیای موبایل امروز پر است از گوشی‌هایی با نام‌های طولانی و چندسیلابی که شیوه نام‌گذاری شرکت‌های ایرانی را به ذهن می‌آورند. در این میان ال‌جی با یک نام خاص یعنی ولوت به میدان آمد تا به محصول‌اش شخصیت بدهد. ال‌جی ولوت اولین گام این شرکت کره‌ای برای تغییر حال و هوای بازار موبایل بود. راهی که در ایستگاه دوم به ال‌جی وینگ رسید ولی با شایعه‌هایی مبنی بر خروج ال‌جی از بازار موبایل، ادامه‌ش مشخص نیست. به‌هرحال اواخر بهار امسال دیدار کوتاهی با ال‌جی ولوت داشتم و حالا فرصتی دست داده تا این گوشی زیبا و خوش‌ساخت را دقیق‌تر بررسی کنم.

ال‌جی وینگ یک گوشی میان‌رده است که در سه مدل با دو چیپست متفاوت وارد بازار می‌شود. مهم‌ترین مدل همین ال‌جی وینگ LTE است که به دست ما رسیده و از چیپست پرچمدار سه سال قبل کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۴۵ بهره می‌برد. دو مدل دیگر یعنی ال‌جی ولوت 5G و ال‌جی ولوت 5G UW با چیپست اسنپدراگون ۷۶۵ جی برای کشورهایی ساخته شده‌اند که نسل پنجم شبکه موبایل در آنها حالت نمایشی ندارد. بیایید مشخصات این گوشی را مرور کنیم.

مشخصات ال‌جی ولوت
  • بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی
  • نمایشگر ۶.۸ اینچی P-OLED با رزولوشن ۲۴۶۰×۱۰۸۰ پیکسل
  • پشتیبانی از نمایشگر دوم (Dual Screen)
  • چیپست اسنپدراگون ۸۴۵
  • ۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین سه‌گانه با سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
  • باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵ واتی
  • وزن ۱۸۰ گرم
  • قیمت حدود ۱۴ میلیون تومان (حدود ۲۰ میلیون تومان با Dual Screen)

بررسی ویدیویی ال‌جی ولوت

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

طراحی و کیفیت ساخت

ال‌جی توجه ویژه‌ای به طراحی ولوت داشته و حتی زبان طراحی جدیدی را برای آن ابداع کرده که در دو قسمت خودنمایی می‌کند. اولی انحنای زیبای لبه‌هاست که به‌شکل متقارن به فریم براق آلومینیومی می‌رسند. نتیجه کار بسیار چشم‌نواز است و اگر گوشی را از تمام زوایا با دقت بررسی کنید، هیچ نقصی در آن نمی‌بینید. دومین مورد که به گفته ال‌جی از طبیعت الهام گرفته شده، طراحی ماژول دوربین است. برخلاف اکثر گوشی‌های بازار که ماژول دوربین بزرگ و برآمده را به‌نحوی به پشت گوشی می‌چسبانند، ال‌جی دوربین‌ها و فلاش را به‌ترتیب اندازه در حفره‌های جداگانه ردیف کرده است. در این ساختار، فقط دوربین اصلی حدود ۱ میلی‌متر بیرون‌زدگی دارد و بقیه کاملاً هم‌سطح بدنه هستند.

بخشی از موفقیت ال‌جی در طراحی گوشی به این نکته برمی‌گردد که ولوت دوربین تله‌فوتو ندارد. می‌دانیم که دوربین‌های تله‌فوتو - به‌خصوص انواع پریسکوپی- فضای بیشتری را در عمق گوشی اشغال می‌کنند. ضخامت ال‌جی ولوت فقط ۷.۹ میلی‌متر و وزنش فقط ۱۸۰ گرم است که با توجه به کیفیت بالای بدنه و نمایشگر بزرگ، ترکیب ایده‌آلی محسوب می‌شود.

از نمای جلو هم شاهد تقارن در طراحی هستیم. حاشیه‌های نمایشگر در چپ و راست به حداقل رسیده و بالا و پایین صفحه هم حدود ۰.۵ سانتی‌متر حاشیه داریم. ناچ قطره‌ای دوربین سلفی کمی بزرگ‌تر از استاندارد کنونی دنیای موبایل است و به‌نظر من می‌توانست کمی کوچک‌تر باشد. اسپیکر مکالمه هم با ابعاد ۱ میلی‌متر در ۳ سانتی‌متر در مرز شیشه و فریم قرار گرفته و نقش اسپیکر دوم برای پخش صدای استریو را ایفا می‌کند.

کمی هم از رنگ‌بندی ال‌جی ولوت صحبت کنیم. مدل LTE این گوشی در دو رنگ مشکی و نقره‌ای شفقی عرضه می‌شود که دومی به دست ما رسیده است. پشت گوشی دقیقاً شبیه آینه عمل می‌کند و می‌توانید تصویر خودتان را به‌وضوح در آن ببینید. بسته به زاویه نور محیط هم رگه‌هایی از رنگین‌کمان در آن دیده می‌شود. مدل‌های 5G این گوشی رنگ‌بندی متنوع‌تری دارند، به‌خصوص مدل Illusion Sunset که معادل فارسی مناسبی برایش پیدا نکردم ولی تقریباً تمام رنگ‌های دنیا را برابر چشمان شما به‌نمایش درمی‌آورد.

همان‌طور که گفتم ال‌جی ولوت ضخامت و وزن مناسبی دارد و به‌خاطر لبه‌های خمیده و فریم عریض، به‌راحتی در دست می‌نشیند. با این حال قد گوشی کمی بلند است و حتی انگشتان بلند من هم به یک‌سوم بالای نمایشگر نمی‌رسد.

وقتی نمایشگر دوم را به ال‌جی ولوت متصل کنید، داستان کاملاً عوض می‌شود و دیگر خبری از گوشی ظریف و زیبای قبلی نیست. ال‌جی ولوت همراه نمایشگر دوم حدود ۱.۵ سانتی‌متر ضخامت، ۱۷.۵ سانتی‌متر قد و ۳۰۹ گرم وزن دارد که وضعیت ایده‌آلی برای استفاده روزمره نیست. البته اگر ولوت را گونه نادری از گوشی‌های تاشو در نظر بگیریم، اوضاع کمی بهتر می‌شود چون تمام اعضای این خانواده کم‌جمعیت از اضافه وزن رنج می‌برند.

نمایشگر دوم ال‌جی ولوت که یک وسیله جانبی انتخابی محسوب می‌شود، به شما کمک می‌کند تا کارهای بیشتری را با گوشی انجام دهید. جنس بدنه از پلاستیک است و از طریق درگاه USB-C به گوشی وصل می‌شود. باتری هم ندارد و توان مورد نیاز خود را از باتری گوشی تأمین می‌کند. برای شارژ کردن گوشی در این وضعیت باید از رابط مغناطیسی داخل جعبه Dual Screen استفاده کنید.

دوال اسکرین دو نمایشگر دارد. یکی نمایشگر داخلی که دقیقاً همان نمایشگر اصلی گوشی است و از نظر کیفیت، هیچ تفاوتی بین آنها دیده نمی‌شود. دومی که روی کاور قرار گرفته، نمایشگر کوچک تک‌رنگی است که رزولوشن پایینی دارد ولی برای نمایش ساعت و تاریخ و اعلان‌ها کفایت می‌کند.

یکی از ویژگی‌های عجیب نمایشگر دوم، ناچ بالای صفحه است، درحالی‌که اینجا خبری از دوربین سلفی نیست. احتمالاً دلیل وجود این حفره سیاه را هیچ‌گاه نخواهیم فهمید.

نمایشگر

ال‌جی از نمایشگر اولد ۶.۸ اینچی با رزولوشن ۲۴۶۰×۱۰۸۰ پیکسل در ولوت استفاده کرده که با تراکم ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ، تصاویر واضح و شفافی را نمایش می‌دهد. البته این نمایشگر از مهم‌ترین ویژگی رقابتی این روز‌های دنیای موبایل یعنی نرخ رفرش بالا بی‌بهره است و همان نرخ رفرش استاندارد یعنی ۶۰ هرتز را ارائه می‌دهد.

کیفیت نمایشگر ال‌جی ولوت در حد پرچمداران بازار است. این نمایشگر با رنگ‌های به‌شدت زنده و جذاب، کنتراست بی‌نهایت و زاویه دید کامل، تجربه بصری کم‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد. جالب این‌که برخلاف پنل‌های امولد، تغییر زاویه دید باعث تغییر رنگ تصویر نمی‌شود.

برای تعیین وضعیت نمایش رنگ‌ها سه حالت اصلی در اختیار دارید: طبیعی، زنده و سینمایی. حالت سفارشی هم با ۷ اسلایدر مختلف امکان تنظیم دقیق‌تر رنگ‌ها را فراهم می‌کند. البته بعید است بتوانید ترکیب خوبی را از این منوی آخر به‌دست بیاورید. بنابراین اگر به رنگ‌های طبیعی علاقه دارید حالت Natural و در غیر این صورت حالت Vivid را انتخاب کنید. انتخاب من حالت Vivid است.

حداکثر روشنایی صفحه در حالت دستی به حدود ۴۰۰ نیت و در حالت خودکار به بالای ۶۰۰ نیت می‌رسد که اگرچه در مقابل پرچمداران حرف زیادی برای گفتن ندارد، ولی برای استفاده در تمام شرایط نوری کفایت می‌کند. البته ال‌جی ولوت گزینه عجیبی به نام Extra Brightness هم در منوی تنظیمات دارد که حداکثر روشنایی صفحه را ۱۰-۱۵ درصد افزایش می‌دهد. این گزینه شبیه Sunlight Mode در گوشی‌های شیائومی است و فقط زمانی در اختیار شماست که نمایشگر دوم را فعال نکرده باشید.

نمایشگر همیشه روشن (AOD) یکی از قابلیت‌های جدایی‌ناپذیر پنل‌های اولد است و در ال‌جی ولوت هم حضور دارد. اگر به رابط کاربری تاریک علاقه دارید می‌توانید نایت‌مود را از منوی تنظیمات نمایشگر یا نوار تنظیمات سریع فعال کنید. امکان تغییر رنگ غالب رابط کاربری و فونت‌ها هم گزینه‌های کاربردی دیگری هستند که با استفاده از آنها می‌توانید به ترکیب دلخواه خودتان برسید.

وقتی نمایشگر دوم به گوشی متصل باشد، گزینه‌ای به تنظیمات رنگ و روشنایی اضافه می‌شود که به شما اجازه می‌دهد آن را دقیقاً مطابق با نمایشگر اصلی یا مستقل از آن تنظیم کنید. گزینه‌های دیگری هم در بخش تنظیمات این نمایشگر وجود دارد که بین آنها می‌توان به تعیین رفتار نمایشگر هنگام تا شدن کامل یا فعال کردن حالت واید ویو برای برخی اپ‌ها اشاره کرد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

ال‌جی ولوت با اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی یعنی LG UX به‌دست من رسیده و آخرین آپدیت امنیتی‌اش هم به نوامبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد. از زمانی که گوشی را روشن کردم تا امروز ۴ آپدیت مختلف برای این گوشی منتشر شد که همگی به رفع ایرادات جزئی و ارتقاء امنیت اختصاص داشتند. هنوز در مورد وضعیت آپدیت این گوشی به اندروید ۱۱ اطلاعاتی منتشر نشده ولی امیدوارم جدیدترین نسخه اندروید را دریافت کند.

مدت‌ها بود که با رابط کاربری ال‌جی کار نکرده بودم ولی ظاهراً تفاوت اساسی بین قابلیت‌های LG UX و دیگر پوسته‌های اندروید وجود ندارد. صفحه هوم ال‌جی ولوت جز چند برنامه اصلی و نوار سرچ گوگل، چیز دیگری ندارد. منوی تنظیمات سریع و منوی نوتیفیکیشن‌ها به‌ترتیب با سوایپ از نیمه راست و چپ بالای صفحه به پایین باز می‌شوند. سوایپ به پایین از قسمت‌های دیگر صفحه، جستجوی یکپارچه را باز می‌کند که البته برای استفاده از این قابلیت، باید دسترسی به هر چیزی که فکرش را می‌کنید را به آن بدهید، چون بدون آنها اجرا نمی‌شود. حتی دسترسی موقت به لوکیشن را هم قبول نمی‌کند و باید همیشه به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد. سوایپ به بالا همیشه شما را به منوی اپلیکیشن‌ها هدایت می‌کند. سوایپ به سمت راست هم به فید خبری گوگل می‌رسد.

دو تم اصلی و ده‌ها تصویر پس‌زمینه در گوشی وجود دارد که اگر خیلی اهل شخصی‌سازی نباشید، کارتان را راه می‌اندازند. برای دسترسی به تم‌ها و والپیپرهای بیشتر باید از اپ SmartWorld ال‌جی استفاده کنید. البته این برنامه با پیام خطای Service Unavailable برای من اجرا نشد ولی وقتی کشور را روی انگلستان تنظیم کردم، مشکل رفع شد.

از جمله اپ‌های اختصاصی ال‌جی ولوت می‌توان به ضبط‌کننده حرفه‌ای صدا اشاره کرد که توانایی ضبط صدا در حالت‌های مختلف از جمله ASMR را دارد. ال‌جی همچنین مرورگر سفارشی Whale را برای حالت دوال اسکرین روی این گوشی نصب کرده که به‌کمک آن می‌توانید لینک‌ها را در صفحه دیگر باز کنید. حالت واید ویو توسط تعدادی از اپ‌های گوگل و گالری ال‌جی پشتیبانی می‌شود ولی به‌خاطر فاصله بسیار زیاد بین دو نمایشگر، تجربه جالبی نخواهد بود.

سخت‌افزار

برای ساختن یک گوشی میان‌رده قدرتمند دو راه داریم: استفاده از چیپست میان‌رده جدید یا استفاده از چیپست پرچمدار قدیمی. کدام‌یک بهتر است؟ من راهکار دوم را بیشتر می‌پسندم چون چیپست‌های پرچمدار قدیمی از نظر قدرت پردازش و قابلیت‌های پردازش تصویر، به‌مراتب بهتر از میان‌رده‌های ۲ الی ۳ سال بعد خود هستند. همان‌طور که پیش‌تر گفتم ال‌جی ولوت با دو چیپست اسنپدراگون ۸۴۵ و اسنپدراگون ۷۶۵ جی تولید شده که خوش‌بختانه مدل اول وارد بازار ما می‌شود. اگرچه اسنپدراگون ۷۶۵ جی یکی از قوی‌ترین چیپست‌های دنیای میان‌رده‌هاست و از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کند، ولی به‌هیچ‌وجه به اسنپدراگون ۸۴۵ نمی‌رسد.

برای ارزیابی توان سخت‌افزاری ال‌جی ولوت از برنامه‌های بنچمارک معتبر یعنی آنتوتو ۸، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی مارک و تری‌دی مارک استفاده کردم. نتایج به‌دست آمده را در ادامه می‌بینید.

برای مقایسه، جالب است بدانید ال‌جی ولوت 5G در تست‌های آنتوتو ۷، گیک‌بنچ ۵ (چند هسته‌ای) و تری‌دی مارک SSE به‌ترتیب ۲۹۷۰۰۰، ۱۹۰۰ و ۳۰۰۰ امتیاز می‌گیرد. بنابراین مدل LTE این گوشی در سه تست فوق به‌ترتیب ۱۴، ۲۰ و ۸۰ درصد قوی‌تر است. تجربه استفاده از ال‌جی ولوت هم این موضوع را تأیید می‌کند و حس و حال یک پرچمدار را به شما می‌دهد.

ال‌جی ولوت به‌سرعت تمام دستورات شما را اجرا می‌کند؛ از اجرای برنامه‌های روزمره و سنگین گرفته تا اجرای دو برنامه کنار هم روی دو نمایشگر و حتی هنگام بازی کردن. رابط کاربری هم بدون هیچ لگ و تأخیری در اختیار شماست تا تجربه‌ای کم‌نقص از اندروید داشته باشید.

من مثل همیشه چند بازی نسبتاً‌ سنگین را روی ال‌جی ولوت نصب کردم: کال آو دوتی موبایل، اسکای و آسفالت ۹. یکی از کاربردهای نمایشگر دوم ولوت این است که هنگام بازی به کنترلر تبدیل می‌شود. چند مدل کنترلر پیش‌فرض وجود دارد و حتی می‌توانید کنترلر دلخواه خودتان را هم طراحی کنید. با این حال کار کردن با کنترلر برای من کمی سخت است و ترجیح می‌دهم از صفحه لمسی استفاده کنم.

  • کال آو دوتی موبایل: این بازی را می‌توانید با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم یعنی Very High بدون هیچ لگ و تأخیری بازی کنید. اگر نرخ فریم را روی Max قرار دهید، تنظیمات گرافیکی به High تغییر می‌کند. در هر دو حالت، بهترین تجربه ممکن را از این بازی خواهید داشت.
  • آسفالت ۹: این بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی و روی حالت ۶۰ فریم بر ثانیه بدون افت فریم محسوس اجرا می‌شود ولی در صحنه‌های شلوغ با لگ‌های بسیار جزئی روبرو می‌شویم که البته بیشتر به خود بازی مربوط می‌شود تا قدرت سخت‌افزاری گوشی.
  • اسکای: این بازی در هر دو حالت های پرفرمنس (۶۰ فریم) و های دفینیشن (۳۰ فریم) به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود.

در واقع تجربه گیمینگ روی ال‌جی ولوت فراتر از میان‌رده‌هاست و به پرچمداران بازار نزدیک‌تر است. هنگام اجرای بازی یا برنامه‌های سنگین، دمای بدنه به‌شکل محسوسی افزایش پیدا می‌کند اما نه در حدی که باعث نگرانی شود. من در بازی آسفالت ۹ پس از حدود نیم ساعت با کمی افت فریم مواجه شدم اما  تست پایداری عملکرد وایلد لایف نشان داد ال‌جی ولوت زیر فشار سنگین هم به‌خوبی کارآیی خودش را حفظ می‌کند. ولوت در این تست سنگین پس از ۱۵ دقیقه با ۱۰ درصد افت کارآیی مواجه شده و دمای بدنه هم طی ۲۰ دقیقه از ۲۷ به ۳۷ درجه رسیده است.

پخش صدا

ال‌جی ولوت در زمینه پخش صدا کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کند. این گوشی با ترکیب اسپیکر اصلی روی لبه پایینی و اسپیکر مکالمه، توانایی پخش صدای استریو را دارد. بلندی صدا بسیار زیاد است، در حدی که گوش دادن به حداکثر صدای گوشی از فاصله نزدیک آزاردهنده خواهد بود. اسپیکر استریو ولوت فرکانس‌های بالا و میانی را به‌خوبی پوشش می‌دهد و با استفاده از فناوری ویژه 3D Sound Engine صدایی واضح و شفاف را پخش می‌کند.

تنها نقطه‌ضعف اسپیکر ولوت این است که در تولید فرکانس‌های پایین ضعیف عمل می‌کند و بیس ندارد. خوش‌بختانه ال‌جی علاقه‌مندان به موسیقی را هم در نظر گرفته و علاوه بر جک ۳.۵ میلی‌متری، یک هدفون بسیار باکیفیت و شیک هم داخل جعبه گذاشته است.

دوربین

ال‌جی ولوت به دوربین اصلی سه‌گانه مجهز شده که ترکیب نامعمولی دارد: دوربین واید، دوربین اولتراواید و دوربین عمق‌سنج. استفاده از دوربین تله‌فوتو به‌جای دوربین عمق‌سنج می‌توانست انتخاب بهتری باشد، چون دوربین‌های عمق‌سنج نقش مؤثری در تجربه عکاسی شما ندارند. در ادامه مشخصات دوربین‌های این گوشی را می‌بینید:

  • دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۰ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴.۰ اینچی، ضریب اف ۲.۲، فوکوس ثابت
  • دوربین عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۰۶ اینچی، ضریب اف ۱.۹، فوکوس ثابت

ال‌جی برای دوربین اصلی از سنسور ساخت سامسونگ استفاده کرده که با ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها، عکس ۱۲ مگاپیکسلی تحویل شما می‌دهد. فقدان لرزشگیر اپتیکال را می‌توان یکی از نقاط ضعف این دوربین دانست. فوکوس ثابت دوربین‌های اولتراواید و سلفی را می‌توان در گوشی‌های میان‌رده پذیرفت.

رابط کاربری دوربین ال‌جی کاملاً ساده و کاربردی طراحی شده و حتی اگر تابه‌حال از آن استفاده نکرده باشید، مشکلی را تجربه نخواهید کرد. اگر نمایشگر دوم را به گوشی متصل کنید، گزینه‌ای به نوار بالایی اضافه می‌شود که تصویر دوربین را در هر دو نمایشگر نشان می‌دهد. البته من کاربرد مفیدی برایش پیدا نکردم.

کیفیت دوربین اصلی ال‌جی ولوت اگرچه شگفت‌انگیز نیست ولی انتظار شما را برآورده می‌کند. عکس‌های این دوربین رنگ‌های پویا و شاداب با غلظت مناسبی دارند. کنتراست تصاویر کمی بالاست ولی همین موضوع به جذاب‌تر شدن آنها کمک می‌کند. جزئیات نیز در تمام سطح تصویر به‌خوبی ثبت می‌شوند و معمولاً خبری از نویز نیست. در ادامه چند تصویر از دوربین اصلی این گوشی در شرایط نوری مناسب می‌بینید.

در محیط تاریک با افت کیفیت تصاویر دوربین اصلی روبرو می‌شویم. عکس‌ها هنوز رنگ‌های خوبی دارند ولی کنتراست بالا باعث می‌شود جزئیات بخش‌های تاریک را تا حد زیادی از دست بدهیم. هر زمان که نرم‌افزار دوربین تصمیم به بازیابی جزئیات سایه‌ها بگیرد، نویز محسوسی به تصویر اضافه می‌شود. مشکل دیگری که در محیط تاریک با آن مواجه شدم، ضعف دوربین در فوکوس است که برای یک گوشی در این سطح، ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. نکته عجیب دیگر هم این‌که نایت‌مود تغییر محسوسی در خروجی ایجاد نمی‌کند.

دوربین اولتراواید ال‌جی ولوت چند پله پایین‌تر از دوربین اصلی قرار می‌گیرد. وضعیت رنگ‌ها هم‌چنان قابل قبول است ولی در بخش‌های مختلف شاهد از دست رفتن جزئیات و سافت شدن تصویر هستیم. اطراف منابع نور کمی خطای رنگی داریم و گوشه‌های تصویر هم کشیدگی زیادی دارند. در محیط تاریک هم اوضاع بدتر می‌شود و شاهد افزایش نویز، کاهش جزئیات و از دست رفتن رنگ‌ها هستیم. نایت‌مود برای این دوربین هم کار خاصی انجام نمی‌دهد.

کیفیت عکس‌های دوربین سلفی ال‌جی ولوت کمی بهتر از آن چیزیست که انتظار داشتم. این دوربین فوکوس خودکار ندارد ولی همیشه می‌تواند چهره شما را واضح ثبت کند. رنگ‌ها به اندازه کافی جذاب هستند و کنتراست هم متناسب‌تر از دوربین اصلی است. در محیط تاریک ممکن است با مشکلاتی نظیر افزایش نویز و تار شدن چهره مواجه شوید. پرتره‌ها هم در اکثر مواقع دقت مناسبی دارند ولی فوق‌العاده نیستند.

مجموعه دوربین‌های ال‌جی ولوت هیجان‌انگیز نیستند اما برای استفاده معمول و نیمه حرفه‌ای، کیفیت مناسبی دارند. به‌زودی در مطلبی دیگر، دوربین‌های این گوشی را با دقت بیشتری بررسی خواهم کرد.

باتری و شارژ

ال‌جی ولوت باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که طبق استانداردهای کنونی قابل قبول است ولی ظرفیت بالایی محسوب نمی‌شود. شارژدهی این گوشی کاملاً به نحوه استفاده شما بستگی دارد، به‌خصوص این‌که چقدر از نمایشگر دوم استفاده کنید. من تست پی‌سی مارک را با شرایط معمول یعنی روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن انجام دادم. ولوت توانست بیش از ۱۲ ساعت در این تست سنگین دوام بیاورد که با توجه به سخت‌افزار دستگاه، نتیجه خوبیست. همین تست با نمایشگر دوم به ۶:۳۰ ساعت می‌رسد، یعنی نصف رقم قبلی. بنابراین با استفاده معمول و بدون نمایشگر دوم می‌توانید بین ۱ الی ۱.۵ روز از این گوشی استفاده کنید اما با فعال کردن نمایشگر دوم، بعید است به روز دوم برسید.

مدل 5G ال‌جی ولوت از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند ولی سرعت شارژ مدل LTE به ۱۵ وات محدود است. شرکت کره‌ای هم شارژر ۱۶ واتی را داخل جعبه قرار داده است. با استفاده از این شارژر می‌توانید طی نیم ساعت تا ۴۰ درصد و طی یک ساعت تا ۷۳ درصد باتری را شارژ کنید. شارژ کامل باتری هم حدود ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز دارد. این نتایج را می‌توان با کمی اغماض قبول کرد. من سرعت شارژ ولوت را با چند شارژر قوی‌تر هم تست کردم ولی تفاوتی در نتیجه حاصل نشد.

جمع‌بندی

ال‌جی ولوت ترکیبی از یک گوشی میان‌رده و یک پرچمدار است و به همین دلیل نمی‌توان جایگاه دقیقی در بازار برای آن پیدا کرد. این گوشی از نظر طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار به‌مراتب بهتر از میان‌رده‌های پریمیوم بازار است اما در بخش دوربین تجربه دلچسبی را ارائه نمی‌دهد. از نظر قیمتی هم داستان مشابهی داریم. ولوت با قیمت ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان به گوشی‌های معروف به «قاتل پرچمدار» نزدیک می‌شود اما توان رقابت با آنها را ندارد، به‌خصوص با حضور گزینه‌های ارزشمندی مثل گلکسی S20 FE، پوکو F2 پرو و شیائومی Mi10T.

تنها گزینه‌ای که می‌تواند ال‌جی ولوت را از رقبا متمایز کند، پشتیبانی از نمایشگر دوم است. در واقع این گوشی نزدیک‌ترین تجربه از یک گوشی تاشو را با قیمت معقول در اختیار شما می‌گذارد و با پرداخت حدود ۱۹ میلیون تومان می‌توانید هر دو دنیا را با هم داشته باشید. دوال اسکرین شاید برای همه ساخته نشده باشد، اما می‌تواند کارآیی گوشی اندرویدی برای مالتی‌تسکینگ را تا حدی بهبود دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۶ اسفند ۱۳۹۹

    این گوشی واقعا خوبه ولی قیمتش میتونست ارزون تر باشه. سخت افزار این گوشی نزدیک به پرچمدار هست ولی با هزینه مشابه میشه گلکسی FE S20 بخریم که سخت افزار پرچمدار داره با کمی تفاوت در بعضی خصوصیات. البته اگر به این فرم از گوشی که الجی ساخته علاقه داشته باشیم یا دنبال ویژگی های متفاوت مثل دو صفحه نمایش باشیم، الجی بهترین انتخاب در این قیمت میتونه باشه

  • linkin park
    linkin park | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    الجی شده متخصص پروژه های شکست بخور در بخش موبایل. آخه دو تا صفحه چه کاربردی داره؟!

مطالب پیشنهادی