ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ جیمز وب ناسا احتمالا آبان امسال به مدار خواهد رفت

تلسکوپ جیمز وب ناسا بزرگترین رصدخانه‌ای است که به فضا می‌رود و دهه آینده در صدر رصدخانه‌ها قرار خواهد گرفت. با این حال جیمز وب زمانی زودتر از ۹ آبان ۱۴۰۰ در مدار قرار نمی‌گیرد. ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

تلسکوپ جیمز وب ناسا بزرگترین رصدخانه‌ای است که به فضا می‌رود و دهه آینده در صدر رصدخانه‌ها قرار خواهد گرفت. با این حال جیمز وب زمانی زودتر از ۹ آبان ۱۴۰۰ در مدار قرار نمی‌گیرد.

ناسا اعلام کرده است که این تلسکوپ در مرداد ماه امسال در سکوی پرتاب قرار می‌گیرد، با این حال برنامه دقیقی را هنوز برای پرتاب آن  مشخص نکرده است و باید دید ناسا چه برنامه‌ای دارد. همچنین ناسا می‌گوید که پروسه آماده‌سازی تلسکوپ پرتاب دو ماه طول می‌کشد.

این رصدخانه تمامی مراحل آزمایشی استقرار خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و حالا در مراحل پایانی ادغام و جمع شدن قرار دارد. برج استقرار این رصدخانه بخشی است که تمامی قطعات تلسکوپ را پشتیبانی می‌کند. همچنین به تلسکوپ کمک می‌کند تا با باز کردن آینه‌های خود، در دمای مناسب عمل کند.

ناسا در حال حاضر با همکاری سازمان فضایی اروپا و شرکت فضایی آریان‌اسپیس (Arianespace) در حال بررسی و اعلام زمان دقیق پرتاب هستند. ناسا اعلام کرد که جیمز وب احتمالا چهار ماه پس از پرتاب آریان ۵ به فضا فرستاده خواهد شد. این تلسکوپ هیچ محدودیت زمانی برای پرتاب ندارد و به همین دلیل می‌تواند در هر روزی از سال پرتاب شود.

ساخت این تلسکوپ از سال ۱۹۹۶ میلادی با بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری آغاز شده است. پرتاب جیمز وب در مراحل اولیه در سال ۲۰۰۷ میلادی برنامه‌ریزی شده بود، اما تاخیرهای پیاپی و مشکلات متعدد در تولید آن باعث شد تا پرتاب آن به امسال کشیده شود و بودجه آن تا ۷.۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. عمر تخمینی این تلسکوپ را حدودا ۱۰ سال در نظر می‌گیرند، اما احتمال می‌رود که عمر طولانی‌تری داشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین اهداف جیمز وب، مشاهده تاریخ جهان ما و از همه مهم‌تر ثبت اولین نورها در کیهان اولیه است. همچنین این تلسکوپ می‌تواند به درک ما از تشکیل منظومه‌های خورشیدی با احتمال حیات و تکامل منظومه خود ما نیز کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی