ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

افزایش تلفات عابرین پیاده در پی رشد فروش پیکاپ‌های بزرگ در جهان

نسل جدید هر خودرو در مقایسه با نسل قبلی بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود. این امر در کلاس پیکاپ‌های فول‌سایز بیشتر مشهود است و مدل‌های حاضر در این کلاس اکنون درشت‌تر و سنگین‌تر از هر زمان ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

نسل جدید هر خودرو در مقایسه با نسل قبلی بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود. این امر در کلاس پیکاپ‌های فول‌سایز بیشتر مشهود است و مدل‌های حاضر در این کلاس اکنون درشت‌تر و سنگین‌تر از هر زمان دیگری هستند. اگر چه رشد ابعاد مزایایی دارد، اما از لحاظ ایمنی چالش‌هایی را به‌وجود می‌آورد. این چالش‌ها ریشه در عواملی مثل افزایش وزن، رشد ارتفاع کلی خودرو و همچنین مرتفع‌تر شدن کاپوت دارند.

ford f150

با بزرگ‌تر شدن ابعاد خودرو، میزان دید راننده کاهش یافته و در نتیجه تعداد نقاط کور بیشتر می‌شود. طبیعتا این موضوع برای عابرین پیاده و خودروهای کوچک خطرناک است، چرا که آنها را در معرض تصادف قرار می‌دهد. آنطور که نشریه کنسیومر ریپورتس گزارش کرده، از سال 2000 به این طرف ارتفاع کاپوت 11 درصد رشد کرده است و پیکاپ‌های جدید بین سال‌های 2000 الی 2018 به طور میانگین 24 درصد سنگین‌تر شده‌اند.

طبق تحقیقات کنسیومر ریپورتس، نقطه کور جلوی پیکاپ‌ها در مقایسه با سدان‌ها 11 فوت (3.3 متر) و در مقایسه با اکثر شاسی‌بلندهای پرفروش 7 فوت (2.1 متر) بیشتر است. این مساله باعث می‌شود احتمال تصادف با کودکان و افراد کهنسال افزایش پیدا کند.

در کنار این‌ها، یافته‌های کنسیومر ریپورتس نشان می‌دهد تعدادی از پیکاپ‌ها در حالت استاندارد فاقد تکنولوژی ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده هستند. این تکنولوژی همانطور که از نامش پیداست در پیشگیری از تصادف با رهگذران نقشی کلیدی ایفا می‌کند. برای نمونه دو پیکاپ شورولت کلرادو و جی‌ام‌سی Canyon تکنولوژی مذکور را ندارند و فورد برای F-150 آن را به عنوان یک آپشن در نظر گرفته است.

Centennial-Edition-Silverado

تکنولوژی ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده تنها در برخی پیکاپ‌های فورد، هوندا، نیسان و تویوتا به طور استاندارد موجود است. جنرال موتورز و استلانتیس هم قصد دارند از سال آینده تولیدات خود را به آن مجهز کنند.

آمارها حکایت از آن دارند در دهه گذشته میزان مرگ و میر عابرین پیاده 48 درصد افزایش یافته که بخش اعظمی از قربانیان افرادی با درآمد کم، سالخوردگان، کودکان و استفاده‌کنندکان از ویلچر هستند.

در حال حاضر راهکاری برای پیشگیری از رشد ابعاد پیکاپ‌ها وجود ندارد و بعید به نظر می‌رسد که خودروسازان مسیری متفاوت با سلیقه مشتریان در پیش بگیرند. با این حال می‌توان با اجباری کردن نصب برخی تکنولوژی‌ها و کاهش سرعت مجاز حرکت در خیابان‌ها و جاده‌ها از احتمال تصادف و ورود صدمات شدید به عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران پیشگیری کرد.

نکته مهم این است که روند افزایش سایز خودروها حتی در ایران نیز روی داده و به وضوح طی یک دهه اخیر به تعداد خودروهای کراس اوور و شاسی بلند در خیابان ها افزوده شده‌است. این روند طبیعتا تاثیراتی را نیز بر روی ایمنی خودروهای در حال تردد به دنبال داشته که طبیعتا تاکنون مورد مطالعه انجام شده‌است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی