ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حکمرانی سایبری
تکنولوژی

آذری جهرمی در واکنش به طرح مجلس: حکمرانی سایبری باید برای بهره‌گیری باشد نه انسداد

وزیر ارتباطات در گفتگویی خبری  و در واکنش به طرح اخیر مجلس برای ساماندهی فضای مجازی، نسبت به ساختار این طرح پیشنهادی انتقاد کرده و گفته که حکمرانی سایبری باید برای بهره‌گیری باشد نه آنکه ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۲

وزیر ارتباطات در گفتگویی خبری  و در واکنش به طرح اخیر مجلس برای ساماندهی فضای مجازی، نسبت به ساختار این طرح پیشنهادی انتقاد کرده و گفته که حکمرانی سایبری باید برای بهره‌گیری باشد نه آنکه مانع دسترسی‌ها شود.

«محمد جواد آذری جهرمی» معتقد است که ورود مجلس به قانون‌گذاری اتفاق خوب و مثبتی است اما این موضوع نباید باعث افزایش محدودیت‌ها و انسداد در فضای مجازی کشور شود: «اصلِ ورود مجلس به قانون‌گذاری در مورد حکمرانی سایبری به شرط رعایت برخی اصول، مبارک است. کشوری که قاعده‌های شفاف در فضای مجازی ندارد، در عمل با رهاشدگی این فضا مواجه است. باید توجه داشت که اصول حکمرانی سایبری در کشورها اساسا برای بهره‌گیری از فضای مجازی تدوین می‌شود نه برای انسداد.»

وزیر جوان در ادامه صحبت‌های خود از شیوه تنظیم طرح مجلس انتقاد کرده و اذعان داشته که این طرح حکمرانی سایبری ایران را مبهم‌تر از همیشه کرده است: «بر اساس طرح مجلس که به دست ما رسیده است، ایجاد ساختار نهادی جدید و واگذاری اختیارات قانونگذار به این نهاد و همچنین حذف دولت از فرآیند تصمیم‌گیری، حکمرانی سایبری ایران را مبهم‌تر می‌کند.»

حکمرانی سایبری

آذری جهرمی می‌گوید اگر مجلس قواعد روشنی وضع کند تا اصول حکمرانی ایران در آن به وضوح دیده شود، این موضوع بسیار مفید خواهد بود. اما در حال حاضر و با طرح فعلی این اتفاق نیفتاده است.

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌هایش گفت: «۵ لایحه‌ای که وزارت ارتباطات به دولت داد، اقدامی کلیدی برای تبیین حکمرانی سایبری کشور بود. به دلیل پیچیدگی موضوع، هنوز این ۵ لایحه در دولت جمع‌بندی نشده و به مجلس ارسال نشده است، هر چند ما مجلس را در جریان جزییات این ۵ لایحه قرار داده‌ایم. امیدوارم با روشن شدن ابعاد موضوع و اهمیت آن، بررسی این مهم در مجلس از گزند دوقطبی‌های سیاسی در امان بماند و با تصویب یک قانون پیشرو، حقوق اساسی مردم صیانت شده و رشد و پیشرفت ایران در فضای مجازی نیز تسهیل شود.»

شایان ذکر است که اشاره آذری جهرمی به پیش‌نویس طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» است که احتمالا هفته جاری در مجلس شورای اسلامی برای بررسی توسط نمایندگان وارد صحن علنی مجلس شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۷ تیر ۱۴۰۰

    مگه میفهمن؟

مطالب پیشنهادی