ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی هدفون کاملا بیسیم شیائومی می ایرفون لایت

شیائومی یکی از برندهایی است که هدفون‌های کاملا بیسیم متنوعی را در سبد محصولات خود دارد. «می ترو وایرلس ایرفون لایت» یکی از ایربادهای کاملا بیسیم این کمپانی است که در رده مدل‌های اقتصادی به ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

شیائومی یکی از برندهایی است که هدفون‌های کاملا بیسیم متنوعی را در سبد محصولات خود دارد. «می ترو وایرلس ایرفون لایت» یکی از ایربادهای کاملا بیسیم این کمپانی است که در رده مدل‌های اقتصادی به حساب می‌آید. این مدل البته در برخی از بازارها نامش طولانی‌تر هم هست و به نام «Mi True Wireless Earphone Air Lite» شناخته می‌شود. در این مطلب قصد دارم این هدفون خوش قیمت را بررسی کنم.

می ایرفون لایت مدل ارزان قیمت‌تر «می ترو وایرلس ایرفون» به حساب می‌آید که با وجود ظاهر مشابه اما فاقد برخی از قابلیت‌های مدل گران قیمت‌تر است. مدل لایت فاقد گواهینامه IPX4 برای مقاومت محدود در برابر نفوذ آب و سیستم حذف نویز فعال است؛ اما در عوض از نظر شارژدهی باتری نسبت به مدل گران‌تر بهبود یافته و گوشی‌ها تا ۴ ساعت (یک ساعت بیشتر از مدل معمولی) دوام می‌آورند. البته احتمالا این دو مدل از نظر کیفیت صدا هم تفاوت‌هایی دارند. مدل لایت در حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار قیمت دارد در حالی که مدل گران‌تر با قیمتی حدود دو برابر به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی

می ترو وایرلس ایرفون لایت

هدفون کاملا بیسیم شیائومی از کدک‌های SBC و ACC پشتیبانی می‌کند و قابلیت کار با دستگاه‌های مبتنی بر اندروید و iOS را دارد. اگر با مفهوم کدک‌های بلوتوث و اهمیت آنها آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنم مطلب ویژه دیجیاتو را مطالعه کنید. به طور خلاصه بگویم که کدک SBC یک استاندارد اجباری برای تمام دستگاه‌های صوتی بلوتوثی است که کیفیت را به شدت فدای نرخ داده پایین می‌کند اما در عوض با هر دستگاهی سازگار است. AAC اما استاندارد مورد علاقه اپل است و در گوشی‌های اندرویدی کاربرد کمتری دارد. به این ترتیب در هدفون کاملا بیسیم ارزان قیمت شیائومی خبری از پشتیبانی از کدک‌های با کیفیت‌تر از جمله aptX نیست. در ادامه مشخصات فنی Mi True Wireless Earphone Lite را مشاهده می‌کنید:

  • نوع اتصال: بلوتوث ۵.۰ با پشتیبانی از کدک‌های SBC و ACC
  • شارژدهی: ۴ ساعت پخش موسیقی / مجموعاً ۱۶ ساعت (کیس و گوشی‌ها)
  • امپدانس: ۱۶ اهم
  • وزن: هر گوشی به تنهایی ۵.۸ گرم / کیس و گوشی‌ها مجموعا ۵۰ گرم
  • جنس: پلاستیک
  • نحوه شارژ: درگاه USB-C
  • سایر قابلیت‌ها: حذف نویز در مکالمه / پنل لمسی کنترل موسیقی و دستیار صوتی موبایل / قابلیت تشخیص قرار گرفتن در گوش / امکان استفاده از یک گوشی به تنهایی
  • قیمت: حدود یک میلیون تومان

شیائومی در مورد مشخصات این هدفون نسبتا محافظه کار عمل کرده و صحبتی از نوع و اندازه درایورها و نیز مقاومت در برابر نفوذ آب یا عرق به میان نیاورده است. مدلی که آن را بررسی می‌کنیم به رنگ سفید مات است و در بخش پنل لمسی گوشی‌ها یک دایره نقره‌ای رنگ به چشم می‌خورد.

طراحی

می ترو وایرلس ایرفون لایت

در جعبه ایرفون لایت، کیس شارژ، دو گوشی هدفون، کابل USB-C، دفترچه راهنما و ۳ جفت لاستیک سیلیکونی تو گوشی اضافه (مجموعا ۴ جفت) به چشم می‌خورد. اولین موردی که با مشاهده کیس شارژ به نظرتان می‌رسد طراحی مینیمال و ساده آن است. بخش پایینی کیس شارژ لبه‌های گرد دارد و بالای آن کاملا تخت طراحی شده است. در جلوی کیس یک چراغ LED به چشم می‌خورد که تنها در رنگ سفید روشن می‌شود. در سمت راست یک کلید برای اتصال به یک دستگاه جدید یا ریست کردن کاربرد دارد. زیر کیس هم میزبان یک پورت USB-C برای اتصال کابل شارژ است.

وقتی که درب آهنربایی کیس را باز می‌کنید با دو گوشی مواجه می‌شوید که به سبکی مشابه ایرپاد اپل در کیس قرار گرفته‌اند. البته خیلی زود متوجه می‌شوید که در آوردن گوشی‌ها از کیس چندان راحت نیست و باید راه‌های مختلفی را برای بیرون آوردن آنها امتحان کنید. هدفون‌ها طراحی توگوشی دارند و از طریق لاستیک سیلیکونی در گوش محکم می‌شوند. بخش میله‌ای پایینی گوشی‌ها که درون کیس جای می‌گیرد بیش از حد بلند و قطور به نظر می‌رسد و به همین دلیل روی صورت برخی افراد بیش از حد جلب توجه می‌کند. در پشت هر گوشی هم یک بخش نقره‌ای رنگ زیبا به چشم می‌خورد که نقش پنل لمسی برای کنترل موسیقی،‌ پاسخ به تماس یا فعال کردن دستیار صوتی موبایل را بر عهده دارد.

می ترو وایرلس ایرفون لایت

با وجود این که طراحی هدفون‌ها و کیس شارژ به گونه‌ای است که بسیار خوش ساخت و با کیفیت به نظر می‌رسد اما خالی از ایراد هم نیست. یکی از مشکلاتی که احتمالا بسیاری از آقایان با آن مواجه خواهند شد مربوط به طراحی بخش میله‌ای پایین گوشی‌ها است. در حالی که ایربادهایی از جمله ایرپاد اپل، در پایین بخش میله‌ای، طراحی گرد دارند ایرفون لایت در این قسمت به شکل تیز و راویه‌دار طراحی شده است. به همین دلیل گاهی با حرکت دادن سر، صدای برخورد ریش به بخش میله‌ای، به سادگی در گوش شنیده می‌شود. البته این صدا معمولا در حین شنیدن موسیقی چندان آزار دهنده نیست ولی اگر ولوم پایین باشد، کاملا احساس می‌شود.

مشکل دیگری که هم من و هم بسیاری از کاربران این هدفون با آن مواجه شده‌اند، به نحوه فیت شدن گوشی‌ها در حفره گوش مربوط است. من تمامی ۴ جفت سیلیکون داخل گوشی را تست کردم اما با تمامی آنها هدفون در گوش من محکم نشد و گاه با تکان سر حتی گوشی‌ها از گوش می‌افتاد. علاوه بر این گوشی‌ها چندان جلوی ورود صدای مزاحم بیرونی به حفره گوش را نمی‌گیرند.

همان طور که گفتم هر کدام از گوشی‌ها حدود ۵.۸ گرم وزن دارد و به همین دلیل در گوش چندان سنگین احساس نمی‌شود. قرار گیری در گوش هم بسیار راحت است و حتی در استفاده طولانی مدت هم آزارتان نمی‌دهد. در کل در مورد طراحی هدفون باید گفت که با وجود این که از چندین مشکل طراحی رنج می‌برد اما در کل با کیفیت و در عین حال زیبا و ساده به نظر می‌رسد و البته به دلیل اندازه بسیار بزرگ بخش بالایی و میله پایینی، در گوش بسیار جلب توجه می‌کند.

تجربه کاربری

گوشی‌های می ترو وایرلس ایرفون لایت فاقد هر گونه کلید فیزیکی هستند و در عوض روی هر کدام از آنها یک پنل لمسی نقره‌ای رنگ قرار گرفته است. متاسفانه از روی گوشی‌ها امکان تغییر ولوم یا رفتن به آهنگ‌های قبلی و بعدی را ندارید اما زمانی که هر دو گوشی در گوشتان باشد، می‌توانید موسیقی پخش شده از موبایل را متوقف کنید یا ادامه دهید، تماس‌ها را پاسخ دهید،  یا دستیار صوتی موبایل را فعال نمایید. اگر هم تنها یک گوشی در گوشتان باشد فقط امکان توقف یا ادامه پخش موسیقی را دارید. زمانی که یکی از گوشی‌ها را از گوشتان در آورید هم پخش موسیقی به طور خودکار قطع می‌شود. البته گاهی پیش می‌آید که این ویژگی به اشتباه، برعکس عمل می‌کند؛ یعنی با در آوردن گوشی‌ها پخش موسیقی دوباره ادامه پیدا می‌کند.

در بسیاری از هدفون‌های کاملا بیسیم، یکی از گوشی‌ها به عنوان اصلی در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل تنها می‌توانید از یکی از گوشی‌ها به تنهایی استفاده کنید. ایرفون لایت اما خوشبختانه امکان استفاده از هر یک از دو گوشی به تنهایی را در اختیارتان می‌گذارد. همچنین در حین استفاده چند روزه، بر خلاف بسیاری از هدفون‌های کاملا بیسیم ارزان قیمت، چندان با مشکل متصل نشدن یکی از گوشی‌ها مواجه نشدم.

می ترو وایرلس ایرفون لایت

هدفون‌های بلوتوث صدا را با تاخیر پخش می‌کنند و این تاخیر گاه به شدت محسوس است. علاوه بر این در هدفون‌های کاملا بیسیم گاه شاهد تاخیر محسوس صدا بین دو گوشی چپ و راست هستیم که البته ممکن است برخی از کاربران هیچ‌گاه متوجه آن نشوند. اما شیائومی می ترو وایرلس ایرفون لایت هیچ تاخیری بین دو گوشی ندارد. تاخیر دریافت صدا از منبع هم بسیار پایین است؛ به خصوص زمانی که به یک گجت با بلوتوث ۵.۰ متصل شده باشید. به همین دلیل می‌توان گفت که برخلاف بسیاری از هدفون‌های اقتصادی دیگر، این هدفون شیائومی گزینه نسبتا مناسبی برای تماشای فیلم است؛ اگرچه قطعا از این نظر به پای هدفون‌های باسیم نمی‌رسد. اما در مورد تجربه گیم‌هایی از جمله کال آو دیوتی موبایل، بهتر است به سراغ هدفون‌های باسیم بروید یا به اسپیکر گوشی قناعت کنید.

شیائومی همچنین از برد ۱۰ متری هدفون می‌گوید. من در عمل شاهد برد بسیار خوبی در مقایسه با دیگر هدفون‌های بیسیم بودم. علاوه بر این در مدت استفاده از این هدفون و با اتصال آن به دستگاه‌های مختلف شاهد مشکل قطعی گه گاه، تکه تکه شدن صدا نبودم و فقط یک بار که میزان شارژ گوشی‌ها به زیر ۲۰ درصد رفت، گوشی سمت چپ شروع به پخش صدای نویز گوش خراشی کرد. البته با قرار دادن گوشی‌ها در کیس شارژ این مشکل رفع و اتصال دوباره برقرار شد.

کیفیت صدا

می ترو وایرلس ایرفون لایت

مشابه روند معمول تست هدفون‌ها، برای سنجش کیفیت صدای شیائومی می ترو وایرلس ایرفون لایت به آهنگ‌های مختلف گوش دادم و فیلم تماشا کردم.

آهنگ Brass Monkey از Beastie Boys فقط به دلیل بیس فوق العاده‌ای که لرزه بر اندامتان می‌اندازد یکی از بهترین‌ها برای تنظیم ساب ووفرها است. هدفون شیائومی در این آهنگ صدای بیس زیبا اما با حجم متوسط پخش می‌کند و  فرکانس‌های بالا و میانه، به ویژه در ولوم‌های بالا، گوش خراش و بی کیفیت شنیده می‌شوند.

Axel F از Harold Faltermeyer که همه آن را شنیده‌ایم قطعه‌ای است که بارها ریمیکس شده اما نسخه مورد نظر من قطعه اصلی فیلم «پلیس بورلی هیلز» سال 1984 است. در این آهنگ فرکانس‌های مختلف از جمله بیس قدرتمند را می‌شنوید و بخش‌هایی هم شامل سکوت کامل هستند. همچنین در پس زمینه، یک صدای کلیک خاص با فرکانس بالا شنیده می‌شود که ممکن است برخی هدفون‌ها یا اسپیکرها قادر به پخش دقیق آن نباشند. ایرفون لایت صدای بیس را کم کیفیت پخش می‌کند و صدای کلیک‌ها هم کم دقت به گوش می‌رسد.

قطعه Bohemian Rhapsody از Queen یکی از پیچیده‌ترین آهنگ‌های راک تاریخ است. بسیاری از متخصصان حوزه صدا عقیده دارند که اگر فقط می‌خواهید یک قطعه را روی اسپیکر یا هدفون تست کنید، بوهمین رپسودی بهترین است. این آهنگ در هدفون شیائومی بسیار بی دقت و کم کیفیت پخش می‌شود.

نسخه اصلی سمفونی William Tell Overture از Gioachino Rossini که در حدود ۱۲ دقیقه است، بسیاری از ملودی‌های محبوب را شامل می‌شود. با گوش دادن به این موزیک، صداهای با فرکانس‌های متنوع را می‌شنوید و صدای سکوت هدفون را هم تجربه می‌کنید. در این قطعه تقریبا تمامی فرکانس‌ها به ویژه در ولوم بالا، کم دقت پخش می‌شوند و حتی گاه بعضی قسمت‌ها بیش از حد گوش خراش و کلافه کننده شنیده می‌شوند.

در قطعه Caribbean Blue از Enya چندین صدای ضبط شده خواننده به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته‌اند تا ترکیب آرامش بخش و رویایی خلق شود. این قطعه روی ایرفون لایت بسیار کم جزئیات و بی دقت پخش می‌شود و تجربه لذت بخشی را برایتان رقم نمی‌زند.

در نهایت Hotel California از The Eagles (نسخه لایو) آهنگی است که برای همه آشناست. بسیاری از مهندسان حوزه صدا برای آزمایش فرکانس‌های پایین و بالا در تجهیزات صوتی به این آهنگ تکیه می کنند. صدای این آهنگ در برخی از قسمت‌ها، نرمالایز شده به گوش می‌رسد؛ یعنی حجم صداهای پایین و بالا و متوسط، یکسان سازی می‌شوند. به نظر می‌رسد این مشکل به پردازش غیر دقیق و بیش از حد صدا توسط هدفون مربوط باشد. در این آهنگ صدای تریبل با دقت پایین و حجم کم به گوش می‌رسد و صدای کلی قطعه هم به شدت به سمت بم تمایل دارد.

می ترو وایرلس ایرفون لایت

در کل باید گفت که کیفیت صدای ایرفون لایت رضایت بخش نیست و البته در رده هدفون‌های اقتصادی انتظار چندان بالایی هم نمی‌رود. صدای هدفون در کل بیش از حد به سمت بم تمایل دارد و فرکانس‌های بالا (تریبل) ضعیف و کم دقت شنیده می‌شود. علاوه بر این در ولوم‌‌های مختلف، کیفیت صدا به شدت تغییر می‌کند و بهترین صدا در ولوم‌های ۵۰ تا ۶۰ درصد به گوش می‌رسد که البته بسیار ضعیف‌تر از استفاده روزانه برخی کاربران است. صدای کلی همچنین چندان حس فراگیری را القا نمی‌کند و بیشتر شبیه به صدای پخش شده در یک اتاق کوچک به گوش می‌رسد. حجم صدای هدفون هم چنگی به دل نمی‌زند و اگر عادت به شنیدن صدای بلند دارید احتمالا این مدل راضی‌تان نمی‌کند. از مشکلات دیگر که باید به آن اشاره کرد، نشت قابل توجه صدای هدفون به بیرون است و اگر ولوم را بالا ببرید اطرافیان هم در شنیدن صدا با شما شریک می‌شوند

در مکالمه با می ترو وایرلس ایرفون لایت صدای مکالمه برای دو طرف به شدت بم به گوش می‌رسد و به همین دلیل حتی گاهی درک کلمات در هر دو طرف مکالمه مشکل می‌شود. به نظر می‌رسد پخش صدای بم برای طرف مقابل به سیستم حذف نویز مکالمه مرتبط باشد. اما در عوض صدا بدون قطع شدن، تکه تکه شدن یا شنیدن صدای تیک تیک معمول در برخی هدفون‌های بلوتوث به گوش هر دو طرف می رسد. در کل باید گفت عملکرد هدفون در مکالمه متوسط است.

شارژ و باتری

می ترو وایرلس ایرفون لایت

به گفته شیائومی، گوشی‌ها با یک بار شارژ کامل تا ۴ ساعت شارژدهی دارند و به کمک کیس شارژ، این میزان به ۱۶ ساعت می‌رسد. بر اساس تست‌های من با ولوم ۵۰ درصد، گوشی‌ها تا ۴ ساعت و ربع دوام آوردند که از این زمان ۴ ساعت به پخش موسیقی و یک ربع به مکالمه تلفنی اختصاص داشت. البته میزان شارژدهی اضافه کیس را آزمایش نکردم.

برای شارژ کردن گوشی‌ها کافی‌ست آنها را در کیس شارژ بگذارید. شارژ شدن کیس از طریق پورت USB-C در زیر آن انجام می‌شود و به گفته شیائومی شارژ کامل آن در حدود ۱.۵ ساعت زمان می‌برد. زمانی که کیس را شارژ می‌کنید LED روی آن به رنگ سفید ثابت روشن می‌شود و پس از پایان شارژ خاموش می‌شود. متاسفانه هیچ راهی برای چک کردن دقیق‌تر میزان شارژ کیس وجود ندارد و بنا بر آنچه در دفترچه راهنما آمده، با فشردن کلید روی کیس، چراغ LED روشن خبر از «شارژ کافی» کیس و چشمک زدن آن خبر از شارژ کم می‌دهد. البته اگر موبایل‌ از نمایش میزان شارژ دستگاه‌های بلوتوث پشتیبانی کند، می‌توانید مقدار شارژ گوشی‌ها را در تنظیمات بلوتوث موبایل ببینید و در غیر این صورت راهی برای اطلاع از شارژ گوشی‌ها ندارید.

در کل باید گفت که شارژدهی گوشی‌ها پایین‌تر از متوسط است و اگر حین سفر طولانی از ایرفون لایت استفاده کنید احتمالا در میانه راه مجبور می‌شوید هدفون را از گوش در آورده و پس از مدتی شارژ مجددا در گوش بگذارید.

سخن پایانی

می ترو وایرلس ایرفون لایت

شیائومی می ترو وایرلس ایرفون لایت یک هدفون اقتصادی است که در مقایسه با امکانات‌ش قیمت نسبتا مناسبی دارد. این هدفون برای تجربه شنیداری موسیقی بی نقص و لذت بخش ساخته نشده و کیفیت مکالمه و صدای چندان بالایی ندارد اما در عوض به دلیل تاخیر صدای قابل قبول، می‌تواند به کار علاقه‌مندان به تماشای فیلم بیاید. از نظر طراحی اما نقص‌های متعددی در این هدفون به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود شیائومی در نسل‌های بعدی این مشکلات را رفع کند و شاید بهتر باشد تغییرات اساسی در طراحی اعمال کند.

اگر به دنبال کیفیت بالای پخش موسیقی نیستید و گه گاه با هدفون مکالمه انجام می‌دهید این هدفون می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب باشد. ولی اگر در پی خرید هدفونی با کیفیت صدای بالا و قیمت مناسب هستید نیم نگاهی به هدفون ارزشمند وان مور استایلیش (بررسی دیجیاتو) داشته باشید که در حال حاضر با قیمتی حدود ۱،۴۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. این هدفون صدای متعادل و بسیار با کیفیت‌تری دارد اما از طرف دیگر بر خلاف هدفون شیائومی با مشکلات متعدد ارتباطی مواجه می‌شود.

 

هدفون شیائومی Mi True Wireless Earphone Lite را فروشگاه می‌مارکت در اختیار ما قرار داده است. برای خرید محصولات شیائومی می‌توانید به سایت می‌مارکت سر بزنید.

 

مزایا
  • راحت در استفاده طولانی مدت
  • امکان استفاده از هر گوشی به تنهایی
  • وزن مناسب کیس شارژ و گوشی‌ها
  • تاخیر کم به خصوص در زمان اتصال به دستگاه‌های با بلوتوث ۵.۰
معایب
  • کیفیت صدای نه چندان بالا برای گوش دادن به موسیقی و مکالمه
  • فیت نشدن مناسب در حفره گوش
  • در آوردن مشکل گوشی‌ها از کیس شارژ
  • کنترل محدود پنل لمسی
  • ابعاد بزرگ گوشی‌ها
  • شارژدهی کم گوشی‌ها

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • matin
    matin | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    لطفا بررسی آیفون دوازده یا مقایسه اون با اس بیست یک اولترا رو بسازید ممنون میشم

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    آقای @باقر زاده عزیز
    عمر مفید ایرپاد ها چقدره (منظورم باتری هست ) ؟
    و آیا باتریشون قابل تعویض توسط تعمیرکار هست ؟! یعنی باتری ایرپاد ها در بازار موجود هست ؟

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

      اگر منظورتون از عمر مفید، دوام هست باید بگم که اطلاعی ندارم و شرکت‌ها هم معمولا به این موضوع اشاره‌ای نمی‌کنن. در مورد تعویض باتری هم اطلاعی ندارم اما احتمالا باتری به سختی در بازار پیدا بشه.

    • noisymind
      noisymind | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

      معمولا ایربادهای کاملا بیسیم کلا اصلا به سختی باز میشن و غیر قابل تعمیر هستند.

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    بسیار ممنونم از بررسی تون به ویژه توجه به تاخیر هدفون که بسیار مهم است هم در گیمینگ و هم در تماشای فیلم و سریال .لطفا بهترین هدفون های بیسیم با کمترین تاخیر در رده های قیمتی رو معرفی کنید .
    با احترام با نظرات دوستان ، به نظرم هدفون هایی که این قطعه لاستیکی یا سیلیکونی را ندارند بهترند . این قطعه لاستیکی که داخل گوشی ، واقعا در طولانی مدت گوش دچار حساسیت و عفونت می شود .


مطالب پیشنهادی