ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از احتمال تشخیص زودهنگام آلزایمر با کمک آزمایش خون خبر می‌دهند

در حالیکه علت دقیق ابتلا به آلزایمر هنوز ناشناخته است، محققان در تلاشند تا به راهکارهایی برای تشخیص زودهنگام این بیماری دست پیدا کنند. مطالعات انجام شده از رابطه احتمالی بین غلظت برخی پروتئین‌ها در ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

در حالیکه علت دقیق ابتلا به آلزایمر هنوز ناشناخته است، محققان در تلاشند تا به راهکارهایی برای تشخیص زودهنگام این بیماری دست پیدا کنند. مطالعات انجام شده از رابطه احتمالی بین غلظت برخی پروتئین‌ها در خون و تشخیص زودهنگام الزایمر خبر می‌دهند.

برخی نشانگرهای زیستی می‌توانند ابتلا به بعضی بیماری‌ها را قبل از ظهور علائم اولیه تشخیص دهند. تشخیص زودهنگام می‌تواند نقش موثری در درمان چنین بیماری‌هایی داشته باشد.

تشخیص زودهنگام آلزایمر اهمیت زیادی در درمان و پیشگیری به نوع حاد آن دارد. در نتیجه محققان تاکنون آزمایش‌های بسیاری اعم از تشخیص با کمک حس بویایی تا بررسی آزمایش خون و معاینه چشم انجام داده‌‌اند تا بلکه به راهکاری مطمئن برای تشخیص زودهنگام این بیماری دست پیدا کنند.

تشخیص آلزایمر

در مطالعات اولیه انجام شده، محققان با نمونه‌گیری خون متوجه شدند که برخی پروتئین‌ها به نام تاو و آمیلوئید که تصور می‌شود باعث تشکیل پلاک‌های سمی مغز می‌شوند، می‌توانند با ابتلا به آلزایمر ارتباط داشته باشند.

در مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز، دامنه تحقیقات گسترش یافت. دانشمندان با تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون بیش از ۴۸۰۰ فرد میانسال و سالخورده که حدود یک دهه پیش جمع آوری شده بودند، در حدود ۵۰۰۰ پروتئین متفاوت را مورد توجه قرار دادند. درنهایت مشخص شد که میزان غلظت ۳۸ پروتئین، از بین موارد شناسایی شده می‌تواند با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط باشد.

در مرحله بعدی، محققان سطح پروتئین را در نمونه‌های خون گرفته شده از بیش از ۱۱۰۰۰ نفر فرد جوان اندازه‌گیری کردند. این نمونه‌ها بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ جمع آوری شده بودند. محققان نمونه‌های خون مربوط به سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ این افراد را نیز مورد بررسی قرار دادند. سطح غیرطبیعی ۱۶ پروتئین از بین ۳۸ پروتئین مربوطه در نمونه‌ها مشهود بود.

نتایج اولیه این مطالعه نشان می‌دهد که میزان غلظت یکی از پروتئین‌های خون به نام SVEP1، می‌‌تواند در تشخیص زودهنگام آلزایمر نقش داشته باشد. یکی از محققان این پروژه می‌گوید، این تحقیق یکی از جامع‌ترین تجزیه و تحلیل‌های انجام شده در نوع خود تا به امروز است که به تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌تواند کمک کند.

محققان در تلاشند غلظت سایر پروتئین‌ها را در نمونه‌های خون مورد بررسی قرار دهند که می‌تواند نقش مهمی در تشخیص سریع‌تر این بیماری داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی