ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

لکسوس IS 500 F Sport Performance معرفی شد؛ سامورایی جذاب برای رقابت با ب‌ام‌و M3

وقتی لکسوس از نسخه بروز شده IS 350 F Sport برای سال 2021 پرده‌برداری کرد، بسیاری از علاقه‌مندان معتقد بودند این خودرو نیاز به قدرت بیشتری دارد. حالا برند لوکس ژاپنی به این درخواست پاسخ ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

وقتی لکسوس از نسخه بروز شده IS 350 F Sport برای سال 2021 پرده‌برداری کرد، بسیاری از علاقه‌مندان معتقد بودند این خودرو نیاز به قدرت بیشتری دارد. حالا برند لوکس ژاپنی به این درخواست پاسخ داده و نسخه‌ای قوی‌تر را با کد 500 معرفی کرده است.

لکسوس IS 500 F Sport Performance

در حالی که موتورهای حجیم رفته رفته جای خود را به پیشرانه‌های کم حجم توربو یا هیبریدی می‌دهند، لکسوس تصمیم گرفته IS 500 F Sport Performance را به یک موتور 5 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز کند. این موتور توانایی تولید 472 اسب بخار قدرت در دور 7,100 و 535 نیوتن متر گشتاور در دور 4,800 را دارد.

لکسوس IS 500 F Sport Performance

با این ارقام باید گفت خروجی موتور IS 500 F Sport Performance تقریبا با موتور 3 لیتری 6 سیلندر و توئین توربوی ب‌ام‌و M3 برابری می‌کند. البته نسخه Competition از سدان آلمانی بیش از 500 اسب بخار قدرت دارد.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین IS 500 F Sport Performance و IS 350 F Sport داشته باشیم، باید بگوییم موتور V8 نسبت به موتور V6 حدود 160 اسب بخار قوی‌تر بوده و 193 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. این را هم باید اضافه کنیم که IS 500 با 1.76 تن وزن، 64 کیلوگرم سنگین‌تر از IS 350 است.

لکسوس IS 500 F Sport Performance
IS کوچک‌ترین سدان لکسوس در آمریکای شمالی محسوب می‌شود

با توجه به ابعاد بزرگ‌تری که موتور V8 دارد، لکسوس مجبور شده تغییراتی در شکل کاپوت IS 500 ایجاد کند. ارتفاع این کاپوت به اندازه 2 اینچ (5 سانتی‌متر) بیشتر از سایر مدل‌های IS است.

لکسوس IS 500 F Sport Performance

با وجود بهره‌گیری از یک موتور بسیار قوی‌تر در IS 500، وظیفه انتقال قدرت در این سدان اسپرت را هم همان گیربکس 8 سرعته خودکار موجود در سایر مدل‌ها بر عهده دارد. لکسوس می‌گوید IS 500 با تکیه بر این گیربکس و موتور V8 قدرتمند خود قادر است در عرض 4.5 ثانیه صفر تا 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت را محقق کند. این رقم در مقایسه با مدل پایه از ب‌ام‌و M3 برابر با 0.4 ثانیه و در مقایسه با RC F دو دهم ثانیه بیشتر است.

لکسوس IS 500 F Sport Performance

آنطور که نائوکی کوبایاشی (Naoki Kobayashi) مهندس ارشد پروژه IS 500 F Sport Performance تاکید کرده، این خودرو فقط به دنبال رقابت از طریق مشخصات روی کاغذ نیست، بلکه می‌خواهد بیش از هر زمان دیگری بر فاکتورهایی مثل تعادل، خلوص و اعتماد به نفس تمرکز کند.

لکسوس IS 500 F Sport Performance

لکسوس در توسعه سیستم تعلیق IS 500 به همکاری با یاماها پرداخته و معتقد است این خودرو از نظر چالاکی، راحتی در سرعت‌های پایین و پایداری در سرعت‌های بالا از شرایط بسیار خوبی برخوردار است. این سدان اسپرت ژاپنی از دیفرانسیل لغزش محدود Torsen و پکیج استاندارد داینامیک هندلینگ نیز سود می‌برد. بهره‌گیری از این پکیج به معنای آنست که رفتار سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر و فرمان به صورت خطی تغییر پیدا می‌کند.

لکسس IS 500 F Sport Performance

در کنار این، ترمز‌ها نیز تقویت شده و اینک دارای دیسک‌های آلومینیومی 2 تکه با قطر 14 اینچ در جلو و 12.7 اینچ در عقب هستند. برای خنک‌کاری بهتر این دیسک‌ها، مهندسان لکسوس به ایرودینامیک متوسل شده و IS 500 را طوری طراحی کرده‌اند که هوای تازه همواره در معرض آنها قرار بگیرد.

لکسوس IS 500 F Sport Performance 2022 روی رینگ‌های 19 اینچی 10 پره آلیاژی حرکت می‌کند. این رینگ‌ها توسط کمپانی Enkei ساخته شده و در مقایسه با رینگ‌های IS 350 F Sport در جلو 450 گرم و در عقب 900 گرم سبک‌تر هستند.

از مشخصه‌های ظاهری IS 500 F Sport Performance 2022 باید به مواردی مثل چهار خروجی اگزوز، دیفیوزر عقب متفاوت، اسپویلر روی صندوق عقب، شیشه‌های دودی و سپرهای جلو و عقب عضلانی‌تر و عریض‌تر اشاره کرد.

در جای جای کابین، نشان F Sport روی قسمت‌های مختلفی مثل فرمان چرمی و رکاب درها حک شده تا سرنشینان مطلع باشند سوار نسخه‌ای اسپرت‌تر و وحشی‌تر از IS هستند! انیمیشن اختصاصی نمایشگر پشت فرمان نیز هنگام روشن کردن خودرو این مساله را به راننده گوشزد می‌کند!

برای رانندگی با این سدان آتشین ژاپنی چند حالت از جمله Sport S و Sport S+ تعریف شده است. همانطور که می‌توان حدس زد، با انتخاب این حالت‌ها، IS 500 موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و فرمان خود را برای ارائه هیجان‌انگیزترین عملکرد آماده می‌کند.

لکسوس IS 500 به پکیج ایمنی Safety System+ مجهز است. این پکیچ پیشرفته با کمک انواع رادارها، دوربین‌ها و سنسورها به پایش اطراف خودرو پرداخته و در صورت تشخیص خطر تصادف هشدار پخش می‌کند. چنانچه راننده با این هشدارها واکنش مناسبی نشان ندهد، ترمز اضطراری خودکار به صورت خودجوش وارد عمل می‌شود!

اجزای سیستم Safety System+ در IS 500 برد بیشتر و کارایی بهتری دارند

دستیار فرمان (Steering Assist) یکی از قابلیت‌های جالب لکسوس IS 500 در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی است. این دستیار با همکاری سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر راداری و سامانه توقف و شروع حرکت، ضمن حفظ خودرو در بین خطوط، فاصله آن را به طور اتوماتیک با خودروهای جلویی تنظیم می‌کند.

لکسوس نسخه IS 500 را برای بازار آمریکای شمالی توسعه داده است. در رابطه با قیمت، رنگ‌بندی و آپشن‌های این سدان جذاب، فعلا اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. این خودرو از پاییز پیش رو راهی نمایندگی‌های فروش لکسوس خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی