ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تلاش فیسبوک برای نمایش چشمان کاربر از پشت هدست واقعیت مجازی [تماشا کنید]

محققین فیسبوک با افزودن دوربین و صفحه نمایش بیرونی به هدست واقعیت مجازی توانسته‌اند امکان مشاهده چهره کاربر دستگاه را برای اطرافیان وی فراهم کنند. آزمایشگاه Reality فیسبوک در نظر دارد تا امکان نمایش چشم‌های ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

محققین فیسبوک با افزودن دوربین و صفحه نمایش بیرونی به هدست واقعیت مجازی توانسته‌اند امکان مشاهده چهره کاربر دستگاه را برای اطرافیان وی فراهم کنند.

آزمایشگاه Reality فیسبوک در نظر دارد تا امکان نمایش چشم‌های کاربران در هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی را فراهم سازد. اما در حال حاضر نتیجه کار چندان مطلوب نبوده و ممکن است بیشتر موجب ترساندن اطرافیان شود. هدف از چنین پروژه‌ای، جلوگیری از ایزوله شدن افراد هنگام بهره‌گیری از هدست‌های واقعیت مجازی است.

قابلیت Passthrough VR می‌تواند ویدیویی زنده از محیط را به کمک دوربین‌های هدست واقعیت مجازی برای کاربران فراهم کند تا بدون حرکت دادن هدست، بتوانند از اطراف خود آگاه شوند. برای مثال پلتفرم آکیولس Quest فیسبوک قادر است چنین ویدیویی را پس از خروج از محیط کاربری هدست نمایش دهد تا کاربر نگاهی سریع به محیط اطراف خود داشته باشد. همچنین به کمک اضافه کردن برخی المان‌ها به ویدیوی حاصل از دوربین‌های نصب شده روی هدست می‌توان نوعی واقعیت افزوده را نیز تجربه کرد که کاربردهای بیشتری را برای دستگاه ممکن می‌سازد.

اما همان‌طور که مشخص است، قابلیت Passthrough VR به صورت یکطرفه عمل می‌کند. یعنی کاربر هدست می‌تواند افراد نزدیک به خود را ببینید اما آن‌ها قادر به برقراری ارتباط چشمی با اپراتور هدست نخواهند بود. «ناتان ماتسودا»، یکی از محققین شاغل در FRL، سعی داشته است تا راه حلی برای مشکل گفته شده پیدا کند. آن طور که در پست منتشر شده در وبلاگ فیسبوک گفته شده است، ماتسودا فعالیت خود را از سال ۲۰۱۹ با قرار دادن یک صفحه نمایش سه بعدی روی هدست آکیولس ریفت S شروع کرده است. صفحه نمایش گفته شده می‌تواند تصویری مجازی از قسمت بالایی صورت کاربر را شبیه‌سازی کند. همچنین دوربین‌های سفارشی مجهز به فناوری ردیابی حرکات چشم می‌توانند جهت دید کاربر را در تصویر مجازی تعیین کنند. نتیجه کار تقریباً به هدستی همراه با یک تبلت بزرگ شبیه است که تنها کاربرد آن، نمایش صورت کاربر خواهد بود که کاملاً عجیب و غیر ضروری به نظر می‌رسد.

ماتسودا در دو سال اخیر روی بهبود ایده خود تمرکز داشته و از تیمی برای دستیابی به طراحی ظریف‌تر استفاده کرده است. نتیجه کار آن‌ها، افزودن تعدادی لنز و دوربین به یک هدست واقعیت مجازی استاندارد بوده است که می‌توانند تصویری از چهره و چشم‌های کاربر را به ثبت برسانند و سپس حرکات صورت گرفته را روی یک مدل دیجیتال از پیش ساخته در صفحه نمایش پیاده‌سازی نمایند تا اطرافیان بتوانند آن را مشاهده کنند. در واقع صفحه نمایش بیرونی هدست به عنوان یک تصویر غیر واقعی از چهره کاربر عمل می‌کند که به تعامل میان اپراتور هدست و سایر افراد کمک می‌کند. همچنین اگر شخص دوباره به محیط برنامه‌ها یا بازی‌های واقعیت مجازی بازگردد، صفحه نمایش بیرونی خاموش خواهد شد. 

مسئولین FRL اذعان دارند که قطعات و فناوری‌های بکار گرفته شده در قابلیت مذکور چندان انقلابی و جدید نیستند. HTC در حال حاضر افزونه‌ای برای ردیابی حرکات چهره در هدست Vive Pro ارائه کرده است که می‌تواند حالت صورت را در آواتاری مجازی شبیه‌سازی کند؛ البته این آواتار برای افراد دیگر نمایش داده نمی‌شود و تنها کاربر می‌تواند آن را در محیط هدست ببینید اما اصول کار همچنان شباهت بسیاری با ساخته جدید محققین فیسبوک دارد. به نظر می‌رسد که تنها مزیت چنین ویژگی‌ای می‌تواند در بهبود تعامل اجتماعی افراد با یکدیگر در حین بهره‌گیری از هدست‌های واقعیت مجازی باشد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    مثل اینکه خیلی موفق نبوده ؛)

مطالب پیشنهادی