ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بنیاد بیل گیتس بار دیگر با کمک مالی، از پروژه ریشه کن کردن مالاریا حمایت کرد

شرکت بیوتکنولوژی «اکسیتک» در پروژه‌ای با هدف ریشه کن کردن پشه‌هایی که می‌توانند بیماری‌هایی مانند مالاریا و تب دانگ را منتقل کنند، تصمیم دارد تا صدها میلیون پشه‌ با ژنتیک دستکاری شده را در سطح ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

شرکت بیوتکنولوژی «اکسیتک» در پروژه‌ای با هدف ریشه کن کردن پشه‌هایی که می‌توانند بیماری‌هایی مانند مالاریا و تب دانگ را منتقل کنند، تصمیم دارد تا صدها میلیون پشه‌ با ژنتیک دستکاری شده را در سطح شهر فلوریدا رها کند.بنیاد بیل گیتس با کمک مالی خود از این شرکت و پروژه‌ای که در دست دارند حمایت کرده است.

بنیاد بیل گیتس در تاسیس این شرکت نقش داشته و در سال ۲۰۱۸ نیز برای این پروژه خاص، ۴.۱ میلیون دلار کمک مالی کرد تا به کاهش بیماری مالاریا در آمریکای شمالی و جنوبی، جنوب آسیا و شرق آفریقا کمک کند. پشه‌های ماده برای تامین مواد غذایی مورد نیاز برای تخم ریزی، از خون انسان و حیوانات تغذیه می‌کنند در حالی که پشه‌های نر به این مواد نیازی ندارند و نیش نمی‌زنند.

به همین دلیل، در این پروژه ژنتیک پشه‌ها را با کمک مهندسی ژنتیکی به گونه‌ای تغییر می‌دهند تا فقط بتوانند لارو نر به وجود آورند. این پروژه می‌تواند راه فوق‌العاده‌ای برای کنترل مالاریا باشد و جان صدها هزار نفر در سال را نجات دهد، اما از طرفی می‌تواند شکست بخورد و بیماری‌ها و مشکلات زیست محیطی بیشتری را به وجود آورد.

گیتس از مدت‌ها پیش در تلاش برای ریشه کن کردن بیماری مالاریا است. موسسه خیریه او سال‌هاست که هزینه زیادی را به تولید واکسن مالاریا اختصاص می‌دهد و از سال ۲۰۱۶ در حال انجام تحقیقاتی است تا بتواند با کمک مهندسی ژنتیک، پشه‌هایی را پرورش دهد که بتوانند این بیماری را ریشه کن کنند. البته این تحقیقات از زمانی شروع شد که یک سال از رهاسازی پشه‌های این شرکت در برزیل گذشته بود.

بیل گیتس از مدت‌ها پیش تحت فشار تئوری‌های توطئه بی اساس قرار گرفته در حالی که در واقعیت کمک‌های بشردوستانه زیادی انجام داده است. گرچه او اخیرا در بحثی گفت که ایالات متحده نباید فرمول واکسن کووید-۱۹ را در اخیتار کشور‌های فقیر جهان قرار دهد و برای این حرف مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت.

منتقدان زیادی اعلام کردند که در پروژه اکسیتک مشکلات علمی وجود دارد و آزمایش‌های ایمنی آن به اندازه کافی انجام نشده است. هیچ شواهدی مبنی بر کاهش بیماری مالاریا یا حتی عدم ایجاد مشکلات جدید در محیط زیست در فلوریدا وجود ندارد و همچنان جامعه محلی فلوریدا و فعالان محیط زیست شدیدا با انجام این پروژه در چنین وسعتی مخالف‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • darklight
    darklight | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    احتمالا بحث عقیم سازی دیگری در آفریقا مطرح است وگرنه این بابا هنوز جای کمک های قبلیش برای آفریقایی ها درد می کنه.

    • anaxeonoldminds
      anaxeonoldminds | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

      مدرک بیار. اها مدرک نداری حواسم نبود.

مطالب پیشنهادی