ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مطالعه جدید: استخدام افراد بی‌شخصیت در برخی شرکت‌ها اصلا اتفاقی نیست!

متاسفانه در برخی شرکت‌ها مدیران و کارمندانی مشغول فعالیت هستند که اصول اخلاقی و انسانی را رعایت نمی‌کنند و به اصطلاح شخصیت تاریکی دارند. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که استخدام چنین ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

متاسفانه در برخی شرکت‌ها مدیران و کارمندانی مشغول فعالیت هستند که اصول اخلاقی و انسانی را رعایت نمی‌کنند و به اصطلاح شخصیت تاریکی دارند. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که استخدام چنین افرادی در برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها کاملا اتفاقی است. اما مطالعه جدید نشان می‌دهد برخی مجموعه‌های کاری با آگاهی کامل و از روی عمد چنین نیروها و مدیرانی را استخدام می‌کنند.

مطالعه منتشر شده در نشریه «Business Ethics» با بررسی وضعیت مدیران شرکت‌های مختلف دنیا، نتایج ناامید کننده‌ای را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها به عمد مدیران و نیروهایی را با شخصیت تاریک و دارای مشکلات مختلف اعم از خودشیفتگی، بی‌هویت و حتی با ضعف‌های مختلف شخصیتی را استخدام می‌کنند تا بتوانند برخی اهداف غیر اخلاقی خود را در مجموعه کاری دنبال کنند.

محققان دانشگاه‌های چهار ایالت در سه بررسی مختلف در زمینه استخدام مدیران مالی به نتایج جالب توجهی دست پیدا کردند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه در برخی شرکت‌ها به عمد برای تصدی مدیریت برخی بخش‌ها، افرادی خودشیفته با شخصیت تاریک استخدام می‌شوند تا بتوانند کارها را به خوبی پیش ببرند. در واقع برخی شرکت‌ها به جای استخدام مدیرانی قدرتمند که مبانی اخلاقی را رعایت می‌کنند،‌ ترجیح می‌دهند با مدیرانی خودشیفته و دارای شخصیت‌ ضعیف کار کنند تا بتوانند برخی کارها را با کمک همین شخصیت‌های منفی پیش ببرند.

برای مثال شرکت‌هایی که اسناد مالی شفاف و روشنی ندارند، مجبور هستند مدیر مالی متناسب با مجموعه خود استخدام کنند. در نتیجه در شرکت‌های دارای فساد مالی، اغلب مدیران مالی با شخصیت تاریک که درگیر فساد مالی هستند،‌ مشغول فعالیت هستند. «نیک سایبرت» استاد دانشگاه مریلند می‌گوید:

«تحقیقات نشان می‌دهد استخدام چنین افرادی با شخصیت تاریک اصلا اتفاقی نیست.»

معمولا شرکت‌هایی که اصول انسانی و اخلاقی را نادیده می‌گیرند، در پروسه استخدام نیز تیپ‌های شخصیتی خاصی را انتخاب می‌کنند. خیلی خوش بینانه است اگر تصور کنیم همه شرکت‌های دنیا در حین استخدام نیروهای کاری به دنبال افرادی با شخصیت و با اعتماد به نفس بالا هستند که اصول اخلاقی و انسانی را رعایت می‌کنند. در برخی شرکت‌ها به جای توجه به مهارت‌ها و ویژگی‌های مثبت، اتفاقا مولفه‌های منفی دیگری مورد توجه قرار دارند که در استخدام به آن توجه ویژه‌ای هم نشان می‌دهند.

با این وجود محققان این تحقیق به صورت ویژه تاکید می‌کنند که مدیران قدرتمند و بزرگ دنیا لزوما افرادی با شخصیت تاریک یا خودشیفته نیستند، ولی گاهی در تصمیم گیری در استخدام نیرو، سراغ افرادی با چنین روحیه و شخصیتی می‌روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۰ فروردین ۱۴۰۰

    سرکردۀ اشخاص بی‌شخصیت هم، مانند خودش را به کار می‌گمارد
    و السلام

مطالب پیشنهادی