ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: اسپری بینی می‌تواند داروی پارکینسون را مستقیما به مغز برساند

رساندن داروها به مغز کار ساده‌ای نیست، اما بینی می‌تواند به عنوان یکی از مستقیم‌ترین راه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. محققان بریتانیایی موفق به تولید هیدروژلی شده‌اند که می‌تواند با کمک اسپری بینی، داروی پارکینسون ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

رساندن داروها به مغز کار ساده‌ای نیست، اما بینی می‌تواند به عنوان یکی از مستقیم‌ترین راه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. محققان بریتانیایی موفق به تولید هیدروژلی شده‌اند که می‌تواند با کمک اسپری بینی، داروی پارکینسون را مستقیما به مغز برساند.

بیماری پارکینسون معمولا با کمبود دوپامین در مغز همراه است، لذا یکی از معمول‌ترین روش‌های درمانی برای کاهش علائم این بیماری، تجویز داروهایی است که سطح دوپامین را افزایش می‌دهند. «لوودوپا» یا «L-DOPA» یکی از متداول‌ترین این داروها است که در صورت مصرف خوراکی، مقدار نسبتا کمی از دارو به مغز می‌رسد و قسمت عمده آن ابتدا در کبد متابولیزه می‌شود یا توسط سد خونی مغزی فیلتر می‌شود.

طبق مطالعات قبلی، داروهایی که از طریق بینی استعمال می‌شوند، می‌توانند مسیر نزدیک‌تری را طی کنند تا به مغز برسند. معمولا اسپری‌های بینی آزمایشگاهی برای بیماری‌هایی مانند افسردگی، مصرف بیش از حد هروئین یا حتی حساسیت به بادام زمینی تجویز می‌شود. اکنون، محققان دانشگاه یورک و کالج کینگ لندن، پارکینسون را به این لیست اضافه کرده‌اند.

این تیم تحقیقاتی، اسپری بینی لوودوپا را تولید کرده که می‌‌تواند از طریق رگ‌های خونی ریز در حفره بینی به سرعت به مغز برسد. محققان لوودوپا را در هیدروژل قرار داده‌اند.

«دیوید اسمیت»‌ یکی از محققان این پژوهش می‌گوید:

«نتایج اولیه نشان می‌دهد که ژل به دارو چسبندگی بهتری در داخل بینی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بهتر در خون و مغز جذب شود.»

محققان وضعیت رساندن دارو به مغز را با استفاده از اسپری بینی مایع یا هیدروژل و همچنین تزریق وریدی دارو روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند و به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافتند که نشان می‌دهد به کار گرفتن اسپری بینی می‌تواند حجم بیشتری از دارو را سریع‌تر به مغز بیماران برساند.

نتایج اولیه آزمایش‌ها نشان می‌دهد استفاده از ژل عملکرد بهتری نسبت به محلول ساده دارد و بهتر جذب مغز می‌شود. این تیم تحقیقاتی می‌گوید با استفاده از این روش می‌توان دوزهای کمتری از لوودوپا را مورد استفاده قرار داد. با توجه به اینکه این دارو عوارض جانبی مانند حرکات غیرارادی به همراه دارد، استفاده از دوز کمتر می‌تواند مفید باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی