ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تنها دانشمند خارجی آزمایشگاه ووهان: کرونا نگرفتم و اعتقادی هم به نشت از اینجا ندارم

یک دانشمند استرالیایی که تنها دانشمند خارجی در موسسه ویروس‌شناسی ووهان تا سال ۲۰۱۹ بوده، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته که در هنگام کار در آزمایشگاه به کرونا مبتلا نشده و البته به نشت این ویروس ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

یک دانشمند استرالیایی که تنها دانشمند خارجی در موسسه ویروس‌شناسی ووهان تا سال ۲۰۱۹ بوده، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته که در هنگام کار در آزمایشگاه به کرونا مبتلا نشده و البته به نشت این ویروس از آزمایشگاه هم اعتقادی ندارد.

بلومبرگ به تازگی مصاحبه‌ای با این دانشمند ۴۲ ساله به نام «دنیل اندرسون» منتشر کرده. این فرد که در زمینه ویروس‌های مربوط به خفاش‌ها تخصص دارد، تا اواخر سال ۲۰۱۹ در آزمایشگاه ووهان مشغول به فعالیت بوده است.

اندرسون محل کارش را شبیه به دیگر آزمایشگاه‌های جهان توصیف کرده و گفته این آزمایشگاه آنطور که مردم می‌گویند، نیست.

مدت‌هاست این تئوری وجود دارد که ویروس کووید-۱۹ از آزمایشگاه ووهان نشت کرده و باعث شیوع کرونا در سراسر جهان شده. حتی گزارشی گفته که سه محقق این آزمایشگاه در ماه نوامبر یعنی آخرین ماهی که خانم اندرسون در این محل مشغول به کار بوده، به کرونا مبتلا شده بودند. این موضوع در حدی جدی گرفته شده که رئیس جمهوری ایالات متحده، جو بایدن خواسته منشاء کرونا به دقت بررسی شود.

با وجود چنین مواردی، اندرسون گفته در زمانی که در ووهان مشغول به فعالیت بوده، شاهد بیماری فردی نبوده است:

«اگر فردی در آن زمان به کرونا مبتلا می‌شد، منم بیمار می‌شدم ولی نشدم. من پیش از این واکسینه شوم، در سنگاپور آزمایش کرونا دادم ولی هیچ‌گاه به این بیمار مبتلا نشده بودم.»

آزمایشگاه ووهان

اندرسون در ماه دسامبر همراه با بسیاری از همکارانش در کنفرانسی در سنگاپور شرکت می‌کند و هیچ کدام از آن‌ها مورد مشکوکی را گزارش نکردند.

به گفته اندرسون، آزمایشگاه ووهان پروتکل‌های امنیتی سختگیرانه‌ای دارد و به همین دلیل باور ندارد کرونا از آنجا نشت پیدا کرده باشد. این دانشمند همچنین از تمرینات فوق‌العاده سخت ۴۵ ساعته خودش و همکارانش خبر داده تا بتوانند تنها در آزمایشگاه کار کنند:

«پاندمی چیزی است که افراد نمی‌توانند به این بزرگی آن را تصور کنند. ویروس در زمان درست در جای مناسبی قرار داشت و همه چیز دست به دست هم دادند تا چنین فاجعه‌ای رخ دهد.»

با وجود باور اندرسون مبنی بر عدم نشت کرونا از آزمایشگاه ووهان، این دانشمند می‌داند که در صورت رخ دادن حادثه‌های جدی، امکان نشت ویروس‌ها از آزمایشگاه‌ها وجود دارد:

«به اندازه‌ای بی‌تجربه نیستم که چنین موضوعی را بکل غیرمحتمل بدانم.»

سازمان بهداشت جهانی هم در گذشته گفته بود که به احتمال بسیار زیاد ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان نشت پیدا نکرده، با این حال همچنان باید منتظر نتایج تحقیقات در ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده باشیم تا از منشاء این ویروس که نزدیک به ۴ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده، مطمئن شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی