ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رونمایی گوگل از ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های پوست، مو و ناخن

گوگل در جریان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان، از ابزار جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد که می‌تواند در تشخیص بیماری‌های پوست، مو و ناخن نقش یک دستیار هوشمند را برعهده بگیرد. این سیستم جدید ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

گوگل در جریان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان، از ابزار جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد که می‌تواند در تشخیص بیماری‌های پوست، مو و ناخن نقش یک دستیار هوشمند را برعهده بگیرد.

این سیستم جدید که به عنوان ابزاری هوشمند در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، موفق به دریافت نشان CE اروپا نیز شده و قرار است اواخر سال جاری میلادی عرضه شود، اما فعلا نمی‌تواند جایگزین روش‌های تشخیص پزشکی شود و تنها نقش دستیار را بازی خواهد کرد.

به اعتقاد یکی از متخصصان سرطان، پیشرفت در حوزه سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا راهکارهای درمانی متناسب‌تری را برای بیماران دنبال کنند. ابزار جدید گوگل می‌تواند ۲۸۸ بیماری پوستی مختلف را تشخیص دهد، اما هنوز نمی‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای روش‌های تشخیص و درمان پزشکی استفاده کرد.

توسعه چنین سیستمی در حدود سه سال طول کشیده و تاکنون این ابزار با کمک بیش از ۶۵ هزار تصویر گرفته شده از بیماری‌های مختلف پوستی، آموزش دیده است. همچنین میلیون‌ها تصویر از شرایط مختلف نگران کننده برای بیماری‌های پوستی به داده‌های این سیستم هوشمند وارد شده‌اند. در بین این تصاویر هزاران مورد عکس از پوست سالم و بیمار وجود دارد که مربوط به افراد سفید و رنگین پوست است.

این ابزار، علاوه بر داده‌های گسترده‌ از تصاویر پوستی، بیماران را ملزم به پاسخگویی آنلاین به برخی سوالات می‌کند تا در تشخیص بیماری موفق‌تر عمل کند. در توسعه این سیستم از ابزارهای قبلی طراحی شده توسط گوگل برای یادگیری تشخیص علائم بیماری‌هایی مانند سرطان و سل نیز استفاده شده است.

گوگل می‌گوید هر سال حدود ۱۰ میلیارد رکورد جستجو برای مشکلات پوست، مو و ناخن در موتور جستجوی این شرکت انجام می‌شود.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) هنوز مجوز استفاده از این ابزار را تایید نکرده، اما مدل مشابهی از همین ابزار توسط شرکت انگلیسی Optellum اخیرا تاییدیه FDA را دریافت کرده که به عنوان دستیار هوشمند در تشخیص سرطان ریه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی