ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میزان غلظت دی‌اکسید کربن به بالاترین سطح خود در بیش از نیم قرن اخیر رسید

حتی همه‌گیری جهانی کرونا هم نتوانست سرعت افزایش غلظت دی‌اکسید کربن را کم کند. در گزارش جدیدی اعلام شده که سطح CO2 در تنها زیستگاه ما به بالاترین حد خود در ۶۳ سال اخیر رسیده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

حتی همه‌گیری جهانی کرونا هم نتوانست سرعت افزایش غلظت دی‌اکسید کربن را کم کند. در گزارش جدیدی اعلام شده که سطح CO2 در تنها زیستگاه ما به بالاترین حد خود در ۶۳ سال اخیر رسیده است.

دانشمندان موسسه «Scripps Oceanography» و «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» (NOAA) می‌گویند سطح غلظت دی‌اکسید کربن به بالاترین حد خود از سال ۱۹۵۸ رسیده که در واقع زمان تاسیس NOAA و آغاز اندازه‌گیری آلودگی بوده است. این شاخص حالا عدد ۴۱۹ بخش در هر میلیون را نشان می‌دهد که قابل مقایسه با بیش از ۴ میلیون سال پیش، یعنی زمانی است که میانگین دمای جهانی حدود ۱۳ درجه گرم‌تر بود و سطح آب دریاها ۲۳ متر بالاتر از سطوح کنونی قرار داشت.

دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر اقدامی صورت نگیرد، سطح دی‌اکسید کربن روزبه‌روز بالاتر می‌رود. در نتیجه، زمین گرم‌تر خواهد شد و میزان سیلاب‌ها افزایش پیدا می‌کند. «رالف کیلینگ»، ژئوشیمی‌دان موسسه Scripps Oceanography در بیانیه NOAA می‌گوید: «مهم‌ترین عامل کنترل دی‌اکسید کربن اتمسفر، انتشار سوخت‌های فسیلی است. ما در نهایت به محدودیت‌هایی بزرگ‌تر و پایدارتر از محدودیت‌های کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ نیاز داریم.»

«پیتر تنس»، دانشمند NOAA هشدار می‌دهد: «ما هر سال حدود ۴۰ میلیارد تن دی‌اکسید کربن به اتمسفر زمین می‌فرستیم. اگر می‌خواهیم جلوی فاجعه تغییرات اقلیمی را بگیریم، باید اولویت اولمان این باشد که در سریع‌ترین زمان ممکن آلودگی دی‌اکسید کربن را به صفر برسانیم.»

با خانه‌نشینی مردم و تعطیلی کسب و کارها، آلودگی ناشی از دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۲۰ حدود ۶ درصد کمتر شد. ولی با پایان سال سطح آلودگی دوباره بالا رفت و میزان آلودگی ناشی از مصرف انرژی در دسامبر ۲۰۲۰ به جایی رسید که کمی بالاتر از آلودگی سال ۲۰۱۹ بود.

حالا بیش از پنج سال از زمان معاهده اقلیمی پاریس می‌گذرد. کشورها پارسال با فشارهای بیشتری برای اجرای تعهدات خود به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای روبرو بودند. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دی‌اکسید کربن وعده داده که تا سال ۲۰۶۰ انتشار آلودگی‌های غیرقابل‌کنترل خود را متوقف کند. آمریکا با ریاست جمهوری جو بایدن از اجرای این برنامه تا سال ۲۰۵۰ خبر داده است. با این حال، هنوز هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته تا میزان غلظت CO2 را در اتمسفر زمین کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی