ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با فناوری کریسپر و دستکاری ژنتیکی مانع از تکثیر ویروس کرونا شدند

دانشمندان با فناوری ویرایش ژن کریسپر (CRISPR) موفق شده‌اند جلوی تکثیر ویروس کرونا را در سلول‌های آلوده بدن بگیرند. این روش فعلا در تست‌های آزمایشگاهی موفق بوده و قرار است به‌زودی روی حیوانات امتحان شود. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان با فناوری ویرایش ژن کریسپر (CRISPR) موفق شده‌اند جلوی تکثیر ویروس کرونا را در سلول‌های آلوده بدن بگیرند. این روش فعلا در تست‌های آزمایشگاهی موفق بوده و قرار است به‌زودی روی حیوانات امتحان شود.

گروهی از محققان استرالیایی در مقاله‌ای که نتایج آن در مجله Nature منتشر شده، می‌گویند با استفاده از فناوری «کریسپر» که اجازه دستکاری دنباله‌های DNA و اصلاح عملکرد ژن‌ها را می‌دهد، توانسته‌اند مانع از تکثیر SARS-CoV-2 شوند. این گروه با استفاده از آنزیم CRISPR-Cas13b که به دنباله‌های RNA ویروس کرونا متصل می‌شود، توانسته ژنوم لازم برای تکثیر ویروس در سلول‌های میزبان را تخریب کند.

پیش‌تر نشان داده شده بود که می‌توان از فناوری کریسپر برای حذف کدهای ژنتیکی موثر در به وجود آمدن سرطان در کودکان استفاده کرد. «شارون لِوین»، نویسنده ارشد مقاله حاضر می‌گوید آن‌ها کریسپر را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتواند ویروس کرونا را شناسایی کند: «زمانی که ویروس پیدا شد، آنزیم کریسپر فعال می‌شود و ویروس را از بین می‌برد.»

این تکنیک در جلوگیری از تکثیر گونه‌های نگران‌کننده ویروس کرونا از جمله گونه آلفا هم موفق بوده است. با این حال، لوین اعلام کرده که تا زمان عرضه عمومی چنین روشی برای درمان با فناوری کریسپر احتمالا هنوز سال‌ها فاصله داریم. او معتقد است که بهترین روش درمان مصرف داروهای ضدویروس خوراکی است که به محض تشخیص کووید-۱۹ بتوان آن‌ها را برای بیمار تجویز کرد.

منتها چنین روشی نیازمند وجود یک داروی موثر، ارزان و بی‌خطر است. لوین و تیمش امیدوارند که روزی بتوانند با مهندسی ژنتیک به این روش دست پیدا کنند. «محمد فارح»، دیگر نویسنده این مقاله می‌گوید مطالعه حاضر پتانسیل‌های استفاده از فناوری کریسپر در درمان سایر بیماری‌های ویروسی را هم به ما نشان می‌دهد: «توانمندی این ابزار برخلاف داروهای ضدویروسی رایج در طراحی منعطف و تطبیق‌پذیری بالای آن است که این روش درمانی را به دارویی مناسب برای مقابله با بسیاری از بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا، ابولا و حتی شاید HIV تبدیل می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی