ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رمزارز چیا می‌تواند یک حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را در ۴۰ روز خراب کند

چیا (Chia) به ادعای سازنده‌اش، یک رمزارز دوستدار محیط زیست است و برخلاف بیت کوین آسیب چندانی به محیط زیست نمی‌زد چرا که انرژی زیادی مصرف نمی‌کند. با این حال به نظر می‌رسد رمزارز چیا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

چیا (Chia) به ادعای سازنده‌اش، یک رمزارز دوستدار محیط زیست است و برخلاف بیت کوین آسیب چندانی به محیط زیست نمی‌زد چرا که انرژی زیادی مصرف نمی‌کند. با این حال به نظر می‌رسد رمزارز چیا به سبک خودش می‌خواهد برای محیط زیست ضرر داشته باشد که آن، تخریب قطعات در مدتی کوتاه است.

این رمزارز مورد توجه زیادی قرار گرفته و انتظار می‌رود در آینده یک بحران ایجاد کند. در حقیقت Chia می‌تواند منجر به کمبود هارد دیسک و حافظه SSD در بازار شود.

قبلا در مقاله‌ای در دیجیاتو شما را با چیا آشنا کردیم. این رمزارز برخلاف بیت کوین که از «اثبات کار» (Proof of Work) استفاده می‌کند، روی اثبات فضا و زمان اجرا می‌شود بنابراین برای بدست آوردنش به فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده نیاز دارید.

در حالی که برخی تولیدکنندگان با افزایش فروش محصولاتشان مواجه شده‌اند، برخی کمپانی‌ها مانند «Galax» گفته‌اند که در صورت استفاده از آن‌ها برای استخراج چیا، دیگر گارانتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. حالا دلیل چنین موضوعی مشخص شده است.

طبق گزارش یک وب‌سایت چینی، استخراج مداوم رمزارز چیا به وسیله یک حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت می‌تواند عمر آن را به ۴۰ روز کاهش دهد. در حالت عادی عمر چنین حافظه‌ای ۵ تا ۱۰ سال است.

رمزارز چیا

افزایش ظرفیت حافظه SSD به معنای عمر بالاتر است، اما همین حافظه‌ها هم در برابر استخراج Chia تسلیم می‌شوند و از بین می‌روند. استخراج این رمزارز به وسیله حافظه‌های SSD با ظرفیت ۱ و ۲ ترابایت به ترتیب عمر آن‌ها را به ۸۰ و ۱۶۰ روز کاهش می‌دهد. باید به این موضوع اشاره کنیم که در این گزارش اشاره‌ای به برندهای این حافظه‌ها نشده است.

با توجه به اینکه قیمت حافظه‌های SSD‌ در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته، کاربران می‌توانند به راحتی نمونه‌های خراب را با مدل‌های جدید جایگزین کنند که البته برخلاف هدف Chia است. چنین روندی نه تنها به ضرر محیط زیست تمام می‌شود، بلکه به خط تولید شرکت‌ها هم فشار می‌آورد.

کاربران می‌توانند به سراغ حافظه‌های SSD مخصوص استخراج رمزارز بروند، اما قیمت بالایی دارند و بسیاری از افراد حاضر به خرید آن‌ها نیستند.

Chia بیش از یک هفته پیش با قیمت ۱۸۰۰ دلار از راه رسید، اما حالا قیمتی نزدیک به ۱۱۰۰ دلار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی