ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تامین امنیت اینستاگرام؛ رویایی کاذب بر فراز دیجیتال مارکتینگ

«تمام فوت و فن‌های دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام را سه ساعته در کنار پرفسور اینستاگرام بیاموزید و از صفحه خود محافظت کنید.» این شعارهای تبلیغاتی افرادی است که به قول خودشان غول‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. افرادی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

«تمام فوت و فن‌های دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام را سه ساعته در کنار پرفسور اینستاگرام بیاموزید و از صفحه خود محافظت کنید.» این شعارهای تبلیغاتی افرادی است که به قول خودشان غول‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. افرادی که وقتی در کلاس‌هایشان حضور پیدا کنید خودشان را تامین کنندگان امنیت اینستاگرام صفحات برخی سلبریتی‌ها می‌نامند و بیشتر از آنکه دیجیتال مارکتینگ درس بدهند؛ برای کسب و کار خودشان مشتری جذب می‌کنند؛ کسب‌وکاری که چندان محلی از اعراب ندارد.

صفحات اینفلئونسرهای اینستاگرامی را که باز می‌کنید، معمولا لا به لای حجم انبوه تبلیغاتشان به پستی برمی‌خورید که مضمون آن غالبا تعریف و تمجید از یک «تامین کننده امنیت» است. شاید هم این موضوع را با افتخار در بخش Bio خود نوشته‌اند و تاکید کرده‌اند تامین امنیت پیج با فلان شخص است. اینها اشخاصی هستند که می‌گویند هکر هستند و می‌توانند صفحات اینستاگرامی را در برابر حملات دیگر هکرها مصون نگه دارند. این افراد هزینه‌های هنگفتی برای تامین امنیت صفحات می‌گیرند و با برخی سلبریتی‌ها نیز درصدی کار می‌کنند؛ در حقیقت باید گفت آنها به نوعی تعیین کننده نرخ هزینه تبلیغات اینفلئونسرها هم می‌شوند و منیجر (مدیر برنامه) آنها در همه امور هستند.

اگر در سال‌های گذشته خرید و فروش فالوور و لایک روی بورس بود، حالا این مسائل تقریبا قدیمی شده و مدرسان دیجیتال مارکتینگی وجود دارند که در کلاس‌هایشان تبلیغ کارهایشان را می‌کنند و کاری می‌کنند که در نهایت حاضرین کلاس مذکور حرفهایشان را جدی گرفته و نگران امنیت کسب و کارشان شوند. نگرانی پیش آمده برای آنها کاسبی است که میلیون‌ها تومان پول در آن خوابیده است.

تامین کنندگان امنیت اینستاگرام

اینستاگرام روز به روز بزرگتر می‌شود و میان کاربران ایرانی بیشتر جا می‌افتد. حالا واژه‌هایی چون شاخ‌های اینستاگرامی را تقریبا اکثر مردم شنیدند و جدا از آنها، اینفلوئنسرهایی نیز در این شبکه حضور پیدا کردند که سهم اعظمی از بازار تبلیغات برندهای متنوع را در کشور را بر عهده گرفتند. اما یک سری افراد در این میان به جای فروش طلا، بیل می‌فروشند و زنگ خطر موضوعی به اسم «امنیت پیج اینستاگرامی» را دائما در گوش سلبریتی‌ها تکرار می‌کنند؛ زنگی که در واقعیت صدایی ندارد.

تصور عموم افراد از پس گرفتن یک پیج اینستاگرامی، جنگ دو هکر است که با یک صفحه کلید به جنگ یکدیگر می روند تا صفحات را پس بگیرند. اما حقیقت ماجرا چیست؟ تمام سرویس های آنلاین و غیر آنلاین بزرگ در دنیا دارای یک بخش پشتیبانی مشتریان هستند که وظیفه دارند به مشکلات کاربران در سرویس مذکور رسیدگی کنند که طبیعتا پیگیری هک شدن حساب کاربران و بازگردانی دسترسی آنها را نیز شامل می‌شود. هر شخص با داشتن مستندات کافی و دانش کافی و حداقلی از زبان انگلیسی توانایی بازگردانی پیج خود را دارد و باید با پشتیبانی وارد دیالوگ شود. گاهی هم البته این پیج‌ها را با یک سوتی بزرگ دو دستی به کس دیگری تقدیم می‌کنند. اما عده‌ای انجام این موارد و مکاتبات را کار محیرالعقولی از خودشان می‌دانند و برایش هزینه‌های سرسام آور دریافت می‌کنند.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ در سه ساعت

اینستاگرام بعد از فیلترینگ تلگرام، جایگاه ویژه‌ای برای کسب و کارها و بازار تبلیغات پیدا کرد و عده‌ای از این بازار سهم می‌برند که «حامد قاسمی» کارشناس دیجیتال مارکتینگ از آنها با نام کاسبان اینستاگرامی نام می‌برد:

«برخی از افراد هستند که کلاس‌هایی را در سطح کشور و به خصوص در پایتخت برگزار می‌کنند که در آنها ادعا می‌شود قرار است تمام فوت و فن‌های اینستاگرامی در سه ساعت آموزش داده شود. مساله اینجا این نیست که آیا می‌شود این فوت و فن‌ها را سه ساعت آموخت یا نه، بلکه مشکل آنجاست که القاب بسیار عجیب و غریبی به خودشان اطلاق می‌کنند. دیگر دوران پدر علم فلان در ایران گذشته و این افراد خودشان را دکتر یا پرفسور اینستاگرام معرفی می‌کنند؛ بر چه اساسی؟ هیچکس نمی‌داند. آنها هکرهای نه چندان قوی هستند که گاه خود را اولین مدرس سوشال مارکتینگ اینستاگرام معرفی می‌کنند و عده‌ زیادی از آنها نیز در رزومه کاری خود عبارت تامین امنیت فلان سلبریتی را می‌نویسند؛ ادعایی که خودش کلی جای بحث دارد.»

هادی می‌گوید که تیم‌های مختلفی چندین کلیپ کوتاه پیرامون آموزش‌های اینستاگرامی ساخته‌اند که برخی از این آموزش‌های یک دقیقه‌ای تبدیل به یک مبحث یک ساعته در کلاس‌های آموزش اینستاگرام می‌شود. به گفته هادی تمام صحبت‌های مطرح شده در برخی از این کلاس‌ها یک جمع بندی نیم ساعته هست و بیشتر وقت کلاس به تبلیغات پیرامون اقدامات خود شخص برمی‌گردد:

«آنها ورکشاپ یا کلاس یا هرچه که می‌خواهید اسمش را بگذارید برگزار می‌کنند و در آن دروغ‌هایی از زندگی کاری خود تحویل مشتریان می‌دهند. معمولا هم برخی از فعالیت‌های اینستاگرامی را آنچنان پیچیده به مخاطبین کلاس خود ارائه می‌کنند که آنها را ناامید کرده و ترغیبشان می‌کنند که بیشتر سراغ لقمه‌های آماده بروند.این حرف به آن معناست که شاگردان کلاس‌ها ترجیح می‌دهند به خود استاد کلاس پناه ببرند و از او و یا تیمی که در خلال کلاس توسط استاد معرفی می‌شود کمک بخواهند؛ تیم‌هایی که حق الحسابی به استاد مربوطه داده‌اند تا در کلاس تبلیغ شوند.»

گردانندگان امنیت همان تعیین کنندگان قیمت تبلیغات اینستاگرامی هستند

هادی ترجیح می‌دهد از لفظ بزرگنمایی استفاده کند و به مواردی اشاره می‌کند که در آن یک شخص مدیریت صفحه چند بازیگر را بر عهده دارد و به قول خودشان تامین امنیت این صفحات را برقرار می‌کند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«با یکی از بازیگرهایی که امنیت صفحه‌اش را به یکی از این هکرها سپرده بود صحبت می‌کردم که می‌گفت اخیرا صفحه‌ام مسدود شده و ادمین در حال برطرف کردن این موضوع است. بعدها فهمیدم که آن دکتر اینستاگرامی و مسئول صفحه این خانم بازیگر، صفحه را Deactivate کرده و به دروغ به خانم بازیگر گفته که در تکاپوی بازگرداندن صفحه هک شده اوست. بعد از مدتی هم که صفحه توسط خودش دوباره فعال می‌شود، ادعا می‌کند که صفحه اینستاگرامی‌ خانم بازیگر را نجات داده و از او می‌خواهد که در ازای این کمک، او را در اینستاگرام و برای مخاطبینش پروموت کند.»

تامین کنندگان امنیت اینستاگرام

استفاده از سادگی سلبریتی‌ها و عدم تسلط و دانش آنها روی مسائل فنی باعث شده افرادی که چندان دانش بالایی ندارند بتوانند خودشان را به اسم هکر، تامین کننده امنیت و... جا بزنند. این افراد در کلاس‌های خود این لحظات را تعریف کرده و یا خودشان را پروموت می‌کنند و یا افراد و تیم‌هایی که زیرمجموعه خودشان هستند. هادی این روش را یک نوع گلدکوئست جدید می‌داند: «بسیاری از خدمات و آمارهایی که در کلاسهای آنها اموزش داده می‌شود، به رایگان توسط اینستاگرام عرضه شده و یادگیری آنها یک جستجوی ساده می‌طلبد نه صدها هزارتومان پول.»

برخی از این افراد به گروگانگیری پیج‌های اینستاگرامی می‌پردازند و در واقع یا باید تامین امنیت را به آنها سپرد و یا آنها با کارهایی چون ریپورت و... پیج شما را منهدم می‌کنند. این افراد گاهی تمام ایمیل‌ها و رمزهای سلبریتی‌ها را دریافت می‌کنند و بر زندگی مجازی آنها سوار می‌شوند. قاسمی دراینباره می‌گوید:‌«موارد بسیاری گزارش شده که افراد تحت عنوان تامین امنیت به پیج قربانی دسترسی یافته و با تهدید به افشای اطلاعات خصوصی کاربر از وی اخاذی میکنند.»

هادی تاکید دارد که متاسفانه اینستاگرام از نظر پشتیبانی و پایش محتوای کاربرانش یکی از ضعیف ترین عملکرد های ممکن را دارد و این به افراد سودجو اجازه میدهد تا به راحتی حساب کاربری افراد را از دسترس خارج کنند.

تامین کنندگان امنیت اینستاگرام

این کارشناس می‌گوید همین افراد برای تبلیغات در صفحات اینستاگرامی سلبریتی‌ها تعیین نرخ می‌کنند و معمولا هزینه‌های استوری آنها توسط این سودجویان مشخص می‌شود: «مثلا صفحه دختری به اسم ملیکا ت برای هر استوری بین ۱ میلیون تا ۲ میلیون می‌گیرد با اینکه دیگر در آن دوران اوج هم نیست. برای صفحه دختر دیگر به اسم نون ع ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان. برای برخی صفحات نیز تهاتر انجام می‌شود و وقتی فلان بازیگر تبلیغ یک برند چرم را می‌کند، تا سقف چند میلیون تومان جنس به او و کارگزارش (همان تامین کننده امنیت پیج!) اعطا می‌شود. برخی افراد مانند الف جیم که در زمینه تبلیغات غذایی کار می‌کند، ماهانه تا صد میلیون تومان هم از طریق همین تبلیغات درآمدزایی می‌کنند. هادی تاکید می‌کند که این قیمت‌ها را کسی مشخص نمی‌کند و نرخ مشخصی برایشان تعیین نمی‌شود. همین به اصطلاح دارندگان صفحات و تامین کنندگان امنیت صفحات! تا حد برش خودشان پیش می‌روند.»

تامین کنندگان امنیت، عبارتی بی‌معنا

«سجاد زاهدی» کارشناس دیجیتال مارکتینگ در گفتگو با دیجیاتو تاکید میکند که هک کردن اینستاگرام به سادگی سال‌های گذشته نیست و مردم و سلبریتی‌ها نباید تمام حرف این تامین کنندگان امنیت اینستاگرامی را باور کنند. او می‌گوید این روزها عبارت تامین کننده امنیت صفحه اینستاگرامی توانسته برای بسیاری از افراد سودجو کاسبی خوبی راه‌اندازی کند: «حتی سر هک شدن یک خواننده مشهور لس آنجلسی سعی شد تا از این موضوع سواستفاده شود. برخی از افراد داخل ایران ادعا کردند که آنها صفحه را برگرداندند و در نهایت که اعلام شد بازگرداندن صفحه کار خود اینستاگرام و طی یک سری مکاتبات بوده، ادعاهای خود را پس گرفتند.»

زاهدی باور دارد که صفحات پرفالوور به دست مافیایی از این دست افراد افتاده که بیشتر از انکه به فکر تامین امنیت کاربران باشند، به فکر سودجویی‌های خود هستند:

«آنها قیمت‌های تبلیغات را تعیین می‌کنند و سلبریتی‌ها را از این می‌ترسانند که بدون ما صفحاتتان به باد فنا خواهد رفت. خودشان پیج‌های همدیگر را از دسترس خارج می‌کنند و بعد از مدتی دوباره آن را مثل روز اول برمی‌گردانند و بازی تبلیغاتی ایجاد می‌کنند. برخی از آنها ادعای همکاری با پلیس فتا را دارند و اینکه چرا پلیس فتا تاکنون اقدامی در این مورد انجام نداده پاسخی ندارد.»

 

تامین کنندگان امنیت اینستاگرام

تامین امنیت حساب کاربری شما در هر کجای اینترنت کار پیچیده ای نیست و تا زمانی که خودتان به اصطلاح عامیانه بند به آب ندهید، مشکل خاصی برایتان پیش نمی‌آید.. با فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (2FA)، انتخاب رمز مناسب و دسترسی همیشگی به ایمیلی که با آن حسابتان را می سازید راه را برای بیشتر تهدیدات متوجه حسابتان می‌بندید و در دیگر موارد نیز می‌توانید با کمی جستجو در اینترنت به راه‌حل‌های مناسبی برسید که نه هزینه مالی پشت آن است و نه مافیایی که بخواهد شما و امنیت پیج‌تان را تضمین کند.

دیجیتال مارکتینگ و یادگیری آن مستلزم تلاش و کوششی است که قرار نیست در عرض یک شب به دست بیاید اما طمع و سمی که توسط به اصطلاح پرفسوران اینستاگرامی در پوسترهای تبلیغاتی‌ خود به جامعه تزریق می‌شود باعث شده که عده زیادی گمان کنند با شرکت در یک دوره چند ساعته می‌توانند دیجیتال مارکتینگ را تمام و کمال یاد بگیرند. این کلاس‌ها بیشتر شبیه به بنگاه تبلیغاتی آموزگار کلاس و یا تبلیغات تیم‌های دیگری نظیر تامین امنیت پیج اینستاگرام می‌مانند که به مدرس کلاس مبلغی داده‌اند تا کارشان را تبلیغ کند و این دروغ اینستاگرامی را پخش نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohsen
    mohsen | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    دوساله از مسخره بودن این ادعاها حرص میخورم. این مقاله حرف دل خیلی ها بود. دمتون گرم

مطالب پیشنهادی