ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید از اثربخشی بالای واکسن فایزر و آسترازنکا روی گونه هندی کرونا خبر می‌دهد

بنابر پژوهش بهداشت عمومی بریتانیا (PHE)، واکسن توسعه یافته توسط شرکت‌های فایزر و آسترازنکا روی گونه هندی کرونا اثربخشی بالایی دارند. این تحلیل که در فاصله ۱۶ فروردین تا ۲۶ اردیبهشت (۵ آوریل تا ۱۶ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

بنابر پژوهش بهداشت عمومی بریتانیا (PHE)، واکسن توسعه یافته توسط شرکت‌های فایزر و آسترازنکا روی گونه هندی کرونا اثربخشی بالایی دارند.

این تحلیل که در فاصله ۱۶ فروردین تا ۲۶ اردیبهشت (۵ آوریل تا ۱۶ مه ۲۰۲۱) صورت گرفته، نشان می‌دهد که واکسن فایزر در برابر بیماری علائم‌دار ناشی از گونه هندی کرونا تا ۸۸ درصد موثر است که البته این اثربخشی مربوط به دو هفته پس از تزریق دوز دوم می‌شود. اثربخشی این واکسن روی گونه بریتانیایی به ۹۳ درصد می‌رسد.

واکسن آسترازنکا اگرچه عملکرد پایین‌تری در مقایسه با واکسن فایزر دارد، با این حال اثربخشی آن دو هفته پس از تزریق دوز دوم به ۶۰ درصد می‌رسد که کمتر از اثربخشی ۶۶ درصدی روی گونه بریتانیایی است.

علت این تفاوت در اثربخشی می‌تواند مربوط به تزریق دیرتر دوز دوم واکسن آسترازنکا در مقایسه با نماینده فایزر باشد. طبق داده‌ها، واکسن آسترازنکا برای اینکه به حداکثر اثربخشی‌اش دست پیدا کند، به زمان بیشتری نیاز دارد بنابراین محافظت آن از بدن می‌تواند مدت زمان بیشتری طول بکشد.

واکسن کرونا آسترازنکا گونه هندی کرونا

همین موضوع باعث شده وزیر بهداشت بریتانیا، «مت هنکاک» به اهمیت بالای دوز دوم اشاره کند:

«حالا مشخص است که دوز دوم چقدر برای بهترین حفاظت ممکن در برابر کووید-۱۹ و گونه‌هایش مهم است. همه باید در صورت امکان دوز دوم را تزریق کنند.»

در کنار محافظت از بدن در برابر کووید-۱۹، PHE گفته انتظار دارد که اثربخشی آن برای جلوگیری از بستری شدن بیماران و همچنین مرگ و میر بیشتر باشد:

«این پژوهش به ما اطمینان خاطر می‌دهد که دو دوز این واکسن‌ها باعث سطح بالایی محافظت در برابر بیماری علائم‌دار ناشی از گونه هندی کرونا (B.1.617.2) می‌شود و انتظار داریم در جلوگیری از بستری شدن بیماران و همچنین مرگ و میر، موثرتر هم باشد.»

در حالی که واکسیناسیون در اکثر کشورهای پیشرفته جهان آغاز شده، گونه‌های جدید کووید-۱۹ تبدیل به کابوسی برای سیاست‌مداران و مردم سراسر جهان شده. در هفته‌های اخیر گونه هندی کرونا فشار مضاعفی به سیستم درمانی هند وارد کرده و مرگ و میر را بطور فزاینده‌ای افزایش داده. حالا پژوهش جدید می‌تواند کمی نگرانی‌ها در سطح جهانی را کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی