ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس با دهمین پرواز موفق خود رکورد زد

اسپیس ایکس برای اولین بار راکت فالکون ۹ را در دهمین پرواز به کار گرفت تا آستانه جدیدی را در زمینه استفاده مجدد از راکت‌های فضایی به وجود بیاورد. فالکون ۹ امروز از مرکز SLC-40 ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

اسپیس ایکس برای اولین بار راکت فالکون ۹ را در دهمین پرواز به کار گرفت تا آستانه جدیدی را در زمینه استفاده مجدد از راکت‌های فضایی به وجود بیاورد.

فالکون ۹ امروز از مرکز SLC-40 اسپیس ایکس در پایگاه «کیپ کاناورال» در فلوریدا پرتاب شد. این راکت حامل ۶۰ ماهواره جدید استارلینک بود که به جمع ماهواره‌های قبلی این شرکت اضافه می‌شوند. اسپیس ایکس با ماهواره‌های استارلینک می‌خواهد دسترسی گسترده به اینترنت ماهواره‌ای را در اکثر نقاط کره زمین از جمله نقاط دور از دسترس ممکن کند.

دهمین پرتاب فالکون ۹ برای اسپیس ایکس اهمیت زیادی داشت چون ایجاد راکتی که بتواند بارها و بارها مورد استفاده مجدد قرار بگیرد، یکی از اهداف بلندمدت این شرکت بود. اسپیس ایکس تا مدت‌ها درگیر فرود مجدد راکت‌های خود بود اما حالا بدون مشکل می‌تواند اکثر بوسترهایش را در سکوی فرود با موفقیت دریافت کند.

بوستر فالکون ۹ که امروز در سکوی Just Read The Instructions در اقیانوس اطلس فرود آمد، می‌تواند دوباره در ماموریت‌های اسپیس ایکس استفاده شود. به گفته ناسا، این شرکت فضایی خصوصی آن‌قدر در امر پرتاب و دریافت مجدد راکت‌های مرحله‌ی اول خود مهارت پیدا کرده که دیگر به ندرت نیازمند تولید راکت‌های جدید خواهد شد. البته اسپیس ایکس همچنان به تولید بوسترها ادامه می‌دهد، اما هدف اصلی آن کاهش هزینه‌ها از طریق استفاده مجدد از راکت‌های موجود است و از ابتدای سال تاکنون هیچ بوستر جدیدی تولید نکرده است.

اسپیس ایکس پنج‌شنبه هفته پیش موفق شد دومین سیستم راکتی خود موسوم به استارشیپ را به پرواز دربیاورد و برای اولین بار با موفقیت روی زمین بنشاند. استارشیپ SN15 بامداد روز پنج‌شنبه ساعت ۲:۵۴ به وقت ایران به فضا پرتاب شد و تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری بالا رفت. این فضاپیما برخلاف آزمایش‌های قبلی‌ توانست با موفقیت روی سکو فرود بیاید. اسپیس ایکس با استارشیپ می‌خواهد بستر سفرهای فضایی به ماه و مریخ را ممکن کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی