ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنتاگون در پی دعوای آمازون و مایکروسافت قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری JEDI را لغو کرد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری JEDI با مایکروسافت را که موجب اعتراض طرف‌های دیگر از جمله آمازون شده بود، لغو می‌کند. این برنامه قرار است بعدا به‌صورت یک قرارداد همکاری چندطرفه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری JEDI با مایکروسافت را که موجب اعتراض طرف‌های دیگر از جمله آمازون شده بود، لغو می‌کند. این برنامه قرار است بعدا به‌صورت یک قرارداد همکاری چندطرفه دوباره پیشنهاد و از مایکروسافت و آمازون برای همکاری در آن دعوت شود.

قرارداد JEDI یا «زیرساخت دفاع تجاری مشترک» یکی از جنجالی‌ترین قراردادهای پیمانی پنتاگون بود ولی حالا اعلام شده که این وزارت‌خانه به خاطر نیازهای جدید، افزایش آگاهی نسبت به خدمات ابری و پیشرفت‌های این صنعت دیگر نمی‌تواند از طریق قرارداد قبلی پروژه‌های خود را پیش ببرد.

قرارداد JEDI قرار بود زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا را به‌روز کند. مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ با کنار زدن آمازون توانست این قرارداد را به دست آورد. پنتاگون حالا از قرارداد همکاری چندطرفه جدیدی موسوم به «توانمندی ابری جنگجویان مشترک» (JWCC) رونمایی و از آمازون و مایکروسافت برای حضور در این پروژه دعوت کرده است.

مایکروسافت دیروز در پستی در وبلاگ خود اعلام کرد که تصمیم پنتاگون برای لغو پروژه JEDI را درک می‌کند، ولی دعوای حقوقی بر سر این قرارداد مشخص کرد که سازوکارهای موجود به اصلاحات اساسی نیاز دارند. آمازون مدت کوتاهی پس از انتخاب مایکروسافت علیه این قرارداد شکایت کرد و آن را متأثر از سوگیری‌های دولت ترامپ دانست.

مایکروسافت در بیانیه خود افزود تصمیم جدید پنتاگون این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که وزارت دفاع نه یک بار بلکه دو بار پس از بررسی‌های دقیق به این نتیجه رسید که مایکروسافت و فناوری‌های ما بهترین گزینه ممکن برای این همکاری بوده است. این شرکت همچنین مدعی است که بازرس کل وزارت دفاع نتوانسته هیچ مدرکی مبنی بر زدوبند در فرآیند امضای این قرارداد پیدا کند.

از آن سو، سخنگوی خدمات وب آمازون (AWS) گفت: «این تصمیم را درک می‌کنیم و با آن موافقیم. متاسفانه عقد قرارداد نه بر اساس صلاحیت‌های لازم بلکه تحت تاثیر نفوذ خارجی در فرآیند انتخاب طرف قرارداد بوده که نباید جایی در فرآیندهای تصمیم‌گیری دولت داشته باشد.»

یک مقام پنتاگون در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که این درگیری قضایی تنها دلیل تغییر رویکرد وزارت دفاع نبوده است. این سازمان می‌گوید در طول این زمان شرایط آن‌قدر تغییر کرده که نیاز به تغییر ضروری بوده است. پنتاگون انتظار دارد که این قرارداد جدید هم ارزش چند میلیارد دلاری داشته باشد، اما هنوز رقم سقفی برای آن تعیین نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۱۸ تیر ۱۴۰۰

    این آمازون مثل یه بچه رفتار میکنه. البته این رفتار رو از جف بزوس به ارث برده. اون از قرارداد فضایی اینم که این.

مطالب پیشنهادی