ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا یک بار دیگر برای رفتن به ایستگاه فضایی نیازمند روسیه شد

برنامه «کامرشال کرو» ناسا دقیقا مطابق پیش‌بینی این سازمان عمل نکرده، اما حداقل تاکنون دستاوردهای خوبی را برای ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی به همراه داشته است. با این حال، به نظر می‌رسد که ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

برنامه «کامرشال کرو» ناسا دقیقا مطابق پیش‌بینی این سازمان عمل نکرده، اما حداقل تاکنون دستاوردهای خوبی را برای ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی به همراه داشته است. با این حال، به نظر می‌رسد که ناسا هنوز نتوانسته با برنامه «کرو دراگون» اسپیس ایکس به خودکفایی کامل برسد و برای فرستادن فضانوردان خود به ایستگاه فضایی یک بار دیگر نیازمند روسیه است.

این سازمان فضایی در بیانیه‌ای خبری می‌گوید یک بار دیگر صندلی فضاپیمای «سایوز» را از سازمان فضایی روسیه موسوم به «روسکوسموس» اجاره می‌کند تا فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. شرکت فضایی «اکسیوم» از طرف ناسا یکی از صندلی‌های ماموریت سایوز MS-18 را برای این سازمان رزرو کرده تا فضانورد آمریکایی «مارک وندی هی» به ایستگاه فضایی فرستاده شود.

ناسا امیدوار بود که امسال دیگر به واسطه برنامه «کامرشال کرو» نیازی به اجاره صندلی فضاپیماهای روسی نداشته باشد. «کرو دراگون» اسپیس ایکس و «استارلاینر» بوئینگ تاکنون باید امکان ارسال فضانوردان ناسا (و سایر کشورها) به و از ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم می‌کردند، ولی تعویق پروژه «استارلاینر» بوئینگ و تمایل ناسا مبنی بر حضور دائمی در ایستگاه فضایی باعث شد این سازمان یک بار دیگر به صندلی موشک‌های روسی نیاز پیدا کند.

مذاکره میان این دو کشور مبنی بر اشتراک‌گذاری صندلی موشک‌ها (و نه خرید آن‌ها) در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. پس از موفقیت ناسا در ماموریت عملی «کرو دراگون»، منطقی بود که دو کشور بر سر توافق قبلی‌شان برای اشتراک‌گذاری صندلی فضاپیماها برگردند تا در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شود. ولی سفر «مارک وندی هی» مطمئنا بخشی از این مذاکرات نخواهد بود.

ناسا در حقیقت با پیشنهاد یکی از صندلی‌های فضاپیماهای تجاری خود به شرکت اکسیوم هزینه این سفر را پرداخت کرده است. این سازمان فضایی در بیانیه‌اش می‌گوید: «ناسا با بوئینگ و اسپیس ایکس مشغول همکاری بوده تا حمل و نقل ایمن و قابل اطمینان فضانوردن به و از ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم کند. موفقیت اخیر ماموریت دمو-۲ اسپیس ایکس، و پرتاب، اتصال با ایستگاه و عملیات مداری با ماموریت کرو-۱ دستاوردهای مهمی در زمینه ایجاد بستر حمل و نقل با فضاپیماهای تجاری آمریکا از خاک آمریکا به حساب می‌آیند. ماموریت آتی کرو-۲ اسپیس ایکس در کنار دومین پرتاب بی‌سرنشین استارلاینر بوئینگ نشانگر پیشرفتی مداوم است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Xtract
    Xtract | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

    این کاربر تسلا که انقدر سنگ آمریکا رو به سینه اش می‌کوبید کجاست ؟!!!? ?

    • آریا
      آریا | ۲۶ اسفند ۱۳۹۹

      همینجام
      الان مثلا میخوای بگی روس ها پیشرفته از امریکایی ها هستن؟
      سواد خوندن رو هم که نداری کلا

مطالب پیشنهادی