ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

لایحه جدید در کالیفرنیا: تمام اتومبیل‌های خودران تا ۲۰۲۵ باید بدون آلایندگی باشند

سناتور دِیو مین (Dave Min) لایحه‌ای را به پارلمان ایالت کالیفرنیا ارائه کرده که بر مبنای آن تمامی اتومبیل‌های خودران تولیدی تا سال 2025 باید به پیشرانه‌های کاملا سبز و بدون آلاینده مجهز باشند. این ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

سناتور دِیو مین (Dave Min) لایحه‌ای را به پارلمان ایالت کالیفرنیا ارائه کرده که بر مبنای آن تمامی اتومبیل‌های خودران تولیدی تا سال 2025 باید به پیشرانه‌های کاملا سبز و بدون آلاینده مجهز باشند. این لایحه با عنوان SB 500 شناخته شده و مورد حمایت «اتحادیه دانشمندان نگران» (UCS) است.

کالیفرنیا در زمینه کاهش آلایندگی‌ها پیشگام بوده و قوانین سختگیرانه‌ای را در این زمینه دارد. شاید بدانید این ایالت از سال 2035 فروش مدل‌های مجهز به موتور درون‌سوز را ممنوع خواهد کرد. البته این قانون ناوگان‌های تجاری را در بر نمی‌گیرد، مگر اینکه لایحه SB 500 به تصویب برسد.

لایحه SB 500 هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. حتی در صورت رای نیاوردن، این لایحه یک مشکل بزرگ در رابطه با فناوری خودران و شرکت‌هایی که به دنبال تجاری‌سازی آن در کالیفرنیا هستند، پدیدار می‌کند. این لایحه همچنین به نوعی اعلام حمایت بیشتر از برندهایی است که در زمینه تولید مدل‌های الکتریکی مشغول فعالیت هستند.

به گفته سناتور مین، کالیفرنیا باید استانداردهای مهمی را در راستای مقابله جدی با بحران تغییرات اقلیمی تدوین کند. وی اعتقاد دارد لایحه SB 500 با این هدف همسو بوده و یک گام بنیادین برای الزام اتومبیل‌های خودران به بهره‌گیری از پیشرانه‌های سبز پیش از فراگیر شدن آنها محسوب می‌شود.

افراد و نهادهایی که پشت این لایحه هستند، معتقدند وسایل نقلیه در آینده نباید به تکنولوژی‌های قدیمی گره بخورند. از نظر آنها فناوری خودران می‌تواند هم تسهیل‌کننده کاهش گازهای آلاینده و هم مسبب افزایش میزان آنها باشد. در هر حال موفقیت یا شکست این لایحه در کالیفرنیا ممکن است در تصمیمات و سیاست‌های سایر ایالت‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

لایحه جدید در کالیفرنیا

الیزابت ایروین (Elizabeth Irvin) تحلیلگر ارشد UCS در این رابطه گفته:

«واضح و روشن است که ما اتومبیل‌های خودران را در ناوگان‌های مختلف مشاهده خواهیم کرد، فرقی نمی‌کند به اشتراک‌گذاری مسیر باشد یا تحویل کالا، بسیار مهم است که آنها با پیشرانه الکتریکی حرکت کنند. به طور میانگین هر فرد سالانه بین 11 الی 13 هزار مایل رانندگی می‌کند، در حالیکه این رقم برای یک راننده تمام‌وقت اوبر یا لیفت بیش از 30 هزار مایل است.»

تحقیقات نشان می‌دهد حدود نیمی از گازهای گلخانه‌ای کالیفرنیا مربوط به بخش حمل و نقل است. حامیان بر این باور هستند که در صورت اجباری نشدن برخی قوانین برای اتومبیل‌های خودران، در آینده شاهد عرضه چنین مدل‌هایی با موتور درون‌سوز خواهیم بود.

اتحادیه دانشمندان نگران در حمایت از این لایحه به نتیجه یک تحقیق اخیر اشاره کرده است. این تحقیق حکایت از آن دارد اتومبیل‌های خودران ممکن است باعث افزایش میزان رانندگی و در نتیجه افزایش آلایندگی شوند. دلیل این امر به رشد گرایش مردم برای استفاده بیشتر از سیستم حمل و نقل راحت‌تر و لوکس‌تر نسبت داده شده است.

نتایج یک تحقیق دیگر که در آن به بررسی آثار بالقوه اتومبیل‌های خودران در واشنگتن دی‌سی پرداخته شده، نشان می‌دهد میزان رانندگی در سال 2040 به اندازه 66 درصد افزایش می‌یابد.

در حال حاضر UCS مذاکراتی را با سهامداران استارتاپ‎‌هایی چون Nuro و کروز آغاز کرده تا با اتخاذ استراتژی‌هایی مناسب، قبل از فراگیر شدن خودروهای بدون راننده در کالیفرنیا، سازندگان آنها به استفاده از پیشرانه‌های سبز ملزم باشند. بد نیست بدانید دو استارتاپ مذکور به ترتیب توسط سافت‌بنک و جنرال موتورز حمایت می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی