ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امیدی تازه برای مقابله با ایدز: تولید آنتی‌بادی که از ابتلای میمون‌ها به HIV جلوگیری می‌کند

تحقیقات آزمایشگاهی جدید مشخص می‌کند که نوعی آنتی بادی مونوکلونال ساخته شده در آزمایشگاه می‌تواند به طور کامل از آلودگی پستانداران غیر انسانی به ویروس HIV جلوگیری کند. دانشمندان امیدوارند که همین آنتی‌ بادی به ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

تحقیقات آزمایشگاهی جدید مشخص می‌کند که نوعی آنتی بادی مونوکلونال ساخته شده در آزمایشگاه می‌تواند به طور کامل از آلودگی پستانداران غیر انسانی به ویروس HIV جلوگیری کند. دانشمندان امیدوارند که همین آنتی‌ بادی به جلوگیری از ابتلای انسان‌ها در آینده نیز کمک کند.

نتایج به دست آمده در این تحقیق، در آینده به یک آزمایش بالینی انسانی منجر خواهد شد که طی آن آنتی‌ بادی «لرون‌لیماب» به عنوان یک عامل جلوگیری از عفونت انسان توسط ویروس ایدز ارزیابی می‌شود.

دکتر «جونا ساچا»، پروفسور «دانشگاه بهداشت و علوم اورگن» و محقق ارشد این تحقیق می‌گوید:

«یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که آنتی‌ بادی لرون‌لیماب می‌تواند سلاح جدید علیه اپیدمی HIV باشد».

ویروس HIV

دکتر «لیشوموا ندلوو»، دیگر محقق این تحقیق و استاد ایمونولوژی پزشکی در «دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی ویل کرنل» نیویورک می‌گوید:

«نتایج این مطالعه پیش بالینی با هدف قرار دادن گیرنده‌ HIV یعنی CCR5، می‌تواند تحول جدیدی به وجود بیاورد زیرا ما اساسا ابزاری داریم که می‌تواند جهش‌های ژنتیکی CCR5 را تقلید کند که این موضوع برخی از افراد را در برابر عفونت ایمن می‌کند و تا حدی منجر به دو مورد از درمان HIV می‌شود.»

برای بررسی اثربخشی آنتی‌ بادی لرون‌لیماب به عنوان یک داروی پیشگیری، تیم تحقیقاتی سه گروه متشکل از شش میمون رزوس تشکیل دادند که دو گروه از آن‌ها دوزهای مختلفی از لرون‌لیماب و گروه سوم هیچ دارویی دریافت نکرد.

میمون‌هایی که به صورت هفتگی دوز بالاتر از ۵۰ میلی‌گرم (به ازای هر کیلوگرم از وزن حیوان) دریافت کردند، کاملا در برابر ویروس HIV (گونه میمون‌ها) محافظت شده بودند. در مقابل، دو میمون که به صورت هفتگی دوز کمتری (۱۰ میلی گرم) دریافت کرده بودند، به همراه تمام اعضای گروه سوم آلوده شدند. محققان نتیجه گرفتند که محافظت جزئی گروهی که دوز کمتر دریافت کردند، احتمالا به دلیل پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن آن‌ها در برابر آنتی بادی انسانی است.

به دنبال نتایج این مطالعه، شرکت CytoDyn در حال برنامه‌ریزی انجام آزمایش بالینی اولیه طی سال آینده برای بررسی لرون‌لیماب به عنوان داروی پیشگیری انسان‌ها است. دوزهای انسانی احتمال از موارد اشاره شده در این تحقیق کمتر خواهد بود، زیرا سلول‌های میمون‌های رزوس پروتئین CCR5 بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند.

داروهای پیشگیری دیگری نیز وجود دارد اما استفاده از آن‌ها برخی عوارض جانبی مانند مشکلات کبدی، قلبی و استخوانی را به همراه دارد. از طرفی دیگر دارو‌های موجود معمولا باید به صورت مکرر در کلینیک‌ها مصرف شوند اما در روش این تحقیق خود شخص نیز می‌تواند تزریق را انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی