ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مرسدس بنز EQS معرفی شد؛ پرچمدار اشتوتگارتی‌ها برای رقابت با تسلا مدل S

پس از یک کمپین تبلیغاتی طولانی و گسترده، مرسدس بنز بالاخره از سدان لوکس و الکتریکی EQS پرده‌برداری کرد. این مدل که در حقیقت نسخه تولیدی کانسپت ویژن EQS محسوب می‌شود، با انبوهی از تکنولوژی‌های ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۵

پس از یک کمپین تبلیغاتی طولانی و گسترده، مرسدس بنز بالاخره از سدان لوکس و الکتریکی EQS پرده‌برداری کرد. این مدل که در حقیقت نسخه تولیدی کانسپت ویژن EQS محسوب می‌شود، با انبوهی از تکنولوژی‌های پیشرفته وارد میدان شده تا تعریفی نوین از حمل و نقل سبز ارائه کند.

کانسپت ویژن EQS
نسخه تولیدی EQS

طراحی شده برای آینده

با آنکه به نظر می‌رسد مرسدس بنز EQS در مقایسه با نسخه کانسپت بخش زیادی از جذابیت‌های ظاهری خود را از دست داده، ولی با وجود این پرچمدار برقی اشتوتگارتی‌ها کماکان چهره‌ای منحصر بفرد و متمایز دارد. این خودرو پایه‌گذار فلسفه‌ طراحی جدیدی برای خانواده EQ بوده و دیگر مدل‌های این سری با ظاهری مشابه تولید خواهند شد.

با توجه به اینکه EQS بر مبنای یک پلتفرم اختصاصی توسعه پیدا کرده، گوردون واگنر و دیگر طراحان کمپانی با آزادی عمل کامل قسمت‌های مختلف این سدان پرچمدار را شکل داده‌اند. این خودرو کاپوت بسیار کوتاه و کم ارتفاعی دارد، این امر سبب شده فاصله دماغه و ستون A کمتر از حد معمول باشد که آن هم شیب زیاد شیشه جلو را در پی داشته است.

قوسی که از ستون A خودرو آغاز شده، به زیبایی تا انتها و روی صندوق عقب امتداد پیدا کرده است. مرسدس بنز از این سبک طراحی با نام «کمان واحد» یاد می‌کند. اما نکته جالب اینکه کاپوت جلوی EQS ثابت بوده و فقط تکنسین‌های مرسدس بنز می‌توانند در مواقع لازم آن را باز کنند. شاید بپرسید در این حالت مثلا دسترسی به محفظه شیشه‌شوی به چه صورت خواهد بود. در پاسخ باید گفت برای پر کردن این محفظه یک دریچه روی گلگیر جلوی سمت راننده تعبیه شده است.

در نمای روبرو، پنل مشکی براق که لوگوی بزرگ مرسدس بنز را در خود جای داده، اصلی‌ترین المان است. در زیر این پنل، ستاره‌های سه‌پر ریز پخش شده و افکت سه‌بعدی زیبایی خلق کرده‌اند. در دو طرف این پنل چراغ‌های اصلی با سه LED کوچک داخلی قرار دارند. گرافیک این LEDها به شکلی است که دیگر مدل‌های سری S (شامل S کلاس و GLS) را در ذهن تداعی می‌کنند. یک نوار LED باریک هم دو چراغ اصلی را بهم متصل کرده است.

در نمای عقب، چراغ‌ها طبق روال پرتکرار این روزهای جهان خودرو ساختاری سرتاسری دارند. مرسدس بنز می‌گوید در طراحی گرافیک چراغ‌های این بخش از رشته‌های یک لامپ حبابی قدیمی الگوبرداری کرده است.

در هر حال سبک طراحی مرسدس بنز EQS متفاوت از دیگر محصولات کمپانی و سایر رقبا است و نمی‌توان آن را زیبا یا زشت توصیف کرد. البته پیش از این کرایسلر با مدل کنکورد مدل 2001 از سبک تقریبا مشابهی پیروی نموده، ولی محصول اشتوتگارتی‌ها از نسبت‌هایی کاملا متفاوت برخوردار است.

کابینی بسیار مدرن

کابین EQS آمیزه‌ای از تکنولوژی و کیفیت است. همانطور که از قبل نیز مشخص بود، EQS با یک پنل 56 اینچی با نام هایپراسکرین قابل انتخاب خواهد بود. این پنل سرتاسری توسط شیشه بسیار مقاوم محافظت شده و میزبان سه نمایشگر OLED است. نمونه نصب شده در پشت فرمان ابعادی برابر با 12.3 اینچ داشته و اطلاعات مورد نیاز راننده را نمایش می‌دهد.

اما بزرگی نمایشگر حاضر در قسمت میانی که برای کنترل سیستم اینفوتینمنت کاربرد دارد، 17.7 اینچ است! یک نمایشگر 12.3 اینچی هم در برابر دیدگان سرنشین کناری تعبیه شده تا او هم از صفحه اختصاصی خود لذت ببرد! بد نیست بدانید برای اینکه محتوای نمایشگر مخصوص سرنشین کناری باعث حواس‌پرتی راننده نشود، یک دوربین همواره چشمان او را زیر نظر می‌گیرد. اگر سیستم‌های کامپیوتری متوجه شوند که راننده حین رانندگی قصد نگاه کردن به نمایشگر کناری را دارد، بلافاصله آن را خاموش می‌کنند!

سیستم MBUX در مرسدس EQS توسط یک پردازنده 8 هسته‌ای به همراه 24 گیگابایت رم اجرا می‌شود

ذکر این نکته ضروری است نمایشگر اختصاصی سرنشین کناری برای کنترل پیام‌ها، مدیریت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و همچنین فعال کردن سیستم تهویه مطبوع، نورپردازی داخلی و یا سیستم صوتی کاربرد دارد. به غیر از این‌ها، سرنشین کناری می‌تواند با این نمایشگر و از طریق هدفون بلوتوث به آهنگ‌های دلخواه خود گوش داده و یا در مسیریابی به کمک راننده بشتابد.

برای کسانی که نگران هستند استفاده از هایپراسکرین پیچیده و دشوار باشد، مرسدس بنز قابلیتی به نام «لایه صفر» (zero layer) تعریف کرده است. با فعال کردن این قابلیت، چینش منوها و اجزای مختلف در هایپراسکرین ساده‌تر می‌شود. البته اشتوتگارتی‌ها تریم EQS 450 را با داشبورد نسل کنونی S کلاس عرضه خواهند کرد. این داشبورد دارای یک نمایشگر 12.8 اینچی ایستاده برای سیستم اینفوتینمنت و یک نمایشگر 12.3 اینچی برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده است.

تکنولوژی‌های پیشرفته

همانند S کلاس، مرسدس بنز EQS با تجهیزاتی بسیار پیشرفته به دست مشتریان خواهد رسید. این سدان الکتریکی در حالت استاندارد به سیستم مسیریاب مبتنی بر واقعیت افزوده مجهز خواهد بود. این سیستم در همکاری با سیستم هداپ دیسپلی، گرافیک و علامت‌ها رو طوری مقابل دید راننده منعکس می‌کند که گویی آنها واقعا روی سطح مسیر قرار دارند.

پکیج سیستم‌های کمکی راننده در EQS بصورت استاندارد و با تمام سامانه‌ها موجود است. این سامانه‌ها عبارتند از کروز کنترل تطبیق‌پذیر Distronic، دستیار فرمان با قابلیت تعویض خودکار خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک و اخطار برخورد از پشت و بغل.

سیستم اخطار برخورد اگر تشخیص دهد که هنگام پیچیدن، ممکن است اتومبیل دیگری از بغل به شما بکوبد، سریعا وارد عمل شده و از وقوع تصادف پیشگیری می‌کند.

مرسدس EQS از تکنولوژی Pre-Safe Impulse Side نیز سود می‌برد. این تکنولوژی اگر در یک سناریو تشخیص دهد که برخورد از بغل قطعی است، در کسری از ثانیه ارتفاع خودرو را به اندازه 2.8 اینچ بالا می‌برد، تا ضربه در شاسی پخش شود.

سیستم رانندگی نیمه‌خودکار Drive Pilot جزو تکنولوژی‌های پیشرفته EQS است. این سیستم در ترافیک و تا حداکثر سرعت 37 مایل (59 کیلومتر) در ساعت، راننده را از حفظ دستان خود روی فرمان بی‌نیاز می‌کند.

دیگر تکنولوژی جالب پرچمدار جدید اشتوتگارتی‌ها Power Nap نام دارد. این تکنولوژی در مواقعی مثل شارژ کردن خودرو در ایستگاه شارژ، با خم کردن صندلی‌های جلو، بالا بردن شیشه‌ها، تار نمودن سقف پانورامیک و همچنین پخش موزیک آرام، موجبات استراحت راننده و سرنشین کناری را فراهم می‌کند!

علاوه‌بر مواردی که برشمردیم، باید به فیلتر HEPA و سنسور پایش کیفیت هوا نیز اشاره کنیم. این دو در همکاری با قابلیت Energizing Air Control به راننده اجازه می‌دهند مدام وضعیت کیفیت هوای داخل و بیرون کابین را تحت نظر داشته باشد.

فیلتر HEPA از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به داخل کابین پیشگیری می‌کند

مشخصات فنی فوق‌العاده

مرسدس بنز EQS ابتدا در دو تریم وارد بازار می‌شود. تریم پایه حامل کد 450+ و تریم رده‌بالا حامل کد 580 4MATIC خواهد بود. انرژی‌بخش هر دو تریم پک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 108.7 کیلووات ساعتی است. اما تریم 450+ نیروی خود را از یک موتور الکتریکی که روی محور عقب نصب شده، دریافت می‌کند. این موتور 329 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور داشته و در عرض 6.2 ثانیه سرعت خودرو را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت می‌رساند.

آپشن جذاب چهار چرخ فرمانپذیر برای EQS هم عرضه می‌شود

در مقابل پیشرانه EQS 580 4MATIC همانگونه که از نامش نیز قابل حدس است، از دو موتور الکتریکی تشکیل یافته و هر چهار چرخ آن محرک هستند. این دو موتور در مجموع 516 اسب بخار قدرت و 828 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. با تکیه بر این پیشرانه قدرتمند، EQS 580 4MATIC می‌تواند در عرض 4.1 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت برساند.

مرسدس بنز نسخه‌ای 715 اسب بخاری از EQS را بعدا معرفی خواهد کرد

مرسدس بنز برد حرکتی خانواده EQS را طبق استاندارد WLTP برابر با 770 کیلومتر اعلام کرده است. البته با توجه به اینکه این چرخه‌های این استاندارد تطابق کمتری با شرایط روزمره دارد، بعید است EQS بتواند به رقم مذکور دست پیدا کند. در هر حال مرسدس بنز ادعا می‌کند ایرودینامیک فوق پیشرفته یکی از عوامل مهم در دستیابی به چنان رکورد قابل توجهی است.

اشتوتگارتی‌ها تاکید دارند EQS با ضریب درگ 0.20cd ایرودینامیک‌ترین خودروی تولید سری دنیا است

سفینه زمینی مرسدس، از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند و با 35 دقیقه اتصال به یک سوکت 110 کیلوواتی، تا 80 درصد از ظرفیت باتری آن پر می‌شود. برای پر شدن باتری از طریق برق 240 ولتی هم، باید 11 ساعت در انتظار بسر برد.

برخلاف پورشه تایکان و یا هیوندای آیونیک 5 که از نرخ شارژ 350 کیلوواتی پشتیبانی می‌کنند، حداکثر سرعت شارژ EQS از 200 کیلووات فراتر نمی‌رود. در صورت استفاده از چنین سوکتی، با 15 دقیقه شارژ انرژی لازم برای پیمایش مسافت 300 کیلومتری در باتری EQS ذخیره می‌شود.

قرار است مرسدس بنز EQS را با باتری 90 کیلووات ساعتی نیز تولید کند.

قیمت و زمان عرضه

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، فروش EQS از پاییز امسال آغاز خواهد شد. این خودرو یکی از ده مدل برقی است که مرسدس بنز قبل از سال 2022 عرضه خواهد کرد. در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده، ولی قیمت تریم پایه 450+ حدود 110 هزار دلار و قیمت تریم 580 حدود 120 هزار دلار تخمین زده می‌شود. قیمت مجهزترین نسخه هم حدود 150 هزار دلار پیش‌بینی شده است. پورشه تایکان، تسلا مدل S و لوسید Air اصلی‌ترین رقبای مرسدس بنز EQS به شمار می‌روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

    رقیب تسلا !!!!!!! اصلا تسلا در حدی نیست که بخواد با بنز رقابت کنه ،،، ایلان ماسک برای اینکه دید بازار ماشین های الکتریکی خالیه زودتر از همه شروع کرد و با یه سری ماشین های پر از اشکال تونست موفقیتی نسبی اونم بیشتر در آمریکای شمالی به دست بیاره ،،،، از الان به بعد وضعیت فرق میکنه بنز و آئودی و ..... دیگه رسما اومدن در این ضمینه از الان به بعد هم موقع این خودروهاست ،،،، لطفا ایلان ماسک رو بزرگ نکنید ایشون دست پرورده ی نظام سرمایه داری آمریکاس که مدتیه روی این آقا حساب باز کردن و دارن کلی پول به دست میارن دوره اش هم کوتاهه ،، معلومه دیگه وقتی بودجه درست حسابی به ناسا ندی برای صنعت موشک سازی و اسپیس ایکس رو ساپورت کنی همین میشه از دوره ی ترامپ هم شروع شد این مسائل که جمهوری خواهان کلا دنبال پول هستن همین ،،،،، ایلان ماسک ایده پردازیه که فقط فکرش مریخه و تا هنوز به مریخ دست پیدا نکرده میخواد ایده هاش رو روی زمین پیاده کنه هر دفعه ببینه یکی از شرکتهاش داره افت میکنه زود یه ایده ی دیگه به ذهنش میرسه مثل حفاری تونل و ...... که همشون بیخوده فقط بودجه حروم کردنه ،،،، ساپورت کردن همچین انسانهایی دور از عقلانیته

    • abbasjan
      abbasjan | ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

      زیاد رائفی پور گوش نکن برات خوب نیست 😏

  • Mojtaba_Mousavi
    Mojtaba_Mousavi | ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

    بازم این خارجیا از پراید ما کپی برداری کردن !

مطالب پیشنهادی