ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پانزدهمین رویداد فیناپ برگزار شد؛ از لزوم تحول دیجیتال در بیمه تا چالش‌های اینشورتک

پانزدهمین رویداد فیناپ با موضوع اینشورتک برگزار شد و صاحب‌نظران و متخصصان صنعت بیمه و فناوری‌های این حوزه به بیان عقاید و نظرات خود پرداختند. آن‌ها معتقد بودند صنعت بیمه با وجود آن که برای ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

پانزدهمین رویداد فیناپ با موضوع اینشورتک برگزار شد و صاحب‌نظران و متخصصان صنعت بیمه و فناوری‌های این حوزه به بیان عقاید و نظرات خود پرداختند. آن‌ها معتقد بودند صنعت بیمه با وجود آن که برای نوآوری و حضور استارتاپ‌ها بسیار بکر است اما از نظر رشد و سرمایه‌گذاری، نسبت به سایر حوزه‌های فین تک مانند بانک و بورس بسیار عقب‌تر است.

اینشورتک که موضوع پانزدهمین رویداد فیناپ بود به استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش ریسک و افزایش کارایی در صنعت بیمه اشاره دارد و باعث صرفه‌جویی در فرآیندهای سنتی خرید بیمه می‌شود. فعالین صنعت بیمه و تکنولوژی با حضور در رویداد فیناپ، به موضوعاتی همچون چالش استارت‌آپ‌های بیمه‌ای با شرکت‌های این حوزه و رگولاتور، سرمایه‌گذاری در حوزه اینشورتک و جایگاه آن در مقایسه با سایر فین‌تک‌ها، مشتری‌مداری، شخصی‌سازی خدمات بیمه، مقاومت صنعت بیمه در برابر تحول دیجیتال و تجربیات جهانی در رابطه با اینشورتک پرداختند.

چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه اینشورتک

«تیم لطیف»، رئیس هیئت مدیره بیمیتو و ازکی، اولین سخنران این رویداد بود که به بیان تجربیات خود از 5 سال کارآفرینی در حوزه فناوری بیمه پرداخت. به اعتقاد وی یکی از بزرگترین مشکلات آنلاین شدن صنعت بیمه، نبود زیرساخت مناسب و چالش‌های شرکت‌های بیمه با کُر خود است که باعث شده نتوانند با استارتاپ‌های تکنولوژی محور به خوبی همکاری کنند. همچنین تنوع پایین خدمات بیمه‌ای و بالا بودن قیمت تمام شده آن‌ها در کنار فقدان قانون در حمایت از تعریف خدمات جدید از جمله دیگر مشکلات این حوزه است.

فیناپ اینشورتک

به گفته تیم لطیف بیمه مرکزی با اینشورتک‌ها همراه است اما با این وجود، رگولاتور تا حدودی نسبت به تغییرات این حوزه نگران بوده و نیاز به انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد. او ابراز امیدواری کرد با کمک بیمه مرکزی، بتوانند قانون‌گذاری در این صنعت را بیش از پیش تسهیل کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های ازکی و بیمیتو با تاکید بر این که استارت‌آپ‌های بیمه‌ای نمی‌خواهند جای نمایندگان بیمه را بگیرند بلکه به دنبال تسهیل فعالیت‌ها هستند، کارنامه‌ای از عملکرد این شرکت را ارائه کرد: «توانسته‌ایم طی پنج سال فعالیت خود، سهم یک میلیونی از 50 میلیون بیمه‌نامه صادر شده در کشور داشته باشیم و فرآیند خرید بیمه‌نامه را از 90 به 10 دقیقه کاهش دهیم اگر چه بیمه مرکزی با بیان این که بازار آماده چنین پیشرفت‌هایی نیست از ما خواسته تا فعلا این راه‌حل را متوقف کنیم.»

او با اشاره به این که مشتریان سایت بیمیتو و ازکی می‌توانند با ورود پلاک، تمام بیمه‌ها را مقایسه کنند می‌گوید این مقایسه بیمه‌ها کار کوچکی نیست و تاکنون 50 میلیون مقایسه روی سایت ما صورت گرفته است.

بیمه‌گری باز و اقتصاد API

«حامد شیداییان»، بنیان گذار شرکت ذهن چابک، در پانزدهمین رویداد فیناپ به موضوع «اکوسیستم باز و اقتصاد API در صنعت بیمه» پرداخت. او با بیان این که API واسطی بین یک سرویس گیرنده و سرویس دهنده است آن را یکی از اساسی‌ترین ستون‌های تحول دیجیتال در سازمان‌ها دانست و می‌گوید در تحول دیجیتال با توجه به انتظار تازه مشتریان به دنبال تجربه تازه‌ای هستیم تا ماهیت خلق ارزش را در کسب‌وکار خود عوض ‌کنیم.

فیناپ اینشورتک

شیداییان یکی از ترندهای اصلی اقتصاد در دنیا را ارائه خدمات و سرویس‌های نرم‌افزاری در قالب API می‌داند که نخستین بار در ایران در فضای اکوسیستم فین‌تک مورد استفاده قرار گرفت و انقلاب بزرگی در بانکداری باز رقم خورد.

او با بیان این که صنعت بیمه در استفاده از Open API نسبت به صنعت بانکی بسیار عقب است، گفت: «اگر شرکت‌های بیمه و بازیگران این صنعت، خدمات خود را در قالب API در اختیار کسب وکارهای دیگر بگذارند، شاهد بیمه‌گری باز خواهیم بود که به وسیله آن کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف می‌توانند خدمات بیمه را در کنار خدمات خود قرار دهند و شرکت‌های بیمه هم می‌توانند کانال‌های فروش خود را افزایش بدهند. به عنوان مثال یک استارتاپ گردشگری می‌تواند با دریافت API از شرکت‌های بیمه‌ای، برای مشتریان خود بیمه سفر صادر کند.»

فضای سنتی صنعت بیمه

«حسین حسینی»، قائم مقام مدیرعامل بیمه دانا دیگر سخنران این مراسم بود که در ابتدا به بیان آماری درباره صنعت بیمه در سال 99 پرداخت: «65 درصد پرتفوی صنعت بیمه به رشته اتومبیل و درمان اختصاص دارد که با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، همیشه برای آن تقاضا وجود دارد.۱۵.۵ درصد از تولید سال ۹۹ نیز به بیمه زندگی اختصاص یافته است.»

اینشورتک

او معتقد است اگر در صنعت بیمه کسب‌وکارهای مختلف را شناسایی شوند و بتوان پوشش‌های مختلف را برای آن‌ها تعریف کرد، می‌توان خدمات متنوع بیشتری را برای مشتریان این حوزه ارائه داد.

حسینی تعدد مقررات و وجود فرم‌های متعدد در کنار سنگینی کارها را عاملی برای جا نیفتادن فرهنگ بیمه در بین مردم می‌داند و می‌گوید نظام سازمان محور در صنعت بیمه بایستی فضای سنتی این صنعت را شکسته و باید از شکل سازمان‌محور و ساختارمحور به مدل کسب‌و‌کارمحور تغییر شکل دهد و براساس نیاز کسب‌وکارها خدمات خود را گسترش داده و به‌روز کند.

خودکارسازی فرآیندها

مهدی صارمی، مدیرعامل استارت‌آپ لیتیوم، ورود دستی داده‌ها از منابع مختلف را چالش صنعت بیمه دانست و روی خودکارسازی فرآیندها تاکید کرد.

اینشورتک

به گفته وی خودکارسازی فرآیندها تا ۳۰ درصد ظرفیت‌های سازمان را آزاد و به شناسایی مشکلات مشتریان کمک می‌کند: «برای خودکارسازی صنعت بیمه به «دیتافیکیشن» نیازمندیم که به معنای انجام هر کاری برای دیجیتال کردن داده‌هاست.»

صارمی درخصوص چالش‌های موجود برای رشد اینشورتک می‌گوید کسب‌وکارهای بیمه‌ای باید از صنعت محصول محور به سمت مشتری بروند و مشتری را در مرکز قرار دهند.

عقب ماندگی اینشورتک

«یونس مظلومی»، مدیرعامل بیمه تعاون معتقد است اینشورتک‌ از نظر سرمایه‌گذاری حداقل دو سال از سایر حوزه‌های فین‌تک عقب‌تر بوده و جذب سرمایه کمتری در دنیا داشته است اما کرونا سرعت رشد تکنولوژی را به شدت افزایش داده و تاثیر قابل‌توجهی در میزان سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اینشورتک داشته است.

اینشورتک

به گفته وی در سال‌های آینده استفاده از اینشورتک در صنعت بیمه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مظلومی با بیان این که هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها، اینترنت اشیا، بلاکچین و ... از جمله تکنولوژی‌هایی است که در اینشورتک استفاده می‌شوند، می‌گوید در حال حاضر شرکت‌ها در کنار روش‌های سنتی خود از کانال‌‎های جدید مبتنی بر تکنولوژی در راستای خدمت‌رسانی بهتر استفاده می‌کنند.

شخصی سازی خدمات بیمه‌ای

«ستار هاشمی»، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات از دیگر سخنرانان این رویداد بود. او با بیان این که طبق آمار کمتر از 60 درصد مشتریان بیمه‌ها از خدماتی که می‌گیرند رضایت دارند می‌گوید باید کفش مشتری را پوشید و از زاویه دید او به مسائل نگاه کرد؛ اثر متقابل فناوری‌های نوین و صنعت بیمه می‌تواند هم افزا باشد و به رشدو بلوغ صنایع کمک کند.

اینشورتک

هاشمی با بیان این که حجم سرمایه گذاری در صنعت بیمه با نگاه‌های مختلفی در سطح دنیا در حال رشد است، گفت: «بسیاری معتقدند که اینشورنس در فین تک نقش بسیار کلیدی را ایفا خواهد کرد و ما باور داریم که بیمه می‌تواند نقشی کلیدی در تولید داشته باشد.»

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات باور دارد برای برای فعال کردن همه ظرفیت داده‌ها نیاز به شخصی‌سازی خدمات بیمه داریم. او در این باره می‌گوید اگر قرار است فردی را بیمه کنیم بایستی داده‌های تجمیع شده احساسی، رفتاری، شبکه‌های اجتماعی و ... مرتبط با فرد را داشته باشیم تا خدمات بیمه را برای وی شخصی‌سازی کنیم و پیش نیاز این کار رایانش شناختی است.

حوزه‌های مغفول مانده

«علیرضا ماهیار»، مشاور حوزه فناوری و نوآوری در این رویداد به حوزه‌هایی پرداخت که در اینشورتک به آن‌ها به‌اندازه کافی توجه نشده است. او ارتباط بین دارایی و بیمه را از مواردی دانست که می‌تواند برای ورود به حوزه فناوری‌های بیمه، ارزش آفرین باشد در حالی که اینشورتک‌های ایرانی بیشتر در حوزه فروش بیمه فعالند.

او با بیان این که باید مرزهای بین ولث‌تک و اینشورتک‌ و سایر فناوری‌ها را شکست تا بتوان تجربه یکپارچه‌ای برای مشتری ایجاد کرد، می‌گوید این به ‌معنی داشتن همه این‌ها در یک اپلیکیشن نیست بلکه به معنی ارتباط این تکنولوژی‌ها با هم است.

به اعتقاد وی اگرچه بعضی از شرکت‌ها در حوزه فروش خدمات بیمه‌ای یا مشاوره وارد شده‌اند، اما حوزه‌هایی مانند سهام، قراردادهای هوشمند، هوش مصنوعی و واقعیت توسعه‌یافته مغفول مانده‌اند.

چالش‌های ارتباطی استارتاپ‌ها و شرکت‌های بیمه

«حمیدرضا نورعلی‌زاده»، جانشین مدیرعامل در تحول دیجیتال شرکت بیمه سامان، به بررسی چالش‌های حوزه اینشورتک با عنوان شرکت‌های مریخی؛ استارتاپ‌های ونوسی پرداخت. او می‌گوید در ارتباط با استارتاپ‌ها به 5 تناقضی رسیده است که هر دو طرف باید آن را رعایت کنند: «شرکت‌های بیمه به نیازهای فوری توجه می‌کنند اما استارتاپ‌ها به ارزش‌آفرینی فکر می‌کنند. تسهیم منافع و ریسک نیز بایستی با عقد قرارداد به درستی تقسیم شود.»

او «می‌دانم، می‌دانم» را مانع بزرگی برای این که طرفین به حرف‌های یکدیگر گوش کنند، می‌داند.

به گفته جانشین مدیرعامل بیمه سامان بحث «اول مرغ بود یا تخم مرغ»، چالش دیگری در ارتباط طرفین است که استارتاپ از شرکت بیمه‌ای، داده می‌خواهد در حالی که شرکت که داده جمع‌آوری شده‌ای ندارد، از استارتاپ تقاضای مدل می‌کند.

وی در پایان به عدم تاب‌آوری و تمرکز اشاره می‌کند و آن را ناشی از این می‌داند که افراد گاه چندین پروژه را به صورت هم‌زمان پیگیری می‌کنند و باعث می‌شود نتوانیم به آن‌ها اعتماد کنیم.

رونمایی از پلتفرم سه وجهی

بخش دیگر این رویداد به رونمایی از محصول جدید برای مشتریان بیمیتو و ازکی اختصاص داشت که پلتفرمی سه وجهی برای خرید اعتباری محصول بود.

در این محصول مشتریان، فروشنده‌ها و تامین کنندگان مالی سهیم هستند: «در این پلتفرم از هوش مصنوعی برای احراز هویت و اعتبارسنجی مشتریان استفاده شده تا افراد بدون نیاز به ضامن یا منابع خاص مالی بتوانند وام برای خرید اقساطی دریافت کنند. بانک‌ها نیز برای ارائه وام خرد به افراد می‌توانند به واسطه خدمات هوشمند، مشتریان خود را مدیریت و در هزینه‌ها صرفه جویی کنند. فروشندگان نیز وسیله‌ای را که به صورت قسطی می‌فروشند به جای دریافت پول آن طی 6 ماه بعد، در بازه‌ای کوتاه به صورت نقدی دریافت خواهند کرد.»

این پلتفرم ضمن کوتاه کردن زمان برای مشتریان، سود کمتری را دریافت کرده و مراحل آن برای بیمه طی 6 ساعت و سایر کالاها در 5 روز کاری طی می‌شود. از ابتدای تیرماه مشتریان بیمیتو و ازکی می‌توانند بیمه خود را در 12 قسط با چک یا سفته تضمینی تهیه کرده و متناسب با رفتار خود در بازپرداخت اقساط، اعتبار برای خرید محصولات دیجیتالی، صفر یا تهیه وسایل نقلیه بگیرند.

ضرورت ایجاد تحول دیجیتال در صنعت بیمه

پنل گفت‌وگو میان فعالان حوزه اینشورتک، آخرین برنامه پانزدهین رویداد فیناپ بود. در ابتدا حامد عابدینی، معاون نوآوری و برنامه‌ریزی شرکت بیمه البرز به مقایسه صنعت بیمه با دیگر صنایع مانند بانکداری پرداخت: «تحولی که در سایر صنایع از نظر نوآوری رخ داده است در صنعت بیمه اتفاق نیفتاده و به کندی پیش می‌شود. اگرچه طی چند سال اخیر از نظر زیرساختی، رگولاتوری و نرم‌افزاری شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم اما صنعت بیمه تا رسیدن به تحول دیجیتال فاصله زیادی داشته و نباید آن را در بحث فروش محدود کنیم.»

مهدی ایمانی مهر، قائم‌مقام مدیرعامل و معاون توسعه ارتباط با مشتریان شرکت فناوران اطلاعات خبره، تحول دیجیتال را نیازمند زیرساخت‌های مختلفی از جمله کدینگ واحد دانست که یک زبان مشترک بین بازیگران صنعت بیمه است.

به گفته وی برای اینکه بتوان تحول دیجیتال را را پیاده کرد بایستی تعامل دیجیتال بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر ارتقا یابد و زبان کدگذاری واحدی بین شرکت‌ها ایجاد شود.

در ادامه ولی پوری، مدیرعامل بیمیتو، به سختی‌های کار در حوزه اینشورتک اشاره کرد و گفت: «کاری که ما کردیم ساختار شکنانه بود زیرا در ابتدا امکان و اجازه فروش بیمه به صورت آنلاین وجود نداشت و بیمه مرکزی بیان کرده با این کار برخورد خواهد شد. شرکت‌های بیمه‌ای نیز زیرساخت مناسب برای همکاری در این زمینه را نداشته و کارگزاران بیمه نیز معتقد بودند براساس قوانین بایستی بیمه‌نامه رویت و لمس شود.»

محمود کریمی، مدیرعامل پلنت با تاکید بر لزوم ترویج تفکر دیجیتال، می‌گوید شرکت‌های بیمه شناخت دقیقی از مشتریان خود نداشته و داده‌ای از آن‌ها ندارند در حالی که تحول دیجیتال به داده‌محوری نیاز دارد و استارتاپ‌ها در این حوزه گام برداشته‌اند.

او معقد است جدی نبودن مطالبه‌گری و کم‌تحرکی قانون‌گذار موجب شده تا تغییراتی که برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه انتظار داریم، رخ ندهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی