ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ترس از پرداخت مالیات، بازار خودروهای وارداتی را در رکود عمیق فرو برده است

افت قیمت سریالی خودروها در ماه‌های گذشته که تابع کاهش نرخ دلار و سایر تغییرات سیاسی و اقتصادی بوده، رکودی سنگین در بازار ایجاد کرده است. این رکود در بازار وارداتی‌ها بیشتر از خودروهای داخلی ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

افت قیمت سریالی خودروها در ماه‌های گذشته که تابع کاهش نرخ دلار و سایر تغییرات سیاسی و اقتصادی بوده، رکودی سنگین در بازار ایجاد کرده است. این رکود در بازار وارداتی‌ها بیشتر از خودروهای داخلی حس می‌شود. چرا که با توجه به قیمت‌ها، هنوز برای خودروهای تولید داخل مشتری پیدا می‌شود، اما اثری از خریدار در بازار وارداتی‌ها نیست و خبر افزوده شدن مالیات خودروهای لوکس نیز طی روزهای اخیر این شرایط را تشدید کرده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، بارها در ماه‌های اخیر با رسانه‌ها درباره وضعیت بازار، مصاحبه کرده است. او در آخرین گفتگوی خود با باشگاه خبرنگاران جوان، به تاثیر قانون اخذ مالیات از خودروهای لوکس بر بازار اشاره می‌کند.

موتمنی وضعیت فعلی بازار را در آرامش می‌داند و گفته که امسال در شب عید، بر خلاف هر سال، اثری از افزایش قیمت‌ها در کار نخواهد بود. او به کاهش جزئی قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته هم اشاره کرده است. البته وی در حال حاضر، نوسانات بازار را نزدیک به صفر می‌داند. به گفته موتمنی، بیش از 90 درصد خودروهای وارداتی موجود در بازار، بالای 1 میلیارد تومان می‌ارزند و مصوبه جدید مجلس، به شدت بر میزان تقاضا برای این خودروها تاثیر گذاشته است.

براساس قانون مصوب مجلس از سال 1400، تمام مالکان خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان، موظف به پرداخت مالیات هستند. جزئیات این طرح توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و از سال بعد جهت اجرا به دولت، ابلاغ می‌شود. این مصوبه شامل تمام مالکین حقوقی و حقیقی است و تمام خودروهای سواری و وانت را شامل می‌گردد. افرادی که اتومبیل خود را به نام فرزندان خودشان زده باشند هم اگر فرزند آنها کمتر از 18 سال سن دارد و تحت تکفل آنهاست، پرداخت مالیات آن خودرو بر عهده پدر است.

مالیات خودروهای لوکس حتی به صورت تجمیعی نیز محاسبه می‌شود

براساس قانون تازه٬ حتی اگر مجموع قیمت خودروهای یک خانوار هم به مبلغ 1 میلیارد تومان برسد، باز مشمول قانون پرداخت مالیات اتومبیل می‌شوند. گفتنی است که جزئیات بیشتر درباره چگونگی پرداخت مالیات بر اساس سال ساخت و یا مدل میلادی خودرو هم به زودی تا پایان سال 99 از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌گردد.

بنا به آنچه که مجلس مصوب کرده، به مالکان خودروهای به ارزش تا 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1 میلیارد تومان، 1 درصد، خودروهای تا 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان، 2 درصد، اتومبیل‌های تا 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان، 3 درصد و تمام خودروهای نسبت به مازاد 4 و نیم میلیارد تومان، 4 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

این درحالیست که خریداران خودروهای لوکس یا به عبارت دیگر خودروهای وارداتی٬ طبیعتا وجود تعرفه یکصد درصدی گمرک را نیز نوعی از مالیات قلمداد می‌کنند. همچنین عوارض سالانه مختلف نیز برای این خودروها با نرخ هایی بیشتر از خودروهای تولید داخل منظور می‌شود و حتی شرکت ها بیمه نیز محدودیت هایی را تحت دسته بندی خودروهای متعارف و نامتعارف اعمال می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

    کسی که ماشین لوکس داره پولشو هم داره که بده. اما اینو بدونید الان گفتند بالای ۱ میلیارد سال بعد میگن هر خودروی بالای ۵۰۰. یعنی ال ممد هم باید مالیات بده. تازه اولشه

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    مالیات اولا باید همه بدن نظام مالیاتی خوبه ولی نه یک سری ارگان های مذهبی مثال مالیات ندن . بعدشم مالیات از خودرو دیگه مالیات نیست دزدی هست مثل گمرکی پنجاه درصد یا صددرصد که از ماشین میگیرن

  • molavy
    molavy | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    همه جای دنیا پولدار ها بیشتر مالیات میدم اینجا بیشتر سهمیه بنزین

  • linkin park
    linkin park | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    حرام خوری در روز روشن..

مطالب پیشنهادی