ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

1600 کیلومتر در ساعت؛ هدفی تازه برای راکت 200 هزار اسب بخاری Aussie Invader 5R

یک تیم استرالیایی در نظر دارد با توسعه خودرویی فوق سریع، رکورد بیشترین سرعت ثبت شده روی زمین را به نام خود ثبت کند. این خودرو Aussie Invader 5R نامگذاری شده و گفته می‌شود هدف ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

یک تیم استرالیایی در نظر دارد با توسعه خودرویی فوق سریع، رکورد بیشترین سرعت ثبت شده روی زمین را به نام خود ثبت کند. این خودرو Aussie Invader 5R نامگذاری شده و گفته می‌شود هدف آن عبور از مرز سرعت 1000 مایل (1609 کیلومتر) در ساعت خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، رکورد 763.035 مایل (1227.985 کیلومتر) که پیش‌تر توسط ThrustSSC در سال 1997 ثبت گردیده، سرانجام شکسته خواهد شد.

راکت 200 هزار اسب بخاری Aussie Invader 5R

احتمالا خواهید پرسید در دنیای پیشرفته امروزی، چگونه این رکورد از سال 1997 تاکنون دست نخورده باقی مانده است. در پاسخ باید گفت شکستن این رکورد و عبور از سرعت صوت به منابعی عظیم و رعایت دقیق‌ترین نکات علمی و مهندسی نیاز دارد. مساله حائز اهمیت دیگر اینکه تکنولوژی‌های لازم برای ساخت یک خودروی سوپرسونیک بسیار پیچیده‌تر از موارد موجود در خودروهای فرمول یک است و قوانین فیزیک هنگام نزدیک شدن به سرعت صوت بسیار تغییر پیدا می‌کنند.

با وجود تمام دشواری‌ها گهگاه افرادی ماجراجو حاضر می‌شوند با به خطر انداختن جان خود به مصاف مشکلات و سختی‌های موجود رفته و نام خود را وارد گینس کنند. راسکو مک‌گلاشن (Rosco McGlashan) سریع‌ترین مرد استرالیا یکی از این افراد است که بخاطر 25 سال تلاش برای شکستن رکورد زمینی شهرت دارد.

اگر قرار باشد Aussie Invader 5R به سرعت 1000 مایل (1609 کیلومتر) در ساعت برسد، کل فرایند باید چیزی در حدود 22 ثانیه طول بکشد. با توجه به اینکه مک‌گلاشن امسال 71 ساله می‌شود، این 22 ثانیه می‌تواند کاملا چالش‌برانگیز باشد

آقای مک‌گلاشن در سال 1994 رکورد سرعت زمینی 500 مایل (802 کیلومتر) در ساعت را ثبت کرد. یک سال بعد، وی موفق شد در دریاچه نمک گیردنر (Gairdner) استرالیا به سرعت 600 مایل (960 کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند، این رکورد تنها 30 مایل (48 کیلومتر) با رکورد جهان در آن مقطع فاصله داشت. در این رکوردگیری وی دچار سانحه شد، ولی خوشبختانه آسیب جدی ندید.

در سال 1997 شرایط بد دریاچه نمکی اجازه رکوردشکنی را به مک‌گلاشن نداد. در همان سال تیم ThrustSSC توانست با رانندگی اندی گرین رکورد شگفت‌انگیز خود را ثبت کند. حالا پس از وقفه‌ای طولانی این راننده استرالیایی آمده تا عنوان رکورددار سرعت را از چنگ گرین خارج نماید.

خودروی Aussie Invader 5R که آقای مک‌گلاشن قرار است پشت فرمان آن بنشیند، از پیشران جت سود برده و حدود 200 هزار اسب بخار قدرت دارد! شاید بگویید این پیشران از یک هواپیما جدا شده، اما اینگونه نیست و آقای مک‌گلاشن با همکاری باب تروکس و پیتر بک که از طراحان معروف موتورهای جت هستند، آن را توسعه داده است.

احتمالا می‌دانید در سرعت‌های بسیار بالا، نیروی گرانش تایرها و رینگ‌های معمولی را از بین می‌برد. در خودروهای این چنینی که به موتور جت مجهز هستند، تایرها در واقع نیرو را به زمین منتقل نمی‌کنند و صرفا نقش ارتباط با سطح زمین را بر عهده دارند. از این رو Aussie Invader 5R روی چرخ‌های آلومینیومی حرکت خواهد کرد. این چرخ‌ها هر کدام 140 کیلوگرم وزن داشته و فاقد تایر هستند؛ همچنین آنها می‌توانند سرعت چرخشی 10,200 دور در دقیقه را تحمل کنند که این رقم معادل شتاب گرانشی 50G می‌شود.

هنگامی که مرکز ثقل خودرو تغییر می‌کند، بالچه‌های نصب شده در قسمت دماغه Aussie Invader 5R وزن روی محور جلو را تنظیم می‌کنند. توقف‌سازی این راکت زمینی از طریق مجموعه‌ای از فرایندها و سیستم‌ها صورت می‌گیرد. در ابتدا این مقاومت در برابر جریان هوا است که سرعت خودرو را می‌کاهد. بد نیست بدانید در صورت برداشتن آنی پا از روی پدال گاز، راننده باید شتابی برابر با 16G را تحمل کند!

در فاز دوم و وقتی سرعت حرکت به حدود 800 مایل (1287 کیلومتر) کاهش یابد، ورقه‌های فلزی بسیار مقاوم از قسمت انتهایی خودرو خارج شده و با ایستادن در برابر جریان هوا، نیرویی معادل 7 تن ایجاد می‌کنند. وقتی سرعت خودرو به 800 مایل (966 کیلومتر) در ساعت رسید، نوبت چتر انتهایی خواهد بود که با باز شدن سرعت حرکت را به 450 مایل (724 کیلومتر) کاهش دهد. در فاز پایانی ترمزهای دیسکی هیدرولیکی هر چهار چرخ وارد عمل شده و به طور کامل خودرو را متوقف می‌کنند.

موشک زمینی استرالیایی‌ها در حقیقت یک تیوب فلزی با ضخامت 10 میلی‌متر و طول 40 فوت (12.1 متر) بوده و وزنی برابر با 2.5 تن دارد. این خودروی مافوق صوت 800 لیتر تربانتین، 2 تن اکسیدکننده اسید نیتریک و 4 محفظه 4,000-psi نیتروژن را با خود حمل می‌کند. کابین این خودرو بسیار کوچک بوده و فقط فضای لازم برای حمل راننده در آن تدارک دیده شده است، این بخش از طریق میله‌های مقاوم محافظت می‌شود.

در مصاحبه‌ای که اعضای تیم Aussie Invader 5R با نشریه استرالیایی CarAdvice داشته‌اند، آنها گفته‌اند خود را برای رکوردشکنی در سال 2022 آماده می‌کنند. چنانچه این تیم موفق به ثبت رکورد سرعت 1000 مایل در ساعت شود، به احتمال زیاد سال‌های سال آن را در اختیار خواهد داشت، چرا که به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های بسیار از علاقه سایر تیم‌ها به این رکورد کاسته است.

در کنار پیچیدگی‌ها، شکستن رکورد سرعت زمینی به تیمی با نبوغ بالا، جرات فراوان و بودجه هنگفت نیاز دارد، فاکتورهایی که گردآوری آنها کاری واقعا دشوار است.

در هر حال باید منتظر ماند و دید که تلاش‌های این تیم به چه نتیجه‌ای خواهد رسید. آیا مک‌گلاشن 71 ساله خواهد توانست نام خود را جاودانه کند؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

    دم رانندش گرم. جیگر داره

مطالب پیشنهادی