ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابرهای سیاره زهره برای وجود حیات بیش از اندازه خشک هستند

مطالعه جدید نشان می‌دهد که مقدار آب موجود در اتمسفر سیاره زهره به قدری ناچیز است که حتی مقاوم‌ترین میکروارگانیسم‌های روی زمین در برابر خشکی، نمی‌‌توانند در آنجا زنده بمانند. یافته‌های جدید نشانه‌های قبلی مبنی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

مطالعه جدید نشان می‌دهد که مقدار آب موجود در اتمسفر سیاره زهره به قدری ناچیز است که حتی مقاوم‌ترین میکروارگانیسم‌های روی زمین در برابر خشکی، نمی‌‌توانند در آنجا زنده بمانند. یافته‌های جدید نشانه‌های قبلی مبنی بر وجود حیات را زیر سوال می‌برد.

پیشتر دانشمندان گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال حیات در سیاره زهره (ونوس) مطرح کرده بودند. اما یافته‌های جدید امید به زندگی و وجود نشانه‌های حیات در ابرهای جهنمی این سیاره را زیر سوال می‌برد.

در مطالعه جدید، محققان داده‌های جمع آوری شده توسط کاوشگرهای زهره از جمله دما، رطوبت و فشار را در ابرهای غلیظ اسید سولفوریک اطراف این سیاره مورد بررسی قرار دادند. با کمک این داده‌ها، محققان توانستند به اطلاعاتی در مورد میزان آب و فشار بخار آب درون مولکول‌های منفرد ابرها به دست بیاورند که یکی از عوامل مرتبط با وجود حیات است.

محققان با بررسی میزان غلظت موثر مولکول‌های آب در ابرهای اطراف سیاره،‌ می‌گویند حتی مقاوم‌ترین موجودات روی زمین در برابر خشکسالی نمی‌توانند در سیاره زهره دوام بیاورند.

سیاره زهره

با وجودی که این یافته‌ها تا حد زیادی ناامید کننده است، شهریورماه سال گذشته محققان نشانه‌هایی از فسفین که ترکیبی از اتم‌های فسفر و هیدروژن است و با موجودات زمین مرتبط است در گازهای اطراف این سیاره کشف کردند. در آن مقطع زمانی محققان می‌گفتند احتمالا فسفین توسط میکروارگانیسم‌های ساکن در ابرهای اطراف زهره ایجاد شده‌اند.

معمولا روی زمین، میکروارگانیسم‌ها می‌توانند زنده بمانند و در قطرات آب جو قدرت تکثیر شدن دارند. با این وجود، یافته‌های مطالعه جدید براساس داده‌های چندین کاوشگر زهره شانس زندگی در ابرهای این سیاره را منتفی می‌داند.

براساس مطالعات انجام شده روی میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند در شرایط سخت زنده بمانند، کمترین میزان تحمل آنها در برابر بی‌آبی ۰.۵۸۵ است ولی این عدد در ابرهای سیاره زهره رقمی در حدود ۰.۰۰۴ برآورد شده است که با شرایط جان‌سخت‌ترین میکرو ارگانیسم‌ها هم همخوانی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی