ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۶ قابلیت iOS 15 که اپل از اندروید ربوده است

هر سال اپل و گوگل به تبادل ایده برای جدیدترین ورژن‌های دو سیستم عامل اندروید و iOS می‌پردازند. اما امسال و در جریان WWDC 2021 مشخص شد اپل بیشتر از همیشه به سراغ ایده‌هایی رفته ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

هر سال اپل و گوگل به تبادل ایده برای جدیدترین ورژن‌های دو سیستم عامل اندروید و iOS می‌پردازند. اما امسال و در جریان WWDC 2021 مشخص شد اپل بیشتر از همیشه به سراغ ایده‌هایی رفته که گوگل سال‌ها پیش آن‌ها را به سیستم عامل خود افزوده بود.

میلیون‌ها کاربر iOS قرار نیست تا پیش از اواخر سال جاری میلادی به iOS 15 و iPadOS 15 دسترسی پیدا کنند و بنابراین هنوز به صورت دقیق نمی‌دانیم که ویژگی‌های جدید دو سیستم چه شکل و شمایلی در دنیای واقعی خواهند یافت. اما اپل در هر صورت به رونمایی از برخی ویژگی‌ها پرداخته و می‌توانیم نگاهی بیندازیم به شش قابلیتی که اهالی کوپرتینو از اندروید «قرض» گرفته‌اند و آن‌ها را به آخرین نرم‌افزارهای خود می‌آورند.

ویجت‌های آیپد و کشوی اپلیکیشن

اپل در جریان WWDC 2021 از دو به‌روزرسانی بزرگ درون صفحه هوم آیپدها رونمایی کرد: ویجت‌ها و App Library. اگر به نظرتان این قابلیت‌ها بسیار آشنا می‌رسند، کاملا حق با شماست. در iOS 14 شاهد رونمایی از هر دو قابلیت بودیم که البته تنها سر از موبایل‌های آیفون در آوردند و خبری از پشتیبانی روی آیپد نبود. اندکی جای تعجب دارد که اپل اینقدر در سر و سامان دادن به صفحه هوم نه‌چندان زیبای آیپد صبوری کرد و غافلگیرکننده‌تر هم این بود که دو قابلیت ابتدا سر از آیفون درآوردند.

صفحه هوم iOS که برای دورانی بسیار ساده‌تر و کم‌آلایش‌تر طراحی شده بود، نتوانست از گذر زمان جان سالم به در ببرد. آیکن‌هایی که به صورت مشبک کنار یکدیگر قرار می‌گیرند بهترین راه ممکن برای نظم دادن به هیچ‌چیز نیست و مرتب کردن اپلیکیشن‌ها به شکلی معنادار، همواره کاری دشوار برای کاربران تلقی شده است. به مرور زمان، حتی آن دسته از تولیدکنندگان اندرویدی که به صورت مستقیم ظاهر و احساس iOS -و حتی طراحی صفحه هوم- را کپی کرده بودند هم به ایجاد تغییرات کوچکی مانند گزینه مرتب‌سازی اتوماتیک و گروه کردن آیکن‌ها به شکلی بهینه‌تر پرداختند. نه‌تنها این موضوع باعث سردرد بوده، بلکه فاصله بسیار زیاد بین آیکن‌ها هم در iPad OS مثل اتلاف فضا و پتانسیلی بزرگ به نظر رسیده است.

خوشبختانه برای صاحبان دیوایس‌های آیپد، iPad OS 15 به این مشکلات رسیدگی و App Library (یا همان کشوی اپلیکیشن در اندروید) را درست در پایین صفحه هوم قرار می‌دهد. به این ترتیب یافتن اپلیکیشن براساس ترتیب الفبا آسان‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، اپل دارد همان قابلیتی را به سیستم عامل خود اضافه می‌کند که کاربران بهترین تبلت‌های اندرویدی برای بیش از ۱۰ سال به آن دسترسی داشته‌اند.

علاوه بر این، iPad OS به صورت انحصاری از ویجت‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر برخوردار شده که استفاده بهتری از ابعاد بزرگ نمایشگر آیپد می‌کنند. باورش سخت است که شرکتی مانند اپل -که همواره به خاطر طراحی محصولات و تجربه کاربری‌اش مورد تحسین قرار می‌گیرد- اینقدر دیر به سراغ چنین ابزار بدیهی و ساده‌ای در محصولات پرچمدارش رفته است. در هر صورت، اگر برای مدتی طولانی کاربر اندروید بوده‌اید، از این پس صفحه هوم آیپد شکلی منطقی‌تر برایتان خواهد داشت.

Live Text و Spotlight Search: ورژنی ضعیف‌تر از گوگل لنز

اگر نمی‌دانید که Live Text همین حالا قابلیتی قابل استفاده درون اندروید است، هیچکس شما را شماتت نمی‌کند، چرا که گوگل هیچوقت نامی درست و درمان برای آن درون Google Lens انتخاب نکرد. با این همه به کمک Google Lens، از سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد قادر به کپی کردن متون دنیای واقعی و همینطور ترجمه متون دنیای واقعی بوده‌اید.

این قابلیت بسیار کارآمد است و بعد از ادغام Google Lens با Google Photos، حتی شکلی ارزشمندتر از قبل به خود گرفت؛ چرا که اکنون می‌توانید با متون موجود در تصاویری که پیشتر ثبت کرده‌اید تعامل داشته باشید. در سنتی‌ترین شکل ممکن، نرم‌افزار مشابهی که اپل تدارک دیده ظاهری اندک بهتر دارد -خصوصا برای کارت‌های نتایج Spotlight Search که قادر به شناسایی افراد، اماکن و اشیا درون تصاویر شما هستند- اما گوگل لنز و گوگل فوتوز اکنون دیتابیسی بزرگ و دانشی عمیق‌تر راجع به آنچه از تصاویر استخراج می‌شود دارند. بله، قابلیت Spotlight Search اپل بازیگران را شناسایی می‌کند، اما آیا می‌تواند گل رز را از گل یاسمن تمیز دهد؟

گوگل حداقل نیم دهه تجربه بیشتر در حوزه شناسایی تصویر دارد و اکنون نمی‌دانیم چقدر طول خواهد کشید تا تکنولوژی اپل یارای رقابت با ساخته ساکنین مانتین ویو را داشته باشد. البته حداقل از یک نظر Live Text بهتر از Google Lens ظاهر می‌شود: این قابلیت روی مک، آیپد و iOS در دسترس قرار گرفته و Google Lens هنوز محدود به سیستم عامل اندروید است. شاید با قابلیت جدید اپل، گوگل بالاخره ترغیب به پشتیبانی از محصول خود روی وب‌سایت گوگل فوتوز شود.

بازسازی Google Earth و مسیریابی واقعیت افزوده از سوی اپل

وقتی Apple Maps برای نخستین بار حدودا یک دهه پیش سر از iOS 6 درآورد، عمدتا به عنوان اپلیکیشنی شناخته می‌شد که تجربه دلچسب اپل را به زیبایی منتقل می‌کرد. مدت کوتاهی بعد از عرضه اما این اپلیکیشن به خاطر ضعف‌ها و ناکارآمدی‌هایی که در ارائه مسیریابی و همینطور نمایش تصاویر ماهواره‌ای داشت مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفت. اپل اما ناامید نشد، با عرضه هر نسخه جدید از iOS شاهد ایجاد بهبودها و به‌روزرسانی‌های فراوان در اپلیکیشن بودیم و حالا کار به جایی رسیده که اپل مپس در نقاط زیادی از جهان، رقیبی جدی برای گوگل مپس به حساب می‌آید.

برخی از برجسته‌ترین قابلیت‌های اپل مپس، در قالب ویژگی‌های جدید و نوآورانه مانند حالت پرواز در iOS 8 یا نمایش سه‌بعدی پستی‌ و بلندی‌ها یا اماکن شناخته شده ارائه شده‌اند. در iOS 15 هم قرار است شاهد یک حالت شب درون اپلیکیشن مسیریابی اپل باشیم. اما اپل مپس به همان اندازه که قابلیت‌هایی جدید داشته، قابلیت‌هایی کپی شده از گوگل مپس را نیز در خود جای داده است، برای مثال می‌توان به ورژن اپلی Street View اشاره کرد. براساس آنچه در WWDC دیدیم، به نظر می‌رسد اپل حالا به تقلید از قابلیت‌هایی در Google Earth پرداخته که به شما اجازه می‌دهند به دور زمین بگردید و روی نقطه‌ای خاص زوم کنید. به همین شکل مسیریابی مبتنی بر واقعیت افزوده که طی کنفرانس I/O 2018 سر از گوگل مپس درآورد هم قرار است به اپل مپس راه باز کند.

سیری و شباهت بیشتری که به گوگل اسیستنت (و آمازون الکسا) می‌یابد

اپل اخیرا آنقدرها روی دستیار مجازی سیری متمرکز نبوده است و برای مدتی نسبتا طولانی، به نظر رسیده که این هوش مصنوعی قرار نیست از قابلیتی جدید برخوردار شود. در جریان WWDC 2021، اپل اعلام کرد که توانایی‌های پردازش صدای سیری را روی سخت‌افزار دستگاه بهبود می‌دهد تا دیگر نیازی به اتصال همیشگی به اینترنت برای انجام برای کارها و پاسخ دادن به برخی سوالات نباشد.

این قابلیت از آن جهت آشنا به نظر می‌رسد که گوگل اسیستنت هم اخیرا می‌تواند وظایف ساده را به صورت آفلاین به انجام برساند و پردازش صدا روی سخت‌افزار دستگاه هم حداقل از زمان عرضه گوگل پیکسل ۴ در دسترس بوده که قابلیت‌هایی کارآمد مانند گفتار به متن و کپشن‌نویسی زنده را امکان‌پذیر می‌کند.

سیری از طرف دیگر حالا به شکلی عمیق‌تر با لوازم هوشمند خانگی ادغام می‌شود. برای مثال اگر یک اسپیکر هوشمند هوم‌پاد مینی در اختیار داشته باشید، بالاخره می‌توانید بدون برداشتن ریموت کنترل، از سیری بخواهید که محتوا را روی اپل تی‌وی پخش کند. این دستیار مجازی ضمنا قادر به تمیز دادن صداها براساس پروفایل‌های کاربران خواهد بود. نه‌تنها این، بلکه اپل بالاخره سیری را از انحصار دیوایس‌هایش خارج کرده و به تولیدکنندگان شخص ثالث اجازه می‌دهد سیری را به دیوایس‌های خود بیاورند.

با توجه به اینکه گوگل و همینطور آمازون، دستیارهای صوتی اسیستنت و الکسا را به انبوهی از دیوایس‌های هوشمند آورده‌اند، واقعا باعث خوشنودی است که اپل هم مسیری مشابه را در بازار لوازم هوشمند خانگی طی می‌کند.

تلاش دوباره اپل برای شبیه کردن نوتیفیکیشن‌ها به اندروید

iOS قابلیت‌هایی حقیقتا معرکه دارد که بسیاری از آن‌ها به شکلی هوشمندانه‌تر و تکامل‌یافته‌تر از همتایان اندرویدی پیاده‌سازی شده‌اند، اما نوتیفیکیشن‌ها یکی از آن قابلیت‌ها نیستند. نوتیفیکیشن‌ها در iOS شکلی فاجعه‌بار دارند و اپل با درک این موضوع، می‌خواهد از طریق iOS 15 کنترل بیشتری بر چگونگی نمایش و زمان نمایش نوتیفیکیشن‌ها در اختیار کاربران بگذارد.

نه‌تنها نوتیفیکیشن‌های واحد در iOS 15 شکلی جمع‌وجورتر دارند، بلکه شامل فضای بیشتری برای نمایش تصاویر دارند. این نخستین شباهت به کار گوگل با اندروید است، اما ماجرا هنوز ادامه دارد. اپل حالا نوتیفیکیشن‌ها را چند دسته می‌کند و با حالت جدید Focus، می‌توان گروه مشخصی از نوتیفیکیشن‌های دریافتی را مشاهده کرد که خوشبختانه میان تمام پلتفرم‌های اپل، از جمله مک نیز همگام‌سازی می‌شوند.

اپل ضمنا به کاربران آیفون اجازه می‌دهد که نوتیفیکیشن‌های دریافتی را بی‌صدا کنند - قابلیتی که کاربران اندروید برای چند سال به آن دسترسی داشته‌اند. البته اپل گام را اندکی فراتر گذاشته و با استفاده از یادگیری ماشینی، بی‌صدا کردن برخی نوتیفیکیشن‌ها را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. حالت Focus همین حالا تا حدودی در اندروید یافت می‌شود، اما iOS 15 واقعا قرار است به تفکر راجع به این بپردازد که کاربران آیفون چگونه اوقات خود را با دیوایس‌هایشان سپری می‌کنند: به این ترتیب شاهد دسته‌بندی‌هایی مشخص، از زمان کار و اوقات شخصی تا زمان ورزش و زمان گیمینگ هستیم. یادگیری ماشینی اپل هم براساس فعالیت‌های قبلی شما، پیشنهاد می‌کند که هر اپلیکیشن باید در کدام دسته‌بندی جای بگیرد.

Focus راهش را به صفحه هوم هم باز می‌کند و برای مثال آیکن‌های اپلیکیشن‌هایی مانند توییتر یا اینستاگرام می‌توانند به صورت خودکار پنهان شوند تا قادر به مقابله با تمایل خود به باز کردن دائمی آن‌ها باشید. در نهایت اپل سعی دارد نوتیفیکیشن‌ها را از طریق دو نوتیفیکیشن موجز در روز مدیریت کند، به این ترتیب مهم‌ترین سرتیترها به صورت یک‌جا به نمایش در می‌آیند، یک‌جورهایی مانند یک ویجت.

احتمالا هیچ‌یک از این قابلیت‌ها قادر به برطرف‌سازی مشکل نوتیفیکیشن‌های پر سر و صدای iOS نباشند -اساسا تعامل با نوتیفیکیشن‌های اندروید و بستن‌شان آسان‌تر است- اما اپل قابلیت‌هایی که نخست روی اندروید یافت شده‌اند را برداشته و آن‌ها را بهبود بخشیده.

اپل فوتوز و بازسازی برخی از بهترین قابلیت‌های گوگل فوتوز

تماشای WWDC 2021 باعث می‌شد احساس دژاوو کنیم، خصوصا وقتی دیدیم اپل می‌خواهد با اپلیکیشن فوتوز خود چه کند. گوگل فوتوز اکنون یکی از بهترین محصولات شرکت گوگل به حساب می‌آید و بخش اعظمی از این موفقیت، به خاطر توانایی اپلیکیشن در بیرون کشیدن خاطرات دوست داشتنی و اشتراک‌گذاری آسان آن‌ها با دوستان و اعضای خانواده بوده است.

اپل هم می‌خواهد با مجموعه‌ای از قابلیت‌ها تحت عنوان Memories دست به کاری مشابه بزند و تصاویر و ویدیوهای کاربران آیفون را به شکلی دراماتیک و هنرمندانه به نمایش بگذارد. اکنون شاهد حالات بیشتری برای نمایش خاطرات هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به تعطیلات، کودکان، حیوانات خانگی و ترندها اشاره کرد. اپل می‌گوید که حتی قادر به شناسایی حیوانات خانگی به اسم‌شان است.

در نهایت نیز بخش جدید Shared with You را داریم که همانطور که از نامش پیداست، تمام تصاویر و ویدیوهایی که دیگران روی دیوایس‌های iOS به اشتراک گذاشته‌اند را یک‌جا جمع می‌کند. اگر به نظرتان این قابلیت شبیه به تب Sharing در گوگل فوتوز است حق دارید. اپل دیده که گوگل با شبیه کردن اپلیکیشن فوتوز به یک شبکه اجتماعی چقدر موفق بوده و می‌خواهد مسیری یکسان را در پیش بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

    علاوه بر اینکه سیری خیلی بهتر از همتای گوگلیش عمل میکنه، مدیریت روی نوتیفیکیشن ها در iOS خیلی عالی و بهتر از گوگل هست که خیلی به هم ریخته و درهم و غیر قابل مدیریت هست تقریبا

    • BuBo
      BuBo | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

      خب شما رو دعوت میکنم چند تا ویدیو از بررسی این دو ببینید بعد بگید، تو بعضی موارد نتیجه رو 5 به 1 میبازه.

  • Xcelopp
    Xcelopp | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

    شما می دانید خالق اندروید ابتدا در کدام تیم مشغول به کار بوده؟ ایشون قبل از اینکه اندروید را بسازند در تیم iOS مشغول بکار بوده اند. ضمن اینکه سیری در حال حاضر از گوگل اسیستنت بهتر عمل می کند.

    • realtime
      realtime | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

      "شما می دانید خالق اندروید ابتدا در کدام تیم مشغول به کار بوده؟ ایشون قبل از اینکه اندروید را بسازند در تیم iOS مشغول بکار بوده اند." خب؟

  • silent_eagle
    silent_eagle | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

    به نظرم همین الان سیری خیلی بهتر از گوگل اسیستنت کار میکنه !

مطالب پیشنهادی