ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

آغاز مذاکرات اولیه برای عرضه کامیون و اتوبوس‌های روسی در بازار ایران

چند ماهی است که زمزمه فعالیت خودروسازان روسی در کشور شنیده می‌شود و در تازه ترین خبرها نیز شاهد مطرح شدن نام کمپانی های تولید کننده خودروهای تجاری هستیم که ظاهرا مذاکراتی را با طرف‌های ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

چند ماهی است که زمزمه فعالیت خودروسازان روسی در کشور شنیده می‌شود و در تازه ترین خبرها نیز شاهد مطرح شدن نام کمپانی های تولید کننده خودروهای تجاری هستیم که ظاهرا مذاکراتی را با طرف‌های ایرانی آغاز کرده اند. شرکت هایی نظیر گاز٬‌ ماز و لیاز که در سالیان دور نیز سابقه عرضه خودرو در ایران را داشته‌اند بار دیگر به جاده‌های همسایه جنوبی چشم دوخته‌اند.

خودروسازان روسی از قدیم به ساخت خودروهای جان سخت و با دوام، مشهور بودند. در بازار ایران هم برندهایی همچون لادا حضور داشته اند و تا حدودی برای مردم، شناخته شده هستند. اما روسی‌ها جدا از تولید خودروهای سواری، در ساخت خودروهای کار و تجاری هم دستی بر آتش دارند. خودروهای سنگین روسی از مقاوم‌ترین و قدرتمندترین‌ها در جهان هستند.

حال که بسیاری از شرکای اروپایی و غربی به بهانه تحریم، از همکاری با شرکت‌های ایرانی سر باز می‌زنند، چرا نباید به کار کردن با طرف‌های روسی و چینی فکر کرد؟ چینی‌ها که سال‌هاست جای پای خودشان را محکم کرده اند. اما روس‌ها که محصولات با کیفیت‌تری دارند هم می‌توانند گزینه مناسبی برای بازار خودروهای سنگین ایران باشند. گویا همین طور هم هست و در خبرها آمده که تعدادی از شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های روسی گاز، ماز و لیاز برای تولید کامیون و کشنده در ایران، پای میز مذاکره رفته اند.

کامیون های روسی

به گزارش اخبار خودرو، اولین برند خودروساز روسی که برای بازگشت به ایران، دندان تیز کرده است، کمپانی گاز (GAZ) است. این کمپانی در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی، با کمک کمپانی فورد آمریکا تاسیس شد. پیش‌تر محصولات GAZ در ایران را در قالب ون‌های چند منظوره دیده بودیم که مشهورترین آنها، ون بزرگ غزال بود که در دهه 80 شمسی، در ناوگان تاکسیرانی بسیاری از شهرهای ایران، مورد استفاده قرار گرفت.

گویا با مذاکرات انجام شده، نسل جدید ون‌های غزال به زودی روانه بازار کشورمان می‌شوند. اما در این میان، گویا بین طرف ایرانی و کمپانی GAZ، اختلافاتی بر سر نوع پیشرانه انتخابی وجود دارد. در حالی که طرف روسی می‌خواهد این ون‌ها را با موتور 2.8 لیتری به بازار ایران تحویل دهد، عرضه کننده وطنی به دنبال گرفتن امتیاز موتور 3.2 لیتری از آنهاست.

کامیون های روسی

دیگر برند روسی فعال در ساخت خودروهای سنگین و نیمه سنگین، کمپانی یوآز است که سال گذشته توانست قرارداد همکاری با شرکت سروش دیزل را به انعقاد برساند. اگرچه یوآز نسبت به دیگر هم وطنانش، پیش دستی کرد و زودتر جرقه حضور در بازار ایران را زد، اما هنوز که هنوز است، تعداد بسیار کمی از شاسی بلند پاتریوت را در حال تردد در خیابان‌ها می‌توان دید و به نظر می‌رسد که یوآز و شریک ایرانی‌اش برای تقویت حضور خودشان در بازار، باید سرعت عمل بیشتری به خرج دهند. البته آنها در کنار پاتریوت، می‌خواهند که دو محصول دیگر به نام‌های پیکاپ و پروفی را هم تولید و به دست خریداران ایرانی برسانند.

کامیون های روسی

ماز، یکی از مهم‌ترین برندهای روسی فعال در صنعت خودروهای کار و تجاری است. این برند به واسطه همکاری با شرکت آذهایتکس، توانسته در سال‌های گذشته ذهنیت خوبی از خود در ذهن کامیون سواران ایرانی، بر جا بگذارد. ماز که در تولید محصولاتش از تکنولوژی مرسدس بنز استفاده می‌کند، در بازار ایران طرفداران خاص خود را دارد و بسیاری از مالکانش، خرید آن را به کامیون‌ها و کشنده‌های بی کیفیت چینی، ترجیح می‌دهند.

سهام اصلی ماز اکنون متعلق به کشور بلاروس است، اما 85 درصد از تولیدات سالانه این شرکت فقط به روسیه صادر می‌گردد. در دور جدید حضور ماز در ایران، قرار شده که افزون بر تولید کامیون و کشنده، مونتاژ اتوبوس‌های این برند در کشورمان هم مورد بررسی قرار گیرد. با گسترش همکاری‌های ایران و روسیه، به موازات حضور خودروسازان روسی در ایران، پیش بینی می‌شود که شرکت‌های ایرانی هم بار دیگر به فکر صادرات به روسیه بیفتند.

کامیون های روسی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی