ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آزمایش بالینی واکسن کرونا تزریقی – استنشاقی ایرانی «رازی کوو پارس» شروع شد

ایران در کنار برخی کشورها در حال توسعه واکسن کرونا برای مقابله با این ویروس است. یکی از این واکسن‌ها، «رازی کوو پارس» نام دارد که از نوع تزریقی - استنشاقی است و حالا با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۴

ایران در کنار برخی کشورها در حال توسعه واکسن کرونا برای مقابله با این ویروس است. یکی از این واکسن‌ها، «رازی کوو پارس» نام دارد که از نوع تزریقی - استنشاقی است و حالا با تزریق به ۲ نفر، آزمایش بالینی آن آغاز شده است.

این واکسن که توسط موسسه رازی توسعه پیدا کرده، در فاز اول به ۱۳۳ نفر تزریق خواهد شد که ۱۳ نفر اول طی هشت روز این واکسن را دریافت خواهد کردند. در ادامه به ۱۲۰ نفر دیگر این واکسن کرونا تزریق می‌شود و پس از ۲۳ روز از شروع فاز اول آزمایش بالینی، باید تمام داوطلبان این دوز را دریافت کرده باشند.

امروز اولین دوز تزریق این واکسن کرونا داخلی با حضور «کاظم خاوازی»، وزیر جهاد کشاورزی، «جلیل کوهپایه‌زاده»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانی و چندین مسئول و پژوهشگر در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران شروع شد.

واکسن کرونا

به گفته رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، دکتر «علی اسحاقی» افرادی که امروز واکسن را دریافت می‌کنند، ۲۱ روز بعد دوز دوم که عضلانی است به آن‌ها تزریق می‌شود و ۵۱ روز بعد دوز سوم واکسن که استنشاقی است را دریافت خواهند کرد.

واکسن کرونا کوو پارس که نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا محسوب می‌شود، در تاریخ ۲۰ بهمن توسط موسسه رازی مستقر در کرج رونمایی شد. مراحل ساخت این واکسن از اسفند ۱۳۹۸ آغاز شد و طراحی آن در اواخر فروردین ۱۳۹۹ به پایان رسید. در ادامه در خرداد ۱۳۹۹ آزمایش آن روی ۵۰۰ حیوان آغاز شد و حالا آزمایش بالینی آن آغاز شده است.

با توجه به روند طولانی آزمایش‌های بالینی، نباید منتظر عرضه آن در آینده نزدیک باشیم و البته پیش از تولید باید عملکرد آن در تست‌ها مشخص شود.

در حالی آزمایش بالینی واکسن کرونا ایرانی کوو پارس آغاز شده که از کمتر از یک ماه پیش واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی اسپوتینک وی در کشورمان در جریان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Razmandeh313
    Razmandeh313 | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

    عالی
    ایول
    فقط ایرانی میزنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی