ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان فضایی اروپا می‌خواهد یک شبکه GPS برای ماه بسازد

بخش عمده ارتباطات و سیستم‌های مسیریابی ما روی زمین از طریق تعداد زیادی ماهواره که در مدار می‌چرخند، انجام می‌شود. حالا سازمان فضایی اروپا (ESA) می‌خواهد سیستم مشابهی را از طریق مجموعه‌ای از ماهواره‌ها برای ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

بخش عمده ارتباطات و سیستم‌های مسیریابی ما روی زمین از طریق تعداد زیادی ماهواره که در مدار می‌چرخند، انجام می‌شود. حالا سازمان فضایی اروپا (ESA) می‌خواهد سیستم مشابهی را از طریق مجموعه‌ای از ماهواره‌ها برای ماه ایجاد کند.

برنامه ESA موسوم به Moonlight می‌خواهد ارتباطات موجود در ماه را بیشتر کند و امکان مسیریابی را فراهم سازد. هدف از این پروژه تشویق شرکت‌های خصوصی به ساخت چیزی است که ESA آن را به شکل مجموعه‌ای از ماهواره‌ها و پایگاه‌ها به منظور فراهم‌سازی ارتباطات روان با زمین توصیف کرده است.

سازمان فضایی اروپا می‌گوید: «با توجه به این که کشورهای بیشتری در پی اجرای برنامه‌های خاص خود در ماه هستند، برنامه «مون‌لایت» از یک پایگاه فضایی دائمی در مدار ماه حمایت می‌کند.» وجود مجموعه‌ای از ماهواره‌ها در اطراف ماه می‌تواند مزایایی مثل مسیریابی خودکار کاوشگرها و حتی امکان کنترل آن‌ها از روی زمین را در اختیار ما قرار دهد. کنترل از راه دور برای کاوشگرهای مریخ ممکن نیست چون نقل و انتقال سیگنال‌ها حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، ولی این تاخیر بین زمین و ماه فقط چند ثانیه است.

این سیستم می‌تواند به فرود فضاپیماها هم کمک کند و بستر انجام ماموریت در سمت دوردست ماه را فراهم سازد. اخترشناسان همچنین مایل به ساخت تلسکوپی در سمت دوردست ماه هستند تا بدون مزاحمت جو زمین بتوانند کیهان را رصد کنند. در این صورت، ماه می‌تواند جلوی سیگنال‌های رادیویی زمین را بگیرد و فرآیند رصد را با اختلال کمتری انجام دهد.

افزون بر این، عده‌ای مدعی‌اند که وجود چنین سیستمی می‌تواند ماموریت‌های ماه را آسان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر کند. سازمان فضایی اروپا می‌گوید: «اختصاص یک سیستم برای ارتباطات مخابراتی و رهیابی روی ماه می‌تواند پیچیدگی طراحی ماموریت‌ها را کاهش داده و به آن‌ها آزادی عمل بیشتری برای انجام کارهای مختلف بدهد. به‌علاوه، اگر کاوشگر بتواند از این سیستم‌های ارتباطی و رهیابی استفاده کند، نیازی به تجهیزات بیشتر نخواهد داشت و سبک‌تر طراحی می‌شود.»

برنامه مونلایت هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و حالا دو کنسرسیوم در حال بررسی شرایط عملی کردن این پروژه هستند. اگر تحقیقات به خوبی پیش برود، می‌توانیم انتظار آغاز پروژه از سال ۲۰۲۳ را داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۲ خرداد ۱۴۰۰

    اروپا اول اون زباله هایی که به عنوان جی پی اس گالیله فرستاده تو مدار زمین و همه شون با هم از کار افتادن رو درست کنه تا بعد به چند میلیون کیلومتر اونطرف تر تو ماه برسه

مطالب پیشنهادی