ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا: کمتر از ۱۰ روز دیگر یک سیارک از کنار زمین عبور می‌کند

به گفته ناسا بزرگترین سیارکی که در سال جاری میلادی از کنار زمین عبور خواهد کرد، در تاریخ ۲۱ مارس (۱ فروردین ۱۴۰۰) به حدود ۱.۲۵ میلیون مایلی (دو میلیون کیلومتر) سیاره زمین خواهد رسید. طبق گفته آژانس ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

به گفته ناسا بزرگترین سیارکی که در سال جاری میلادی از کنار زمین عبور خواهد کرد، در تاریخ ۲۱ مارس (۱ فروردین ۱۴۰۰) به حدود ۱.۲۵ میلیون مایلی (دو میلیون کیلومتر) سیاره زمین خواهد رسید.

طبق گفته آژانس فضایی آمریکا، سیارک 2001 FO32 که حدود بیست سال پیش کشف شده، حدود ۹۰۰ متر قطر دارد و ناسا اعلام کرده به ستاره‌شناسان این امکان را می‌دهد تا سیارک ذکر شده را از نزدیک مشاهده و مورد بررسی قرار دهند.

«پاول چوداس»، مدیر مرکز مطالعات شی‌های نزدیک به زمین در این رابطه عنوان می‌کند: «ما از مسیر مدار سیارک FO32 2001 به دور خورشید اطلاع بسیار دقیق داریم. با این وجود، امکان ندارد این سیارک بیش از ۱.۲۵ میلیون مایل به سیاره زمین نزدیک‌تر شود.»

مسیر حرکت سیارک 2001 FO32

فاصله ارائه شده از سوی ناسا تقریبا ۵.۲۵ برابر فاصله زمین تا ماه است اما این مقدار به اندازه کافی نزدیک است تا بتوان سیارک 2001 FO32 را به عنوان یک «سیارک احتمالا خطرناک» دسته بندی کرد. همچنین به گفته ناسا این سیارک با سرعت ۱۲۴ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند که از سرعت دیگر سیارک‌های اطراف زمین بسیار بیشتر است.

«لنس بنر»، یکی از دانشمندان ناسا عنوان می‌کند که در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی در مورد این سیارک وجود دارد، بنابراین قرار گرفتن این سیارک در کنار مدار زمین، فرصت بسیار خوبی برای یادگیری چیزهای بیشتر در مورد آن فراهم می‌کند.  به گفته ناسا، هنگامی که نور خورشید به سطح سیارک برخورد می‌کند، مواد معدنی موجود در آن برخی از طول موج‌ها را به سمت خود جذب می‌کند، در حالی که برخی مواد دیگر نور را منعکس می‌کنند. بنابراین ستاره‌شناسان امیدوارند با مطالعه نور منعکس شده در سطح این سیارک، به درک بهتری از ابعاد و ترکیب آن دست پیدا کنند.

به گفته چوداس، این سیارک در حالی که در آسمان‌های جنوبی حرکت می‌کند، درخشان‌تر خواهد بود، بنابراین ستاره‌شناسان مبتدی در برخی نقاط کره زمین هم می‌توانند مشاهدات خود را انجام دهند. او در این رابطه عنوان می‌کند: «ستاره‌شناسان آماتور در نیمکره جنوبی و عرض‌های جغرافیایی پایین نیمکره شمالی، می‌توانند این سیارک را با استفاده از تلسکوپ‌هایی با اندازه میانه و دهانه حداقل هشت اینچ، در شب‌های منتهی به این رویداد مشاهده کنند. اما برای پیدا کردن آن احتمالا به نمودارهای ستاره‌ای نیاز دارند.»

به گفته ناسا بیش از ۹۵ درصد سیارک‌های نزدیک به زمین که به اندازه 2001 FO32 یا بزرگتر از آن هستند در قرن آینده هیچ تاثیری روی سیاره زمین نخواهند گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • realtime
    realtime | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

    سورپرایز آخر اسفند؟

  • Ashkanimani
    Ashkanimani | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

    ایا فاتحه؟?

    • PersianCode
      PersianCode | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

      نخیر

    • فراز
      فراز | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

      نه عزیزم باید اسرافیل داخل صور بدمه و هزار جور شر و ور دیگه بعد ✌️?

    • m.yousefian
      m.yousefian | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

      به نظرم اومده به مناسبت نوروز، نزدیک زمین بترکه به جای مُنَور.

مطالب پیشنهادی