ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

پایان کار واحد موبایل ال‌جی: نگاهی به برترین گوشی‌ها و علت شکست آنها

در ماه‌های اخیر شایعات متعددی درباره خروج ال‌جی از بازار موبایل منتشر شده بود و ساعاتی قبل بالاخره مشخص شد که این موضوع حقیقت دارد و کره‌ای‌ها قصد دارند رسما با دنیای موبایل خداحافظی کنند. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۸

در ماه‌های اخیر شایعات متعددی درباره خروج ال‌جی از بازار موبایل منتشر شده بود و ساعاتی قبل بالاخره مشخص شد که این موضوع حقیقت دارد و کره‌ای‌ها قصد دارند رسما با دنیای موبایل خداحافظی کنند. اما ال‌جی در راه طراحی و تولید گوشی‌‌های هوشمند مسیری همراه با خلاقیت‌های خاص و گاه متفاوت از دیگر رقبا را پیموده است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به چند گوشی خلاقانه ال‌جی داشته باشیم و دلیل شکست برخی از آنها را مرور کنیم.

ال‌جی G2 (سال ۲۰۱۳)

ال‌جی

اولین گوشی سری G ال‌جی یعنی اپتیموس G یک پرچمدار بسیار خوب در مقایسه با گوشی‌های سامسونگ و HTC به حساب می‌آمد اما پایه‌های بخش موبایل ال‌جی در سال ۲۰۱۳ و با گوشی G2‌ بنا نهاده شد. زمانی که ال‌جی برای اولین بار و با G2، کلید پاور و ولوم را به قاب پشتی آورد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این ویژگی حتی تا سال ۲۰۱۶ هم در سری G حفظ شد و در G6 با حذف کلیدهای ولوم پشتی، تنها کلید پاور در این بخش باقی ماند.

G2 اما از نظر سخت‌افزار داخلی هم یک پرچمدار قدرتمند بود. این گوشی به چیپست اسنپدراگون ۸۰۰ در کنار ۲ گیگابایت رم مجهز شده بود و در مقایسه با سامسونگ گلکسی S4 و اچ‌تی‌سی وان M7 باتری قوی‌تری داشت. علاوه بر این دوربین G2 امکان فیلم‌برداری 1080p با نرخ ۶۰ فریم را داشت در حالی که در همان دوران پرچمدار سامسونگ از چنین قابلیتی بی بهره بود.

ال‌جی G3 (سال ۲۰۱۴)

ال‌جی

G3 که هم‌دوره اچ‌تی‌سی وان M8 و گلکسی S5 محسوب می‌شد از چند ویژگی برجسته بهره می‌برد که آن را در مقایسه با دیگر رقبا متفاوت می‌کرد. دوربین پشتی این گوشی قابلیتی از جاروبرقی‌های رباتیک ال‌جی را به ارث برده بود و می‌توانست با ماژول فوکوس خودکار لیزری، با سرعت و دقت بالاتری روی سوژه‌ها فوکوس کند. این قابلیت که در آن زمان نوآورانه بود حالا در بسیاری از گوشی‌های هوشمند کمپانی‌های دیگر به کار می‌رود. G3 همچنین (در کنار اوپو) یکی از اولین گوشی‌هایی بود که قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن qHD را داشت. این گوشی همچنین از اولین‌هایی به حساب می‌آمد که از شارژ وایرلس سازگار با استاندارد «چی» (Qi) پشتیبانی می‌کرد.

ال‌جی برای این گوشی یک جایگزین برای حسگر اثر انگشت یا وارد کردن پین به نام «ناک کد» ارائه کرده بود. با ناک کد می‌توانستید با لمس چهار نقطه خاص از نمایشگر به دفعات تعیین شده،‌ گوشی را آنلاک کنید. البته قطعا در همان دوران گوشی‌های دیگری که به حسگر اثر انگشت مجهز شده بودند کارایی بالاتری نسبت به ناک کد داشتند اما ایده ال‌جی در نوع خود خلاقانه محسوب می‌شد.

ال‌جی G4 (سال ۲۰۱۵)

ال‌جی

شاید بارزترین نکته در مورد پرچمدار ال‌جی G4 قاب پشتی چرمی آن در برخی مد‌ل‌ها باشد که حتی بعد‌ها توسط شرکت‌هایی از جمله هواوی، اوپو و ویوو هم کپی شد. شرکت کره‌ای همچنین برای این گوشی روی بهبود دوربین هم تمرکز کرده بود. G4 به دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی در کنار سنسور دمای رنگ مجهز شده بود تا عکس‌های دقیق‌تری ثبت کند. علاوه بر این از نظر کارایی در نور کم بهبود یافته بود تا توان رقابت با سامسونگ را داشته باشد. مشخصات دیگر این گوشی شامل درگاه میکرو اس‌دی و باتری قابل تعویض بودند؛ در حالی که سامسونگ گلکسی S6 فاقد هر دو آنها بود.

اما G4 عاری از مشکل هم نبود و بسیاری از کاربران با مشکل بوت لوپ (بالا نیامدن گوشی و ریست شدن مجدد) روبرو می‌شدند. این مشکل بعدها در بسیاری از گوشی‌های ال‌جی از جمله پرچمداران V10 و V20 هم تکرار شد تا به کابوس کاربران این شرکت بدل شود. در بسیاری از گوشی‌های ال‌جی، کاربران هیچ راهی برای حل این مشکل نداشتند و برد اصلی گوشی باید توسط سازنده تعویض می‌شد. به این ترتیب اطلاعات بسیاری از کاربران به کلی از دست می‌رفت.

ال‌جی V20 (سال ۲۰۱۶)

ال‌جی

۲۰۱۶ برای ال‌جی سالی پر دردسر بود؛ چرا که G5 (بررسی دیجیاتو) با وجود نو‌آوری‌هایی از جمله ماژول‌های قابل تعویض، یک شکست تمام عیار را برای کره‌ای‌ها رقم زد. اما در همان سال، ال‌جی V20 از راه رسید که اولین گوشی این کمپانی با مبدل دیجیتال به آنالوگ ۴ گانه محسوب می‌شد. این قطعه سخت‌افزاری تجربه صوتی بسیار با کیفیتی را برای کاربران به همراه داشت که مشابه آن در کمتر گوشی دیگری دیده می‌شد. البته بعد‌ها تقریبا همه پرچمداران از ویژگی مشابهی بهره‌مند شدند.

V20 همچنین به نمایشگر دوم ۲.۱ اینچی در بالای نمایشگر اصلی مجهز شده بود که امکان نمایش اعلان‌ها و اجرای ساده و سریع برخی اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌داد. بعدها که ال‌جی قابلیت نمایشگر همیشه روشن را به گوشی‌های خود آورد، استفاده از نمایشگر دوم در گوشی‌های پرچمدار را کنار گذاشت؛ اما در هر حال ایده نمایشگر دوم از بسیاری جهات جذاب‌تر از نمایشگر همیشه روشن بود. همچنین یکی از قابلیت‌هایی که ال‌جی V20 را هنوز هم در بین پرچمداران خاص می‌کند، باتری قابل تعویض آن است.

با این حال همان طور که گفتیم ال‌جی V20 هم گاه از مشکل بوت لوپ رنج می‌برد و همین موضوع دردسرهایی را برای بسیاری از کاربران این گوشی ایجاد کرده بود. از مشکلات دیگر این گوشی که بسیار عجیب بود به نمایشگر اصلی مربوط می‌شد. بسیاری از نمایشگرهای امولد قدیمی از مشکل سوختگی پیکسل رنج می‌بردند؛‌ یعنی اگر نمایشگر برای مدت طولانی یک تصویر یکسان را نشان می‌داد، با تغییر تصویر، همچنان سایه‌ای از تصویر قبلی در نمایشگر قابل مشاهده بود. این مشکل تقریبا هیچ وقت در LCD ها مشاهده نمی‌شد اما در کمال تعجب ال‌جی V20 از معدود گوشی‌هایی بود که با این مشکل مواجه می‌شد و مشخص نبود که ال‌جی چگونه توانسته این مشکل را به نمایشگرهای LCD بیاورد.

ال‌جی G6 (سال ۲۰۱۷)

ال‌جی

غول تکنولوژی کره با G5 در سال ۲۰۱۶ یک قدم اشتباه را برداشت. G5 برای اولین بار در بین گوشی‌ها به دوربین فوق عریض مجهز شده بود اما قابلیت تعویض ماژول‌ها آن‌قدری که ال‌جی روی آن مانور می‌داد جذاب نبود. در واقع باید G5 را شروعی برای سقوط ال‌جی در نظر گرفت. در این گوشی می‌توانستید بخش پایینی گوشی را از جای خود خارج کنید و ماژول‌های دیگر از جمله دوربین ۳۶۰ درجه، مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ برای بهبود کیفیت صدا و ماژول کم پلاس برای اضافه کردن کلیدهای فیزیکی دوربین و افزایش ظرفیت باتری را روی گوشی قرار دهید. این ویژگی بسیار شبیه به موتو مادز در برخی گوشی‌های موتورولا بود که امکان افزودن ماژول‌های اضافه‌تر را در اختیارتان قرار می‌داد. اما در حالی که موتورولا روش ساده‌تر اتصال ماژول‌ها به بیرون گوشی را در پیش گرفته بود، ال‌جی ترجیح داد به سراغ روش پیچیده‌تر و پر دردسر قرار دادن ماژول‌ها در داخل گوشی را در پیش بگیرد.

اما G6 امیدها برای بازگشت ال‌جی به دوران اوج را زنده کرد. پرچمدار سال ۲۰۱۷ با قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار همراه شده بود و برای اولین بار در سری G به نمایشگر با نسبت ۱۸ به ۹ مجهز شده بود. علاوه بر این از یک سنسور دوربین فوق عریض با رزولوشن مشابه حسگر اصلی (۱۳ مگاپیکسلی) بهره می‌برد. اما این گوشی هم با مشکلاتی همراه بود. به عنوان مثال ال‌جی به طرز عجیبی تصمیم گرفته بود که برخی از ویژگی‌ها از جمله مبدل صوتی دیجیتال به آنالوگ ۴ گانه،‌ حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و پشتیبانی از شارژ وایرلس را تنها برای مدل‌های عرضه شده در برخی مناطق جهان در نظر بگیرد. علاوه بر این G6 به جای مجهز شدن به جدیدترین چیپست پرچمدار آن روزها یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ از چیپست نسل قبل یعنی اسنپدراگون ۸۲۱ بهره می‌برد. در آن زمان شایعه شده بود که سامسونگ چیپست جدید را از پیش برای خود ذخیره کرده تا به دست دیگر شرکت‌ها نرسد اما کوالکام این موضوع را تکذیب کرد.

با وجود این‌ها G6 ثابت کرد که ال‌جی همچنان می‌تواند گوشی‌های بسیار خوبی بسازد. اما مواردی که ذکر کردیم به مذاق بسیاری از کاربران خوش نمی‌آمد. اما تصمیمات عجیب ال‌جی برای عرضه مد‌ل‌های بسیار متفاوت برای مناطق خاص بعدها هم ادامه یافت و این کمپانی مدل G8 را هم بسته به منطقه عرضه در مدل‌های با ۲ یا ۳ دوربین اصلی به بازار فرستاد.

ال‌جی V60 (سال ۲۰۲۰)

ال‌جی

آخرین گوشی پرچمدار سنتی که توسط ال‌جی ارائه شد یکی از برترین‌های این لیست است. ال‌جی V60 به چیپست پرچمدار اسنپدراگون ۸۶۵، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژدهی حدودا ۲ روزه،‌ پشیتیبانی از شارژ وایرلس و گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار همراه شد. پرچمدار سال ۲۰۲۰ ال‌جی همچنین دوربین با کیفیتی داشت و از این نظر می‌توانست با برترین‌های بازار رقابت کند. همچنین از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و مبدل صوتی دیجیتال به آنالوگ ۴ گانه بهره‌مند بود.

با این حال V60 هم مشابه دیگر گوشی‌های لیست، خالی از مشکل نبود و در مقایسه با بسیاری از رقبا کندتر شارژ می‌شد. علاوه بر این دوربین تله‌فوتو نداشت و نرخ رفرش نمایشگر هم ۶۰ هرتز استاندارد بود. با این حال همین امروز هم یک گوشی قدرتمند با شارژدهی باتری خوب و قیمت مناسب به حساب می‌آید.

ال‌جی در نهایت از بازار گوشی‌های هوشمند کناره گیری کرد. برای عدم موفقیت بخش موبایل ال‌جی دلایل متعددی را می‌توان بر شمرد. یکی از این موارد، پیاده‌سازی نادرست نوآوری‌ها است که یکی از مهمترین نمونه‌های آن طراحی ماژولار G5 به حساب می‌آید؛ در حالی که شرکت‌هایی از جمله موتورولا راهکار ساده‌تر و کاربر پسندتری را در پیش گرفتند. علاوه بر این ال‌جی در سال‌های اخیر توان رقابت با گوشی‌های با کیفیت‌تر، پیشرفته‌تر و البته خوش قیمت‌تر هواوی،‌ شیائومی، اوپو و وان‌پلاس را نداشته است. مشکل دیگر ال‌جی سیاست‌های چندگانه بسته به مناطق خاص بود که بسیاری از کاربران را ناامید کرد. دردسرهای سخت‌افزاری برخی از مدل‌ها هم به سایر مشکلات ال‌جی اضافه شد تا بسیاری از کاربران را به سمت برندهای دیگر سوق دهد.

در این مطلب از ۶ گوشی پرچمدار برتر ال‌جی گفتیم و البته باید به گوشی‌های V10، وینگ (نگاه نزدیک دیجیاتو) و جی فلکس ۲ هم به عنوان برخی از خاص‌ترین‌ها اشاره کرد. بسیاری از ما که گوشی‌های نوآورانه این کمپانی را تجربه کرده‌ایم همچنان تا سال‌ها خاطرات خوب و بدمان با برخی از آنها را از یاد نخواهیم برد. از نظر شما کدام گوشی پرچمدار ال‌جی در بین برترین‌ها جای دارد و با آن خاطره دارید؟ نظراتتان را با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • acelord
    acelord | ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

    من سری زوج الجی رو داشتم جی۲ واقعا عالی بود چراغ ناتیفیکیشن در دکمه قفل بسیار زیبا بود
    جی ۴ داشتم پشت چرمی و عالی اما داغ میکرد و برد سوخت بردم گارانتی عوض کرد و
    صفحه هم صورتی میشد و سایه داشت اما عکاسی فوق العاده و خاطرات خیلی خوبی بود اما الان حدود ۴ ساله جی ۶ دستمه گوشی عالیه واقعا سخت افزاری سرعت و ضد آب بودن من تو آب شور دریا هم بردم و اخ نگفت و عالی بوده اما واقعا بعد از جی ۶ گوشی از الجی ندیدم و عمرش تموم شده دیگه خیلی به الجی ولوت فکر میکردم اما با این تصمیم شرکت روی هواوی و شیاومی فکر میکنم که واقعا کاربر پسند هستند
    موفق باشید.... خداحافظ الحی خاطره ساز
    امیدوارم توی بقیه زمینه ها هنوز حرفی برای گفتن داشته باشه

  • Milad
    Milad | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    من LG G4 داشتم و میتونم بگم خاطرات خیلی خوبی باهاش داشتم، قاب چرمی زرشکی که حس خیلی خوبی داشت و خیلی هم خوشگل و خوشبو بود، اسپیکر پر قدرت و باکیفیت، صفحه نمایش بسیار زیبا و در آخر دوربینی که عکسای فوق العاده زیبایی میگرفت، درسته که معایبی هم داشت ولی خوبی هاش خیلی بیشتر بود، هیچوقت فراموشش نمیکنم، برای الجی آرزوی موفقیت میکنم

  • نیما
    نیما | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

    LG v10 دو میلیون پول منو اون زمان هدر داد با چند بار برد سوزیش الانم افتاده گوشه کمد همه اطلاعاتم و پولم از دست رفت الجی اصلا کارش خوب نبود باید کنار می‌کشید از بازار گوشی.

  • نیما
    نیما | ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

    LG v10 چرا يادتون رفت؟ 2 سال با این گوشی من عذاب کشیدم چند بار برد گوشی سوخت فقط و هزارتا مشکل دیگه اینا باعث شد

مطالب پیشنهادی